Hej

Jag har två kopparrör för KV och VV som är 22mm och som ska in i badrummet genom väggen. Se bild.

Givetvis ska allt göra enligt Säkervattens regler. Enligt deras regler kan man göra genomföring i väggen av tre olika typer: plastbelagda metallrör, rör-i-rör och väggdosa. Ingen av dessa tre verkar passa eftersom jag har inte plastrördragningar nånstans. Vad har jag för alternativ?

- Kan man till exempel dra 15mm kopparrör, böja och ansluta?
- Vad är det för sorts genomföring ska man göra för att röret ska sitta fast och inte röra på sig för att inte skada tätskiktet ?
Jag tänkte sen dra 15mm till badkaret och 12mm till resten utanpåliggande kromat kopparrör.

22mm kopparrör märkta för varmt och kallt vatten ledda genom en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

apotekarnes
Kan du inte skaffa 1m prisolrör bara till väggenomföringen och sen fortsätta med ren koppar igen? Jag antar att reglerna är till för att risken för läckage i väggen utan att det upptäcks ska vara noll. Prisol gör ju att ev läckagevatten rinner ut utanför väggen.

Å andra sidan ser det ut som om du har dolda skarvar i golvet på bilden. Vad säger reglerna om det?

Är det du eller en röris som satt presskarvar i bjälklaget på vatten, är nog inget bra , bara värmerör får skarvas i bjälklag/vägg

Det var en röris som gjorde det. Tror inte det gock göra annorlunda. Eller finns det andra alternativ? På det hela på golvet ska jag sätta en inspektionslucka.

Okej om man tar och köper en bit prisolrör, hur fäster man det? Finns det speciella fästen för det inne i väggen? Och sen inne i badrummet på väggen vad är det för sorts uttag man ska sätta?

Staffans2000
Det här ser helt idiotiskt ut.
Massa skarvar i trossbotten helt i onödan! Dessutom 22mm. Har du långa rör tar det lååång tid innan vv kommer. 15mm. räcker (själv har jag 12mm. vv.)
Nu tillhör jag den gamla skolan och skulle därför använt prisol. Fantastiskt bra och oömma rör. Utan onödiga skarvar. Med bockapparat får man till väldigt snäva och fina böjar. Även med 22mm:s rör.
Risken är att din "rörmokare" inte är mycket till mokare, utan mer en ihopsättare av redan färdiga delar. Ungefär som att bygga med Lego och då kan en enkel uppgift som denna sluta såhär illa.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Staffans2000
bortek bortek skrev:
Jag har två kopparrör för KV och VV som är 22mm och som ska in i badrummet genom väggen. Se bild.
Vid renoveringar får man ibland vara lite pragmatisk och göra på det vis som är praktiskt. Men visst kan du gå över till till.ex. Prisol, efter djungeln av dolda presskopplingar, precis som du själv föreslagit. Hur ser det ut på andra sidan? Om du kommer ut långt ifrån ställen där vatten förväntas rinna efter väggarna, spelar det i praktiken ringa roll hur du gör.
För mig är problemet att din "fackman" vill skapa ett potentiellt läckageställe med flit, och helt i onödan. För om tio år. Hur ofta tror du att du kikar ner genom luckan?
Fråga honom (eller henne:D) varför han (eller hon) valt det sämsta materialalternativet.

Alupex rör i rör, är troligtvis ett alternativ i ditt fall till Prisol. Men om det är jag inte hundraprocentigt säker. Det finns andra som kan det bättre än jag.

Staffan

Staffans2000
bortek bortek skrev:
Okej om man tar och köper en bit prisolrör, hur fäster man det? Finns det speciella fästen för det inne i väggen? Och sen inne i badrummet på väggen vad är det för sorts uttag man ska sätta?
Du fäster den ordentligt på baksidan. inne i garderoben med vad du råkar ha till hand. Några svep med stift, spikar, patentband. Ja, bara fantasin sätter gränser. Var kreativ!

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.