Byggahus.se

Dra in vatten till komplementbyggnad

1. 1
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vid husköp så fanns en påbörjad komplementbyggnad på tomten som nu skall färdigställas. (ytterväggar och tak på plintgrund ca 28kvm)
    Avlopp är nergrävt och nu skall inkommande vatten grävas från huvudbyggnad. Det jag behöver vatten till är VVB, WC, Dusch, Tvättställ, (ev tvättmaskin) samt kök. Frågor som jag då ställer är.

1. Vart är mest lämpat att gå upp och in i byggnaden? Går det att gå i bjälklagret (ovan trossbotten) eller behöver jag gräva ända fram? Vill ju inte ha onödiga skarvar och kan ju då bli svårt med radie på slang.
    Skall jag då gå upp i innervägg mellan badrum och kök (1) på bifogad bild eller direkt till köket (2).

2. Är PEM-slang 32 lämpad eller kan jag gå ner i dimension? Vad är lämplig att isolera med från mark genom trossbotten och upp? Kondensvatten

3. Kommer jag undan fördelarskåp eller blir det ett måste för min del. Vilket är isf lämpligt och vart placerar man detta?

Tacksam för alla svar!
    Ha de gott //Per

2. J
    Medlem · Nivå 15
    In under diskbänken med avstängare, sedan vidare med KV till VVB och tappställen samt KV , då finns allt på samma ställe att stänga av. Det med isolering, mellan trossbotten och mark isoleras med en låda med mineralull ca 30 cm, sätt även ett kopparnät runt lådan ca 1 cm ner i mark och täta till så mössen inte kommer in

• Laddar…
  3. N
    Tillbyggare · Nivå 10
    32 eller 25mm Pe-rör går alldeles utmärkt att använda. Böjradien för de allra flesta tillverkarna minst 50xDy. Dvs. 1600mm för 32mm slang ofta går det att få till en snävare böj, men då krävs det att man fixerar slangen ordentligt så att det inte blir veck på den.

• Laddar…
  4. 1
    Medlem Nivå 1
    Tack skall ni ha! Grävandet är nu igång och tror det kommer bli bra. //Per