3 518 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Avstånd mellan hydrofor och borrad brunn
Står nu i begrepp att spika placeringen av hydroforen och den ser ut att hamna i garaget som ligger ca 100m från brunnen. Från hydroforen går vattnet sedan till huset (mitt emellan garaget och brunnen) och till en attefallare som ligger nära brunnen (kan tyvärr inte placera hydroforen där).
Min fråga är om avståndet mellan hydroforen och brunnen är för långt? Marknivån är densamma över hela tomten. Om så är fallet måste jag bygga ett pumphus vid brunnen.
Funkar det med PEM 32 eller borde man använda någonting grövre?
Min fråga är om avståndet mellan hydroforen och brunnen är för långt? Marknivån är densamma över hela tomten. Om så är fallet måste jag bygga ett pumphus vid brunnen.
Är ingen expert men tror det funkar fint. Jag har 32-slang från min grävda brunn som ligger ca 100 m från garaget. Pumpen sitter i brunnen och i garaget står hydrofortank och därifrån vidare ca 25m till huset (också med 32-slang) och jag har bra sprutt i kranarna!
Det är inget problem med det se bara till att du har tryckströmbrytaren i änden där hydroforen står. Dimension 32 är ok om du har normala uttag i huset den sträckan är ju 50 m det är inget ovanligt heller.B ojniemin skrev:Står nu i begrepp att spika placeringen av hydroforen och den ser ut att hamna i garaget som ligger ca 100m från brunnen. Från hydroforen går vattnet sedan till huset (mitt emellan garaget och brunnen) och till en attefallare som ligger nära brunnen (kan tyvärr inte placera hydroforen där).
Klicka här för att svara