Vatten & Avlopp
Mats-S: Jag har PEM på sommarstället, jag tömmer det genom att "blåsa" ut vattnet från ena änden. Borde funka om du kopplar bort änden vid toaletten, öppnar kökskranen och sedan blåser från toaletten. Klart enklare än att mixtra med en avtappningskran. Men vissa vintrar har jag missat tömningen av systemet, men PEM verkar hålla för att vattnet i slangen/kopplingarna fryser :) Ang isolering
ZipLock: [citat] Detta hus blev sedan Hotell Linné som stängde för några år sedan. Planen vara att bygga exklusiva bostäder, men det ligger på is pga konjukturen, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/bostadsdrom-var-god-droj
Klakorp: Uppdatering i ärendet! Nu i april tog jag tag i det hela igen då ljudet kvarstod med oförminskad styrka. Efter lite mer grundligt googlande så hittade jag en del info från lite random kommuner då där det var ganska tydligt att väsande ljud från vattenmätare mycket troligt beror på en läcka på vattenledningen innan mätaren. Ringde en röris som direkt hänvisade mig till kommun i
baws: Haha det är nu löst, så enkelt att det är pinsamt, Men jag var så rädd att förstöra tryckknappen då den är relativt dyr. Men igår tog jag i lite mer :) Tryckknappen kom monterad lite fel. jag lossade på locket klämde åt pinnen och roterade delen 180 grader. Då gick den längre ner. [bild] [bild] [bild] [bild]
KungAnka: I så fall tror jag att jag kan lösa det hela. T-gren, rensluckan ovanför och en skjutmuff nånstans i raden. Förresten, är det OK att dra avloppet åt sidan på en vägghängd toa, eller måste det gå rakt ner i golvet? För funktionens skull alltså. I så fall spricker min plan ändå.
Verooo: @Magrand tack vare ditt tips fick vi en ny plopp sänd på posten, framme dagen efter! STORT STORT TACK för Din hjälp! :giggle:
raveper: Enklast är nog om du kollar med grannen. Pris är ju lite svårt att gissa sig till då vi inte vet hur långt rör, antal böjar mm. Ska det vara inbyggt. Om det löser problemet är ju svårt att veta för vi vet ju inte var i röret det blir stopp.
Putten: Ja. Det bidde elofit elsvetsmuffar. Nu står det tryck på hela härligheten till imorgon för att försäkra om att det blivit tätt, sen igengjutning. Första inspektionen såg glädjande ut.
rsa: Då var det dags igen att koppla lite PEX under ett handfat i badrummet (till blandaren) :) Kulventilerna från Bauhaus och Biltema ska, enligt personalen i butiken, fungera till både PEX och Cu. För PEX ska man använda stödhylsa och klämring, bild 5 ovan. Jag har dock flera kopplingar hemma som på bild 3 (dvs.
Ahm.s: [citat] Jag har fått oskäliga faktura med 3-4 timmar fel o det blir mer o mer vanligare enligt mina vänners att många byggare tjänar lätta pengar på det . Men det måste ta ett slut. Frågan: är det värt att bestrida fakturan där 2500 kr är fel, vem har chansen att vinna - kund eller byggaren ? Ger sig av byggaren och skickar rätt faktura efter fick bestrid för den är liten summa
4488x3261: Jag kollar på att isolera en 25mm PEM-slang som ska ner i backen med Tubolit. Dock verkar det omöjligt som privatperson att få tag i varianten för PEM 25mm (finns på Ahlsell men där har jag inget konto). Däremot finns det på flera ställen 28mm varianten som jag antar i grunden är avsedd för kopparrör. https://www.vvsobygg.se/rorisolering-tjocklek-13-mm-28-tubolit-isolering.html Finns
Zynvinkeln: Antar att detta räknas som vattenversamhet, se tex https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/miljo-och-vatten/vattenverksamhet.html
Bono_R: Ett litet tips på vägen är att noga kolla upp entreprenören som utför jobbet. Vi anlitade ett företag från Västra Götaland som ”trots att de var bäst i hela världen och grävt ned flest reningsverk i åtminstone hela Sverige” inte kunde gräva ned anläggningen så den frös så snart det blev lite frostgrader ute. Det kostade oss en omgrävning av anläggningen från en
pacman99: Ja, du kan förlänga det där vertikala 40 mm röret och ansluta bräddavloppsslangen på den andra bottenventilen.
