1 424 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
Egen pumpautomat?
Hej!
Vi köpte en sänkbar pump förra året för att använda i en djupborrad brunn. Brunnen är ca 70m djup och 12 cm bred. Vattennivån ligger vid ca 13meter. Vattnet från brunnen tänker vi använda till bevattning i trädgården(sommarvatten) Kranen är tänkt att monteras på en mindre byggnad i trädgården.
Efter lite undersökning så hade det nog varit bättre med en mindre pumpautomat för ändamålet, men nu är pumpen inköpt.
Finns det någon bra lösning med ett mindre tryckkärl och tryckströmbrytare(eller annat) så man kan få ett hyfsat jämnt tryck samt att man inte behöver starta pumpen varje gång man tar lite vatten?
Vi köpte en sänkbar pump förra året för att använda i en djupborrad brunn. Brunnen är ca 70m djup och 12 cm bred. Vattennivån ligger vid ca 13meter. Vattnet från brunnen tänker vi använda till bevattning i trädgården(sommarvatten) Kranen är tänkt att monteras på en mindre byggnad i trädgården.
Efter lite undersökning så hade det nog varit bättre med en mindre pumpautomat för ändamålet, men nu är pumpen inköpt.
Finns det någon bra lösning med ett mindre tryckkärl och tryckströmbrytare(eller annat) så man kan få ett hyfsat jämnt tryck samt att man inte behöver starta pumpen varje gång man tar lite vatten?
En pumpautomat orkar inte pumpa mer än 5-10 meter på höjden.U UncleBuck skrev:Hej!
Köp ett separat tryckkärl/tryckvakt och koppla in
Vad har du för pump?
Med det djupet måste du ha en pump nere i brunnen.
Med det djupet måste du ha en pump nere i brunnen.
Hej! Jag tänkte om det fanns ngn pumpautomat med injektor slang ner, men pumpen är redan inköpt så jag får lösa det med ditt förslagUlrikaSpg skrev:
Har du ngn idé på storlek/tryck på tank som kan vara lagom för lite bevattning i trädgården, kanske även en mindre vattenspridare. Skicka gärna förslag/länkar som du kan rekommendera.
Vid borrhålet ligger det en nedgrävd cementring på 60 cm djup och diameter på 70cm, jag tänkte få plats med tryckkärlet i ringen.
Min är på 35-40 liter. Servar mitt lilla hud med allt vatten. Dock står det lite otillgängligt till så jag har dålig koll på hur ofta pumpen går. Det är dock en hydropress jag har.U UncleBuck skrev:Hej! Jag tänkte om det fanns ngn pumpautomat med injektor slang ner, men pumpen är redan inköpt så jag får lösa det med ditt förslag
Har du ngn idé på storlek/tryck på tank som kan vara lagom för lite bevattning i trädgården, kanske även en mindre vattenspridare. Skicka gärna förslag/länkar som du kan rekommendera.
Vid borrhålet ligger det en nedgrävd cementring på 60 cm djup och diameter på 70cm, jag tänkte få plats med tryckkärlet i ringen.
Jag tycker du ska hänga pumpen djupare. Vid 20 m har du bara 7m vattenpelare, dvs 8 liter vatten om hålet är 12cm brett. Häng pumpen på 50m istället. Om pumpen klarar det finns ingen anledning att ha den högre upp. Slang är billigt! Vad är det för fabrikat och modell på pumpen?U UncleBuck skrev:
Hej, tack för svar!apotekarnes skrev:
Jag tänkte hänga den på 20 meter eftersom elkabeln som följer med är 20 meter, Undrar hur snabb tillringen kan vara med ett håll på 70 meter?
Jag får testa mig fram, såg nu att vattennivån ligger på ca 10m.
Pump spec.https://www.expondo.se/msw-djupvattenpump-3800-l-h-550-w-rostfritt-staal-10060175
Är det någon som har en mer konkret lösning på vattenkärl och tryckvakt som kan passa denna pump, tanken är att ha som sommarvatten till bevattning och kanske en mindre vattenspridare.
Nu blev det nog fel på en tioexponent va? 80l är mer rätt. Men i övrigt håller jag med.apotekarnes skrev:
Du kan enkelt skarva kabeln med en sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/krympskarv-for-3x6-0mm2/U UncleBuck skrev:
De enda verktyg du behöver är en kabelskotång samt en varmluftspistol. Jag har nyligen monterat precis den skarven til en pump som hänger på 100m (eller var det 1000m? Jag har ju tydligen svårt med nollorna...)
Tack för svar, Jag får försöka få ner pumpen lite till.apotekarnes skrev:
Jag vet inte hur en hydrofor eller hydropress fungerar, räcker det med att pumpen nere i brunnen skapar trycket i kärlet, eller behöver man en annan pump(luft) för att få tryck i kärlet?
Har ngn en bra idé på setup med tanke på vatten för trädgården(sommar)
Det är två typer av tryckkärl. De ”buffrar tryck” så de behöver inget extra för att funka.
Du kan köpa en helt vanlig hydropresstank och och koppla på systemet. Det räcker med en mindre modell typ 60l. Du behöver ingen extra pump. Det låter som om du inte har speciellt stor erfarenhet av rördragning. Har du någon bekant som kan hjälpa till med själva installationen?U UncleBuck skrev:Tack för svar, Jag får försöka få ner pumpen lite till.
Jag vet inte hur en hydrofor eller hydropress fungerar, räcker det med att pumpen nere i brunnen skapar trycket i kärlet, eller behöver man en annan pump(luft) för att få tryck i kärlet?
Har ngn en bra idé på setup med tanke på vatten för trädgården(sommar)
Liknande trådar
-
Hur fungerar egentligen en självverkande termostat till en shunt?
Värme allmänt -
Vad är detta för färg egentligen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Egen Inspektionslucka
Byggmaterial & Byggteknik -
Jämförelse Thermia legend on/off 8kw och en Calibra inverterstyrd 1,5-7kw
Värmepumpar -
Hur tunt ska man egentligen stryka falu rödfärg vid ommålning?
Fasad