Ska bygga ett Attefallshus och har läst en del artiklar här ang. vatteninstallationen. Har bestämt för att använda PEX R-i-R, med någon av följande alternativ:
1. LK Systems (PEX, kopplingar, väggdosa)
2. Uponor (PEX, kopplingar, väggdosa)
3. Vatette (endast kopplingar)
Om man ska följa mantrat att inte blanda fabrikat, hur gör man med Vatette om man behöver väggdosa? Betyder det att de är uteslutna då? Vad jag kan se levererar de heller inga PEX rör, så då tvingas man blanda system i vilket fall?
1. LK Systems (PEX, kopplingar, väggdosa)
2. Uponor (PEX, kopplingar, väggdosa)
3. Vatette (endast kopplingar)
Om man ska följa mantrat att inte blanda fabrikat, hur gör man med Vatette om man behöver väggdosa? Betyder det att de är uteslutna då? Vad jag kan se levererar de heller inga PEX rör, så då tvingas man blanda system i vilket fall?
Har för mig att jag läste nånstans (Gelia??) att det var OK att använda sig av t.ex Vatette och liknande med deras Pex så länge de var godkända.
Det som är lättast om man monterar allt själv är att köra med en tillverkar i väggen (LK eller Uponor) och vatette för allt synligt.Nikorasu skrev:Ska bygga ett Attefallshus och har läst en del artiklar här ang. vatteninstallationen. Har bestämt för att använda PEX R-i-R, med någon av följande alternativ:
1. LK Systems (PEX, kopplingar, väggdosa)
2. Uponor (PEX, kopplingar, väggdosa)
3. Vatette (endast kopplingar)
Om man ska följa mantrat att inte blanda fabrikat, hur gör man med Vatette om man behöver väggdosa? Betyder det att de är uteslutna då? Vad jag kan se levererar de heller inga PEX rör, så då tvingas man blanda system i vilket fall?
Enklast är att montera väggbockfixturer så man får ur slangen rakt ut ur väggen och därefter fortsätter med Vatettes väggbrickor.
Badrumsfördelaren är smidig och enkel med max tre utgångar på varje sida. Monteras direkt under handfat/kommod så tvättställsblandaren kopplas i toppen på fördelaren.
http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/badrumsfoerdelare.html
Kräver dock minst 70mm väggtjocklek för väggbockfixturen från Uponor/LK.
Jag hakar på tråden om det är ok eftersom jag också sitter och ritar ett blivande Attefallshus och har många frågor runt PEX RiR. Stora huset byggdes för 12 år sedan med koppar/prisol så detta är helt nytt för mig.
Jag planerar att mura badrumsväggen i Leca och skall ha dusch, handfat, WC på denna vägg men frågan är hur man enklast löser det. Samtliga bilder/dokumentation jag har hittat utgår ifrån en regelvägg. Självklart skall det ju spåras in i Lecan men väggdosor eller väggbockstöd?
Jag kan välja bredd på Lecaväggen så det går att anpassa och jag gillar väggbockstöd eftersom väggdosor verkar innehålla en hel del extra kopplingar men någon som har fräst in PEX RiR, eller har några andra tips på fabrikat/modell?
Jag planerar att mura badrumsväggen i Leca och skall ha dusch, handfat, WC på denna vägg men frågan är hur man enklast löser det. Samtliga bilder/dokumentation jag har hittat utgår ifrån en regelvägg. Självklart skall det ju spåras in i Lecan men väggdosor eller väggbockstöd?
Jag kan välja bredd på Lecaväggen så det går att anpassa och jag gillar väggbockstöd eftersom väggdosor verkar innehålla en hel del extra kopplingar men någon som har fräst in PEX RiR, eller har några andra tips på fabrikat/modell?
Ok, så LK Väggbockstöd Grip med Väggskena kapad i lämplig längd för att få rätt c/c mått (160 mm) borde fungera bra att spåra/mura in i Lecaväggen?
Måste man sen använda LK Blandarfäste enkel, det ska väl vara samma tillverkare hela vägen så att säga? Det verkar vara betydligt mindre anslutningskopplingar att välja på med LKs väggbockstöd än om man väljer deras väggdosor?
Måste man sen använda LK Blandarfäste enkel, det ska väl vara samma tillverkare hela vägen så att säga? Det verkar vara betydligt mindre anslutningskopplingar att välja på med LKs väggbockstöd än om man väljer deras väggdosor?