GreatZed: [citat] Ok, det var det jag misstänkte. När trycket gick ner till 3,5 lät det som att något fylldes på och trycket gick upp över 4 igen. Om det nu finns vatten i hydropressen, varför kommer inget ut?
maccall: [citat] Nej, det är förstås riktigt, jag tänkte bara att det kanske, kanske för det fall att man specifikt hade diskuterat avloppsanläggningen eller just om det stod något om den och dess skick och ålder i någon bilaga som fick den att verka helt ok utan att denna kommande inspektion nämndes så kanske, kanske det fanns något att hoppas på där... Men det bygger ju i så fall också
prototypen: Vad skulle den tillföra, det sitter en backventil i pumpen och-element till backventil skulle bara avlasta pumpens ventil med 0,3 bar. Protte
Björn Rydqvist: Hej! Jag har köpte en liten Electrolux tvättmaskin till sommarstugan. Det är så att utloppet är placerat i högra nedre hörnet men slangen är klamrad i det övre högra hörnet. Min fråga är: Kan jag istället släppa slangen i det nedre högra hörnet för att sedan låta den ligga i en 3 meters sträcka i bottennivå, och därefter lyfta den till en nivå som är angiven till mellan 65
joni: Hej Vi har ett filter för Järn, Mangan och lågt PH. Birm och Hydrolite CA. När allt var nytt visade vattenprover bra värden på allt. PH 8.5 Efter 6mån nytt prov allt bra men PH sjunkit till 7.5. Och nytt prov allt bra MEN pH 7.3 och då har jag för ca 1mån sen fyllt på 5l Hydrolite. Kände på massan och den känns ganska hård en bit ner. Backspola var 4e natt. Kollade flödet ut från
mk1: Hej Det var precis det där med konan jag behövde få veta Tack, det blir nog och ta en rörmokare dem kommer från kommunen och stänger av.
Livet: Tyvärr inte, har varit en paus pga hantverkare. Är intresserad om du hittar en lösning.
Claes Sörmland: Det brukar vara så här: 1. Badrumsföretag fixar badrummet. Det behövs snickare, elektriker, rörmokare och kakelsättare/mattläggare. Ibland delas någon funktion och ofta köper man in hela bygget. 2. Rörmokare drar ledningar i huset, både avlopp och vatten. 3. Anläggare bygger avlopp utomhus, lägger ned tankar, slamavskiljare, brunnar och infiltrationer. 4. Brunnsborrare anlägger
maccall: [citat] Hydropressen suger varken luft eller vatten, den i sig är stendum och passiv, står där den står och kommer inte att dra i sig några mängder avloppsinnehåll på egen hand. Men till pumpen i brunnen och hydropressen hör en tryckvakt/strömbrytare som känner av trycket i vattenledningen och slår av pumpen när ingen tar vatten och hydropressen är fylld till sin förinställda
joni: Missförstod jag, var det något annat som du undrade? Diametern är 32mm. men det spelar kanske mindre roll :)
4488x3261: Hej Någon på forumet som har erfarenhet av Extenas isolerade rör (länk nedan)? Det är samma tillverkare som gör Polarröret. Tanken är att köra en 32mm med värmekabel mellan huvudbyggnaden och gästhuset (värmekabeln vill jag använda så lite som möjligt). Röret kommer ligga på 40-80cm djup och trappas ur till stor del när det inte ska användas på vintern.