Knuffar till denna tråden då även jag försöker sätta mig in i detta. :rolleyes: Bäst respons får man ju alltid av vanliga hushåll som använder produkterna under realistiska förhållanden.

Men grundprincipen i detta minireningsverk är ju i stora drag den gamla vanliga trekammarbrunnen med en "akvariepump" :rolleyes:

Man förstår varför det finns så många olika tillverkare på marknaden när man ser priserna för produkterna. Otroligt vad de tar betalt, bara för ordet minireningsverk!

• Gilla
zeveta
  • Laddar…
Kollade lite och själva betongbrunnen (Tranåsbrunnen) helt ren går att köpa för ca 19 kkr. Efter lite syretillförsel och en slampump kostar den ca 76 kkr?? Vad har jag missat??

Claes Sörmland
Du köper inte bara en teknisk pryl utan också en certifiering som kan övertyga din kommun att du renar ditt avloppsvatten enligt miljöbalkens krav (där bevisbördan ligger på dig). Dessutom köper du tillgång till en installation av en yrkesman och en serviceorganisation vilket också hjälper till att övertyga kommunen. Har du inte avloppsrening som hobby så hjälper den ju dessutom dig att få reningsverket att fungera över tid.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jo klart allt kostar och utan lönsamhet stannar utvecklingen att ta fram effektivare och effektivare produkter. Men nog är påslaget i saftigaste laget kan man tycka?

Men orsaken att det blivit som det är nu att kraven ökat på enskilda avloppen och att man vill ha certifierade produkter och rätt utförd installation är ju vårat eget fel. Ren okunskap och medvetet slarv har ju skapat mängder med markbäddar/infiltrationer som inte håller måttet. Mitt egen fastighet är ett praktexempel... :D

Verkar finnas väldigt många olika tillverkare av minireningsverk! WSB clean kostar en del men nog ser den rejäl ut då den är gjuten. (y)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Någon mer som har WSB clean?

O Ove B. skrev:
Bästa anläggningarna kommer från KLARO!!! Oslagbart!
Du får gärna utveckla ditt påstående. Varför är KLARO så bra? Om jag förstår det rätt så arbetar KLARO med SBR- (”aktiv slam-”) metoden. WSB använder en teknik med biobärare med biofilm. Jag vet inte hur man ska tänka, men ingen har lyckats få ett minireningsverk av aktiv slam-typ godkänt i de mycket omfattande och hårda tester som danskarna använder...

Vart tog Ove B's inlägg vägen? Tog han bort det tro?

Någon mer med erfarenhet av WSB Clean?

Jag har också funderingar på WSB Clean. Någon som faktiskt har erfarenhet av ett sådant?

Japp, vi valde till slut WSB Clean för två hushåll. Vi har kört det i ca 1,5 år nu.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
R rsa skrev:
Japp, vi valde till slut WSB Clean för två hushåll. Vi har kört det i ca 1,5 år nu.
Hej rsa! Jag och min fru försöker nu förstå vad vi ska ha för avloppslösning (hus i skogarna i mitten av Skåne, normal skyddsnivå). WSB dök upp i mina nätsökningar. Har funderat på Alnarps Cleanwater, men även "vanlig" trekammarbrunn med infiltrationsbädd (typ Baga). Är ju en fråga om långsiktighet (bra för miljön, lättskött, tåligt) och den kortsiktiga investeringen (den långsiktiga hinner man ju spara ihop till efterhand …).

Vad säger dina erfarenheter av WSB? Du får gärna dela med dig så mycket som möjligt.

Allt gott!

• Gilla
sn3wk
  • Laddar…
Har du kollat på www.markbäddpåburk.se ?
Jag grävde nyss ner en sån. Väldigt enkelt och håller bra långsiktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.