Vi har en spartansk liten sommarstuga från 60-talet där det inte finns något vatten indraget i stugan. Vi diskar utomhus med två diskbaljor. Men nu ska vi montera ett litet IKEA-kök med en diskbänk inomhus och jag har börjat fundera på hur ett framtida avlopp skulle se ut. Vill förbereda för ett sådant medans vi byter golv och när köket inte är monterat... Jag tänker mig enklast möjliga lösning med ett rör som går upp under diskbänken och ut rakt ned under trossbotten. Samma sak med vatten, har funderingar på att koppla en dränkpump i en regntunna och leda upp vatten in under diskbänken.
Temat är fortsatt spartanskt och enkel lösning för sommarbruk. Avloppet kommer troligtvis sluta i en murarhink som jag tömmer i vassen efter diskning. Samma lösning som vi har idag, fast jag kan diska inne i värmen. Planerar inte att ansluta något mer än diskbänken. Dasset ska ersättas med en förbränningstoalett. Tvätta oss gör vi i sjön eller vid en balja. Det finns inget kommunalt avlopp i närheten och en sådan anslutning skulle kosta mer än vad stugan är värd. I framtiden när vi renoveringarna(mycket kvar att göra) är klara eller om behovet har ökat så kan det bli aktuellt med trekammarbrunn eller reningsverk.
Några konkreta frågor:
1. Räcker det bara att borra med en hålsåg och sätta dit ett 50mm grått avlopprör? Inget mer som behövs i skåpet för diskbänken? Förutom ikeas hyllplansskydd Variera.
2. Hur tar man lättast hål? Brukar man kunna använda en förlängning till en hålborr? Dvs borra rakt igenom golvet och ut genom trossbotten?
3. Inkommande vatten, brukar det vara en PEM-slang som går upp i ett eget hål i golvet? Vilken dimension har en sådan? Det rör sig om väldigt små mängder vatten för att kunna diska ett 20-tal gånger per år.
4. I framtiden hoppas jag sätta dit en liten varmvattenberedare under diskbänken, har hittat en Tesy på 6L som anslut via R15 koppling. Kan det fungera ihop med en pumpautomat som tar vatten från en regntunna?
Jag är nybörjare så var gärna övertydlig