1 637 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
lukt från toastolen
En bra gissning är att er avluftning av stammen inte fungerar som den ska. Kanske komplettera med en luftning under handfatet eller under diskbänken om köket ligger nära toaletten. Eller kolla upp befintlig luftare.
hörs bra! Luftningsröret går upp genom taket ca 10 m ifrån toan (sommarstuga) där brukar det lukta illa några ggr om året (när det är varmt o kvavt) För en månad sedan fick vi STARK AVLOPPSLUKT från krypgrunden speciellt vid markventilen i närheten av toaletten. Jag började ringa runt till alla möjliga företag dagen efter (måndag) men märkte snabbt att doften försvann under dagen,. Nu luktar grunden "normalt" igen. Verkar ju troligt att det har med luftningen att göra. Är det en rörmokare man ska ringa till????
Jag hade börjat med att se så alla rör i krypgrunden är hela sen hade jag kollat ventilen på luftaren på taket om det är en sådan. Det bästa är att avsluta med öppet rör och ingen ventil. Är allt föregående bra hade jag valt att spola hela anläggningen. I sista skede hade jag ringt en rörmokare. Är det plast eller gjutjärn?
vad jag kan se så är det torrt o fint. det är nog gjutjärn ner genom golvet sedan en vinkel och rör (röda) i plast som går hela vägen under huset till luftröret (öppet ingen ventil men skulle antagligen varit högre), där har jag även hittat ett brunslock, utanför stugan (ca 3-4 dm) detta har varit täckt av jord i 50 år (antagligen) skall jag borra upp skruvarna för att kolla ner? Alla stuprör går ut på tomten, Krypgrunden under denna del av stugan är bara någon dm, men hade där varit någon läcka så hade det väl luktat hela tiden. Lutar nog åt Spolpågarna men kan det vara riskabelt att spola en stuga som är 60 år gammal?
andersweiffert skrev:
vad jag kan se så är det torrt o fint. det är nog gjutjärn ner genom golvet sedan en vinkel och rör (röda) i plast som går hela vägen under huset till luftröret (öppet ingen ventil men skulle antagligen varit högre), där har jag även hittat ett brunslock, utanför stugan (ca 3-4 dm) detta har varit täckt av jord i 50 år (antagligen) skall jag borra upp skruvarna för att kolla ner? Alla stuprör går ut på tomten, Krypgrunden under denna del av stugan är bara någon dm, men hade där varit någon läcka så hade det väl luktat hela tiden. Lutar nog åt Spolpågarna men kan det vara riskabelt att spola en stuga som är 60 år gammal?
andersweiffert skrev:
Klicka här för att svara