Det går fint. Det är inte ofta man råkar på dessa jobb med leca-vägg i badrum, men det inträffar ibland.ByggaNytt skrev:
Ditt länkade enkla blandarfäste är endast till för 150cc. Ej 160cc. (G20 gänga)ByggaNytt skrev:
Vid genomgång i vägg brukar jag gå över till Vatettes sortiment. Dom har komplett sortiment av brickor, kopplingar, avstängningar osv.
Vatettes produktkatalog:
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/2016_VatetteKatalog.pdf
Ja, Leca-väggen beror på att andra sidan väggen kommer det en bastu och isolering blir då av typen Therma Sauna-Satu. Eftersom badrummet får tätskikt av folietyp och Sauna-satu också är diffusionstät vill jag INTE ha något organiskt material i den innerväggen.... -> Leca!
Aha, så det är ok att blanda fabrikat! Då kan ju ett blandarfäste till duschen passa nedan?
och väggbrickor för handfat/WC?
Aha, så det är ok att blanda fabrikat! Då kan ju ett blandarfäste till duschen passa nedan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och väggbrickor för handfat/WC?
Grymt tack för hjälpen och nu börjar det klarna lite för mig i alla fall 
Det är alltså rör/slang + väggbocken/dosan som skall vara samma fabrikat, sen vad som kopplas på utanför väggen är valfritt fabrikat.
Jag såg nu att även Vatette hade en blå väggbockfixtur som i kombination med deras blandarfäste för dusch verkade riktigt bra, MEN de säljer väl inte några rör? Det står dock i katalogen att det "passar alla" rör-i-rör system med 25mm skyddsrör?
Typgodkännandebevis:
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Typgodkannande/Sverige/0073-08_Vatette Vaggenomforingssytem.pdf
Det är alltså rör/slang + väggbocken/dosan som skall vara samma fabrikat, sen vad som kopplas på utanför väggen är valfritt fabrikat.
Jag såg nu att även Vatette hade en blå väggbockfixtur som i kombination med deras blandarfäste för dusch verkade riktigt bra, MEN de säljer väl inte några rör? Det står dock i katalogen att det "passar alla" rör-i-rör system med 25mm skyddsrör?
Typgodkännandebevis:
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Typgodkannande/Sverige/0073-08_Vatette Vaggenomforingssytem.pdf
Ja, men samtidigt nej.
I monteringsanvisningen står det även:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1879200.pdf
Jag har frågat både säljare på Uponor och LK angående detta och dom vill inte låta sina "rör i rör" testas med Vatette.
A-collection har inga (hade inte förr iaf) egna bockfixturer så dom löste det så. Men sist jag såg Ahlsells egna PEX var den säljstoppad. Doch hette den då "duo"...
I monteringsanvisningen står det även:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1879200.pdf
Jag har frågat både säljare på Uponor och LK angående detta och dom vill inte låta sina "rör i rör" testas med Vatette.
A-collection har inga (hade inte förr iaf) egna bockfixturer så dom löste det så. Men sist jag såg Ahlsells egna PEX var den säljstoppad. Doch hette den då "duo"...
Långsam uppdatering men nu är jag igång med bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du väljer nog bra så.
Själv har jag uponor i alla väggar (15x2,5 /25 skyddsrör) och uponors väggbockfixturer.
Men det beror mest på att jag började med uponor av mig idag glömd anledning.
Men för enkelhetens skull fortsatte jag med uponor även på övervåningen nu sist.
Skulle jag välja idag tror jag att jag skulle rakt på krilles tips, LK och då 16mm alupex för det lägre tryckfallets skull.
Sen har jag mest vatette utanpå vägg, men av någon för mig helt okänd anledning har det blivit trio väggbricka för just bara duschblandarna.
Kan tänka mig att de kanske var lite billigare ... hmm..
Själv har jag uponor i alla väggar (15x2,5 /25 skyddsrör) och uponors väggbockfixturer.
Men det beror mest på att jag började med uponor av mig idag glömd anledning.
Men för enkelhetens skull fortsatte jag med uponor även på övervåningen nu sist.
Skulle jag välja idag tror jag att jag skulle rakt på krilles tips, LK och då 16mm alupex för det lägre tryckfallets skull.
Sen har jag mest vatette utanpå vägg, men av någon för mig helt okänd anledning har det blivit trio väggbricka för just bara duschblandarna.
Klicka här för att svara