Har problem med att motorskyddet för vattenpumpen löser ut när jag backspolar vattenfiltret. Det fungerar att backspola ca 10-15 minuter sen löser motorskyddet ut.

Vattenpumpen är av typen djupvattenpump i borrad brunn. Vattenfiltret är ett järn-mangan filter av typ Göinge kombi: http://aquaexpert.se/goingefilter-kombi

Vattenpumpen fungerar som vanligt annars. Inga problem. Pumpen jobbar mot en hydrofor och tryckvakten bryter vid rätt inställt tryck.

Har ni några förslag på vad som kan vara fel och var jag ska börja felsöka?

Kan du spola vatten i 15 minuter? Eller är det något speciellt med backspolningen, t.ex att den elektriskt är inkopplad efter motorskyddet?

Du kan kontrollera först o främst att motorskyddet är inställd på rätt ström. Då behöver du veta märkströmmen på pumpen som bör vara nedskrivet i nåt papper eller i pumphuset.

Sedan kan man låta kontrollera alla kopplingspunkter då glapp i en fas en lösa ut motorskyddet. Nu framgår det inte om motorn är trefasig, men skulle en fas saknas helt ska motorskyddet lösa inom en halvminut. Med en multimeter kan man hjälpligt hålla koll på att alla spänningar finns med fram till pumpen så långt det går att komma åt att mäta.

Därefter återstår nog bara mätning av strömmen i varje fas för att utröna ifall pumpen börjar bli sliten och dra onormalt mycket ström.

Tack för ditt svar Bo(y)

Backspolningen sker helt manuellt. Det jag funderade på om pumpen får jobba hårdare vid backspolning av filter och därför drar mer ström? Det har fungerat tidigare att backspola filtret utan problem. Tar jag vatten från andra tappställen tex i badrum eller köket kan jag spola utan att motorskyddet löser ut.

Pumpen är trefas. Saknar dock information om pumpdata. Pumpen är minst 20 år gammal. Brukar det visa sig med olika symptom om en vattenpump är sliten eller havererar den bara och slutar fungera?

Det första som visar sig när pumpen börjar bli dålig brukar vara att motorskyddet löser. Om pumpen helt slutar fungera har det gått alldeles för långt.
Jag ser inte hur pumpen får jobba hårdare vid backspolning, det borde inte vara någon skillnad om det inte byggs upp ett högre tryck vid backspolning? (vatten är i inte mitt område).
Det man kan titta på är som sagt ifall elmatningen till backspolningens pump tas från samma motorskydd.

J JohanN03 skrev:
Tar jag vatten från andra tappställen tex i badrum eller köket kan jag spola utan att motorskyddet löser ut.
Troligtvis så byggs ett tryck upp och pumpen jobbar hårdare när det backspolas, vid spolning på annat ställe så blir det s.k fritt fall ut på vattnet. Har du några filter eller annat som kan ha satt igen sig. Se även vad motorskyddet har för inställning och öka det med någon/ra ampere, det gör inget om du höjer lite, för om pumpen får en fas för lite så sticker amperen rakt upp i himlen och motorskyddet löser, ävensom att pumpen börjar dra mera så kommer det att lösa.

Troligare är i så fall att det vid backspolning är ett högre flöde och lägre tryckuppsättning så att effekten blir större dessutom under en längre tid. Pumpar går normalt med högre effekt då flödet ökar och trycket minskar helt enligt pumpkurvan för den man har. Är spolningen manuell kanske det går att begränsa den lite genom att inte öppna fullt.

Oavsett ska inte motorskyddet ställas på annat än den ström som anges på märkskylten, löser det ut då får man börja felsöka/mäta osv det är den vettiga arbetsgången.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Pumpen är med stor sannolikhet en centrifugalpump och dessa drar mer ström vid högre flöde. Så om pumpen går mot stängd ventil 0 i flöde så drar den som minst. Att den löser när du backspolar men inte när du spolar i en kran beror troligtvis på att det blir högre flöde vid backspolningen då filtret sitter närmst pumpen. Alltså du Har inte en massa förluster och strypningar i rör och blandare när du backspolar. Däremot är det ändå nåt fel på pumpen eftersom du kunde göra backspolningen tidigare men inte längre.

Edit. Tvåa på bollen ser jag nu.

GK100 GK100 skrev:
Oavsett ska inte motorskyddet ställas på annat än den ström som anges på märkskylten
Så du menar att det ska ställas efter vad skylten säger i ampere, det som står på skylten är max vad den får dra vid maxbelastning, så ett motorskydd ska ställas någon/ra amper högra så det finns utrymme för maxbelastningen för motorn. Nu drar inte en pumpmotor max, kanske ca 3/4 av max, så det kan gå att ställa lika med skylt

Förstår inte riktigt vad du menar här jonaserik men vi behöver inte fördjupa oss i det nu.

GK100 GK100 skrev:
men vi behöver inte fördjupa oss i det nu
OK jag är bara en del EL-motormekaniker och provrumsgubbe för EL-motorer i bakfickan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.