Efter ett misslyckat försök att använda en poolpump till brunnen, har jag nu fått låna en gammal Siemens pumpautomat. Dock utan instruktioner.

Har noll koll på detta. men när jag lagt sugslangen i brunnen och startat pumpen låter den först en del, efer nån minut börjar den låta lite ansträngt, viner liksom, och sen slutar den låta och hummar bara lite oroväckande. Sen vågade jag inte vänta mer. Har inte sugit något vatten in i slangen.

Skall jag vänta längre? Eller behöver jag göra nåt annat för att få igång den? Jag vet inte ens om den är funktionell alltså. Har nog stått i en källare i ett par decennier utan att vara använd.

En gammal Siemens pumpautomat ligger på marken ansluten till en sugslang, ser gammal och använd ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Ibland behöver pumpen spädas, alltså att själva pumpen fylls med vatten, för att den ska kunna suga upp nåt. Kolla om du hittar nåt håll för man kan skruva bort ett lock och hälla i vatten.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Hittar inget som ser ut som ett lock. Men kan ju ta bort sugslangen och hälla vatten in pumpen den vägen kanske?
 
Du får börja med att fylla sugslangen och samtidigt pumpen via inloppet. Du har väl botten/backventil nere i brunnen annars är det lönlöst. Och håll utloppet stängt när du startar första gången och öppna lite försiktigt så är chanserna större att det lyckas direkt. Synd att du kört torrt så pass att den stannade ev är den kass pga det.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Nej! Hoppas jag inte sabbat den!! Agh.
Har inga ventiler av något slag nej. Hur skall det se ut i brunnen/ändan av slangen? Någon del jag bör köpa?
 
Sök bara på tex "bottenventil pump" "bottenventil brunn" "sugslang bottenventil" osv så hittar du säkert någon lämplig som finns på de flesta ställen som CO, Jula, Bauhaus m.fl. Och utan en sån är det inte lönt att du testar vidare och det passar ju även om du skaffar någon annan pump.
 
ok, om jag fattar saken rätt är en bottenventil alltså en backventil med en silkorg i änden. Det skall jag nog klara att uppbringa. Testar vid tillfälle. Tack för svar. Hoppas jag inte haft ihjälp pumpen helt nu bara.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Handritad skiss över vattenpumpsystem med ledningar från brunn till källare och utekran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förresten - när jag ändå har komptenet folk på tråden, passar jag på att fråga vidare:

Jag har tänkt att installera pumpen i källaren där det en gång tiden stod en annan pump (innan det drogs in kommunalt vatten i huset). Det finns redan en vattenslang som går från brunnen in i källaren. Ser faktiskt ut som om det kanske tillochmed kan ligga en värmekabel runt den, då det finns en mystisk strömknapp i närheten av där röret går in i källaren.

Jag bifogar en skiss på hur det ser ut och hur jag sedan tänkt att dra en trädgårsslang från pumpen ut till en utekran.
Frågan nu är vilka kopplingar som skall sitta i A respektive B. Jag förstår att att det i B (brunnen) alltså bör vara en backventil med silkorg. Men i huset då? Där sitter det nu faktiskt en backventil som den sista kopplingen på röret sedan pumpen tagits bort. tänkte använda denna i brunnen. Men behöver jag ha en där också?

Systemet kommer bara användas på sommaren, så på vintern bör jag kunna tömma slangen till brunnen (genom att skruva bort backventilen i brunnen antar jag, eller kanske genom att bara ta ut slangen ur brunnen och köra pumpen tills det inte kommer mer vatten?)

Rätta mig om jag tänker fel. Och hur jag säkrast undviker översvämning i källaren.
 
Åsa Lund
Du ska inte ha trädgårdsslang inne i huset. Sån har man i trädgården, utomhus, eftersom den springer läck så ofta. Du måste ha något annat som tål lite högre tryck under lång tid.
 
Uttryckte mig klumpigt. slangen är är på utsidan av huset. Men det är lite på den nivån jag är, så tack för att du poängterar.
 
chris_m chris_m skrev:
[bild] Förresten - när jag ändå har komptenet folk på tråden, passar jag på att fråga vidare:

Jag har tänkt att installera pumpen i källaren där det en gång tiden stod en annan pump (innan det drogs in kommunalt vatten i huset). Det finns redan en vattenslang som går från brunnen in i källaren. Ser faktiskt ut som om det kanske tillochmed kan ligga en värmekabel runt den, då det finns en mystisk strömknapp i närheten av där röret går in i källaren.

Jag bifogar en skiss på hur det ser ut och hur jag sedan tänkt att dra en trädgårsslang från pumpen ut till en utekran.
Frågan nu är vilka kopplingar som skall sitta i A respektive B. Jag förstår att att det i B (brunnen) alltså bör vara en backventil med silkorg. Men i huset då? Där sitter det nu faktiskt en backventil som den sista kopplingen på röret sedan pumpen tagits bort. tänkte använda denna i brunnen. Men behöver jag ha en där också?

Systemet kommer bara användas på sommaren, så på vintern bör jag kunna tömma slangen till brunnen (genom att skruva bort backventilen i brunnen antar jag, eller kanske genom att bara ta ut slangen ur brunnen och köra pumpen tills det inte kommer mer vatten?)

Rätta mig om jag tänker fel. Och hur jag säkrast undviker översvämning i källaren.
Kan du lägga in några bilder så blir det lättare och större möjlighet att säga något vettigt om det.
 
Sorry. Glömde visst skissen.
Handritad skiss av enklare byggprojekt med markering för pump och elektricitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GK100 GK100 skrev:
Kan du lägga in några bilder så blir det lättare och större möjlighet att säga något vettigt om det.
Det var kanske inte skissen du menade (den var ju där ser jag nu). Har i nuläget inte bilder, men skall ta det nästa gång jag är i sommarstugan.
 
Ja det är nog bra att se vad du har där, finns många gamla delar,, kopplingar osv att välja på.
 
Ok. Nu tror jag det är dags att ge upp på den gamla Siemenspumpen. Försökte idag att fylla den med vatten och installerade backventil i botten på sugslangen men den bara hummar och inget händer. Inget vatten åker ut trots att jag fyllt pumpen (där sugslangen går in) med vatten. Så om ingen har nån bra idé på vad mer som går att göra sätter jag nog punkt för det projektet och går vidare till nästa kandidat.

köpte en gammal Grundfos JP5 med 20l trycktank. Se bild. Försökte starta den idag (med backventil och fyllde pumphuset med vatten). Den spottar ut lite vatten och står och snurrar fint men suger ingenting heller.

Någon som vet hur man bär sig åt för att få igång åbäket? Gamla Grundfos JP5 vattenpump med 20l trycktank och anslutna sugslangar på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.