Hej!

Vi har precis köpt ett hus med en trekammarbrunn med infiltration och det är första gången att jag har att göra med eget VA i mitt liv.
Nu är det så att jag frågade säljaren var all vatten från backspolningen hamnar (för att det inte finns ett avlopp där i "filterrummet"). Så sa han att det bara hamnar i marken under byggnaden.
Det är någonting jag inte gillar alls. Det hamnar bara mer och mer salt där :/

Så sa han att det finns en slang där som går hela vägen från filterrummet till trekammarbrunnen (ej i bruk). Typ två meter från brunnen kommer den ut! Jag tänkte ansluta backspolningen av filtret på denna och låta den komma ut i trekammarbrunnen.

Men så berättade någon för mig att för salt i trekammarbrunnen inte är bra heller, eftersom det hamnar i infiltrationen och det är dåligt för att den skapar förstoppningar eller för att bakterier som bryter ner ämnen då dör.
Vet någon mer om det?

Vad har jag för alternativa lösningar? Får man gräva in en tunna lite djupare under marken eller en stenkista?
Eller är det inte tillåten?

Har någon kanske en miljövänlig lösning? (återanvända saltet?)
Kanske finns det en bra filter som inte kräver salttabletter? Jag är osäker vad det är som filtreras där, men det är en djupborrat brunn (40m)

Tack på förhand ifall någon orkar svara :)

Mvh
Demesmaeker

Du bör inte spola ut så mkt på en gång i en trekammar brunn. Den klarar inte av de och slam kommer hamna i infiltrationen. I papper vi fick kommunen bör man inte ens tömma ett helt badkar på en gång för att inte förstöra.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabba svaret..Okej.. Men då är det självklart att jag inte ska göra det...
Då får jag leta efter alternativa lösningar helt enkelt. I badkaren kan jag sätta en liten sill (som bromsar vattenflödet). Bra att du sa det!

Någon som har en idé om hur jag ska lösa problemet?

Du ska inte låta saltvatten gå ner i trekammarbrunnen.
Du bör ta reda på vad grundvattnet innehåller för partiklar som renas bort.
Gör en vattenanalys från en ackrediterad analysföretag. T ex Eurofins. När du har resultatet vet du om du behöver filter som måste laddas om med salt.

• Gilla
demesmaeker
  • Laddar…
Det finns idag järnfilterm som inte behöver salt.

• Gilla
demesmaeker
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Det finns idag järnfilterm som inte behöver salt.
Jag har inte fått nycklarna ännu, så jag vet inte vad för filtrar som finns. Har du en märke/modell som du kan rekommendera i så fall?

Vet någon om jag får gräva en stenkista och låta vattnet rinna ut i den?

Bästa svaret

Du måste först veta var som måste filtreras bort innan du går på en lösning.
Vi har en blandare för att få bort radon, ett filter utan salt för järn och mangan, ett filter med salt för att ta bort kalk samt ett litet osmotisk filter för att ta bort saltet.
Efter detta installerande och en rätt dyr lärdom har vi nu mycket bra vatten.
dessutom en hydropress före filtren samt en hydrofor efter filtren.

Hydropressen för att få upp trycket genom filtren men för att inte vattnet ska oxideras får det inte komma i kontakt med luft. Därav hydropressen före filtren.

• Gilla
demesmaeker
  • Laddar…
Bäst är de att dra nytt rör i marken till en stenskista eller till något dike om möjligt. Så slipper det vara för nära ditt hus :)

• Gilla
demesmaeker
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Bäst är de att dra nytt rör i marken till en stenskista eller till något dike om möjligt. Så slipper det vara för nära ditt hus :)
Tack!

E Evamag skrev:
Du måste först veta var som måste filtreras bort innan du går på en lösning.
Vi har en blandare för att få bort radon, ett filter utan salt för järn och mangan, ett filter med salt för att ta bort kalk samt ett litet osmotisk filter för att ta bort saltet.
Efter detta installerande och en rätt dyr lärdom har vi nu mycket bra vatten.
dessutom en hydropress före filtren samt en hydrofor efter filtren.
Tack så mycket för din tid!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.