8 532 läst ·
44 svar
9k läst
44 svar
Pem slang till bevattningspump
Är det dumt eller?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
prototypen skrev:
Är det dags för lite grundläggande fysik eller?TotalControl skrev:
Tryck = Kraft/Yta
Tryck x Yta = Kraft. Större yta för ett konstant tryck = större erforderlig kraft.
Arbete = kraft x höjd
Effekt = arbete per tidsenhet
Huruvida det blir "tyngre" beror helt på vilka storheter man väljer att betrakta som konstanta
Det många glömmer bort är att det alltid finns ett tryck på vattenytan i brunnen och därmed också in i änden på sugslangen. Trycket är ju exakt samma som det rådande atmosfärstrycket och varierar bara lite mellan hög- och lågtrycksväder.
Du blandar bort dig. Om vi för ett ögonblick bortser från strömningsmotståndet. Det är vi ju överens om att är lägre i en grov slang.Karl_Pedal skrev:
Det du konstaterat är att det går åt mer energi för att lyfta vattnet lika långt i en grov slang. Det du missar är att du lyfter mer vatten i en grov slang. Om du i stället räknar energi per volym per sträcka så inser du att det inte skiljer. Den skillnad som finns beror på strömningsmotstånd, vilket är lägre i en grov slang.
@Karl_Pedal verkar som inte du kommer så långt med dina fysik kurser tyvärr.
Densiteten är detsamma. Du har fel.
Om vi bortser från friktionen så går det åt samma effekt att lyfta vatten med en 75 slang som 25 slang om flödet, densitet, uppfodringshöjd,verkningsgrad mm är detsamma.
Ökat flöde (kg/s) ger ökad pumpeffekt.
Med samma flöde så ger en större dimension på sugledningen mindre friktionsförluster, dvs mindre total uppfodringshöjd H.(Ej statisk H). = mindre pumpeffekt.
Densiteten är detsamma. Du har fel.
Om vi bortser från friktionen så går det åt samma effekt att lyfta vatten med en 75 slang som 25 slang om flödet, densitet, uppfodringshöjd,verkningsgrad mm är detsamma.
Ökat flöde (kg/s) ger ökad pumpeffekt.
Med samma flöde så ger en större dimension på sugledningen mindre friktionsförluster, dvs mindre total uppfodringshöjd H.(Ej statisk H). = mindre pumpeffekt.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Ja samma effekt (arbete per tidsenhet) för att pumpa ett givet antal liter per sekund oavsett dimension på slang. Det kan en högstadieelev härleda ur det jag skrev.
Du har fel i #2, #4 och nu #36.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Ingen av er har frågat "Tyngre relativt vad?". Blir tyvärr IG på den här tentafrågan.
Bara inse att du har fel. Finns ingen prestige i det här. Läst fysik på Chalmers? 
"Tyngre relativt vad"
Finns ingen "tyngre" om du inte ändrar densitet helt plötsligt.
"Tyngre relativt vad"
Finns ingen "tyngre" om du inte ändrar densitet helt plötsligt.
Nej du. Det är du som har varit ute och cyklat i det här fallet.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Ska man vara petig är det det atmosfäriska övertrycket som trycker upp vattnet genom slangen och det visar också (kanske ännu tydligare) varför slangdiametern inte spelar någon roll annat än för flöde. Undertrycket man skapar på sugsidan är för att inte hålla emot när atmosfären trycker på och övertrycket på dalsidan verkar förstås över hela slangöppningens tvärsnitt. Dubblar du tvärsnittsarean dubblar du även kraften vattnet trycks uppåt med.prototypen skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Ja så TS inte går på dina tokigheter och köper PEM 16 för att få så "lätt" pumpat som möjligt 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden