Är det dumt eller?
 
prototypen prototypen skrev:
Men det är undertrycket som lyfter vattnet, det är höjdskillnaden som avgör hur tungt det är.
Liknelsen med glaset stupar på att du måste suga ur mera luft ur den grova slangen och då tror du att det är tyngre.

Protte
Maxwells demon TotalControl skrev:
Moder natur fungerar inte så.
Är det dags för lite grundläggande fysik eller?

Tryck = Kraft/Yta
Tryck x Yta = Kraft. Större yta för ett konstant tryck = större erforderlig kraft.
Arbete = kraft x höjd
Effekt = arbete per tidsenhet

Huruvida det blir "tyngre" beror helt på vilka storheter man väljer att betrakta som konstanta
 
Det många glömmer bort är att det alltid finns ett tryck på vattenytan i brunnen och därmed också in i änden på sugslangen. Trycket är ju exakt samma som det rådande atmosfärstrycket och varierar bara lite mellan hög- och lågtrycksväder.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Är det dags för lite grundläggande fysik eller?

Tryck = Kraft/Yta
Tryck x Yta = Kraft. Större yta för ett konstant tryck = större erforderlig kraft.
Arbete = kraft x höjd
Effekt = arbete per tidsenhet

Huruvida det blir "tyngre" beror helt på vilka storheter man väljer att betrakta som konstanta
Du blandar bort dig. Om vi för ett ögonblick bortser från strömningsmotståndet. Det är vi ju överens om att är lägre i en grov slang.

Det du konstaterat är att det går åt mer energi för att lyfta vattnet lika långt i en grov slang. Det du missar är att du lyfter mer vatten i en grov slang. Om du i stället räknar energi per volym per sträcka så inser du att det inte skiljer. Den skillnad som finns beror på strömningsmotstånd, vilket är lägre i en grov slang.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
@Karl_Pedal verkar som inte du kommer så långt med dina fysik kurser tyvärr.

Densiteten är detsamma. Du har fel.

Om vi bortser från friktionen så går det åt samma effekt att lyfta vatten med en 75 slang som 25 slang om flödet, densitet, uppfodringshöjd,verkningsgrad mm är detsamma.

Ökat flöde (kg/s) ger ökad pumpeffekt.

Med samma flöde så ger en större dimension på sugledningen mindre friktionsförluster, dvs mindre total uppfodringshöjd H.(Ej statisk H). = mindre pumpeffekt.
 
Ja samma effekt (arbete per tidsenhet) för att pumpa ett givet antal liter per sekund oavsett dimension på slang. Det kan en högstadieelev härleda ur det jag skrev.
 
Så bra, då inser du med andra ord att det här var helt fel.
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Det blir ju tyngre för pumpen att suga vatten genom den grövre dimensionen men givet att den klarar lasten bör det ju funka vilket som
Du har hela tiden skrivit att det går tyngre med en grövre slang.
 
Du har fel i #2, #4 och nu #36.
 
  • Gilla
Pär Johansson4
  • Laddar…
Ingen av er har frågat "Tyngre relativt vad?". Blir tyvärr IG på den här tentafrågan.
 
Bara inse att du har fel. Finns ingen prestige i det här. Läst fysik på Chalmers? :)

"Tyngre relativt vad"

Finns ingen "tyngre" om du inte ändrar densitet helt plötsligt.
 
Nej du. Det är du som har varit ute och cyklat i det här fallet.
 
prototypen prototypen skrev:
Men det är undertrycket som lyfter vattnet, det är höjdskillnaden som avgör hur tungt det är.
Liknelsen med glaset stupar på att du måste suga ur mera luft ur den grova slangen och då tror du att det är tyngre.

Protte
Ska man vara petig är det det atmosfäriska övertrycket som trycker upp vattnet genom slangen och det visar också (kanske ännu tydligare) varför slangdiametern inte spelar någon roll annat än för flöde. Undertrycket man skapar på sugsidan är för att inte hålla emot när atmosfären trycker på och övertrycket på dalsidan verkar förstås över hela slangöppningens tvärsnitt. Dubblar du tvärsnittsarean dubblar du även kraften vattnet trycks uppåt med.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ja så TS inte går på dina tokigheter och köper PEM 16 för att få så "lätt" pumpat som möjligt ;)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja så TS inte går på dina tokigheter och köper PEM 16 för att få så "lätt" pumpat som möjligt ;)
Blir pem 25 och en 3g2,5 till pumpen
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.