Efter ett misslyckat försök att använda en poolpump till brunnen, har jag nu fått låna en gammal Siemens pumpautomat. Dock utan instruktioner.
Har noll koll på detta. men när jag lagt sugslangen i brunnen och startat pumpen låter den först en del, efer nån minut börjar den låta lite ansträngt, viner liksom, och sen slutar den låta och hummar bara lite oroväckande. Sen vågade jag inte vänta mer. Har inte sugit något vatten in i slangen.
Skall jag vänta längre? Eller behöver jag göra nåt annat för att få igång den? Jag vet inte ens om den är funktionell alltså. Har nog stått i en källare i ett par decennier utan att vara använd.
Har noll koll på detta. men när jag lagt sugslangen i brunnen och startat pumpen låter den först en del, efer nån minut börjar den låta lite ansträngt, viner liksom, och sen slutar den låta och hummar bara lite oroväckande. Sen vågade jag inte vänta mer. Har inte sugit något vatten in i slangen.
Skall jag vänta längre? Eller behöver jag göra nåt annat för att få igång den? Jag vet inte ens om den är funktionell alltså. Har nog stått i en källare i ett par decennier utan att vara använd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får börja med att fylla sugslangen och samtidigt pumpen via inloppet. Du har väl botten/backventil nere i brunnen annars är det lönlöst. Och håll utloppet stängt när du startar första gången och öppna lite försiktigt så är chanserna större att det lyckas direkt. Synd att du kört torrt så pass att den stannade ev är den kass pga det.
Sök bara på tex "bottenventil pump" "bottenventil brunn" "sugslang bottenventil" osv så hittar du säkert någon lämplig som finns på de flesta ställen som CO, Jula, Bauhaus m.fl. Och utan en sån är det inte lönt att du testar vidare och det passar ju även om du skaffar någon annan pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tänkt att installera pumpen i källaren där det en gång tiden stod en annan pump (innan det drogs in kommunalt vatten i huset). Det finns redan en vattenslang som går från brunnen in i källaren. Ser faktiskt ut som om det kanske tillochmed kan ligga en värmekabel runt den, då det finns en mystisk strömknapp i närheten av där röret går in i källaren.
Jag bifogar en skiss på hur det ser ut och hur jag sedan tänkt att dra en trädgårsslang från pumpen ut till en utekran.
Frågan nu är vilka kopplingar som skall sitta i A respektive B. Jag förstår att att det i B (brunnen) alltså bör vara en backventil med silkorg. Men i huset då? Där sitter det nu faktiskt en backventil som den sista kopplingen på röret sedan pumpen tagits bort. tänkte använda denna i brunnen. Men behöver jag ha en där också?
Systemet kommer bara användas på sommaren, så på vintern bör jag kunna tömma slangen till brunnen (genom att skruva bort backventilen i brunnen antar jag, eller kanske genom att bara ta ut slangen ur brunnen och köra pumpen tills det inte kommer mer vatten?)
Rätta mig om jag tänker fel. Och hur jag säkrast undviker översvämning i källaren.
Kan du lägga in några bilder så blir det lättare och större möjlighet att säga något vettigt om det.chris_m skrev:
[bild] Förresten - när jag ändå har komptenet folk på tråden, passar jag på att fråga vidare:
Jag har tänkt att installera pumpen i källaren där det en gång tiden stod en annan pump (innan det drogs in kommunalt vatten i huset). Det finns redan en vattenslang som går från brunnen in i källaren. Ser faktiskt ut som om det kanske tillochmed kan ligga en värmekabel runt den, då det finns en mystisk strömknapp i närheten av där röret går in i källaren.
Jag bifogar en skiss på hur det ser ut och hur jag sedan tänkt att dra en trädgårsslang från pumpen ut till en utekran.
Frågan nu är vilka kopplingar som skall sitta i A respektive B. Jag förstår att att det i B (brunnen) alltså bör vara en backventil med silkorg. Men i huset då? Där sitter det nu faktiskt en backventil som den sista kopplingen på röret sedan pumpen tagits bort. tänkte använda denna i brunnen. Men behöver jag ha en där också?
Systemet kommer bara användas på sommaren, så på vintern bör jag kunna tömma slangen till brunnen (genom att skruva bort backventilen i brunnen antar jag, eller kanske genom att bara ta ut slangen ur brunnen och köra pumpen tills det inte kommer mer vatten?)
Rätta mig om jag tänker fel. Och hur jag säkrast undviker översvämning i källaren.
Ok. Nu tror jag det är dags att ge upp på den gamla Siemenspumpen. Försökte idag att fylla den med vatten och installerade backventil i botten på sugslangen men den bara hummar och inget händer. Inget vatten åker ut trots att jag fyllt pumpen (där sugslangen går in) med vatten. Så om ingen har nån bra idé på vad mer som går att göra sätter jag nog punkt för det projektet och går vidare till nästa kandidat.
köpte en gammal Grundfos JP5 med 20l trycktank. Se bild. Försökte starta den idag (med backventil och fyllde pumphuset med vatten). Den spottar ut lite vatten och står och snurrar fint men suger ingenting heller.
Någon som vet hur man bär sig åt för att få igång åbäket?
köpte en gammal Grundfos JP5 med 20l trycktank. Se bild. Försökte starta den idag (med backventil och fyllde pumphuset med vatten). Den spottar ut lite vatten och står och snurrar fint men suger ingenting heller.
Någon som vet hur man bär sig åt för att få igång åbäket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

