9 146 läst ·
47 svar
9k läst
47 svar
Pumpanläggning gammal backventil
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Backventil med kula saknar fjäder som kan gå av.
Är kulan hel skulle jag aldrig byta ventil, den in-line backventil som visas på bild går inte kontrollera utan att demontera hela ventilen.
Protte
Är kulan hel skulle jag aldrig byta ventil, den in-line backventil som visas på bild går inte kontrollera utan att demontera hela ventilen.
Protte
Gegga i ledningarna låter inte så bra - det tyder på att brunnen innehåller en massa skit som nog inte borde vara där. Under senare decennier så har skötseln av gårdsbrunnar helt försvunnit en välskött brunn tömdes årligen på gegga och nytt tvättat singel fylldes på i brunnen. Brunnarna östes för hand, idag finns det dränkpumpar eller slamsugningsbilar så det borde inte vara några problem att få den rengjord. Jag skulle nog själv uppskatta att använda vatten från en rengjord brunn och då försvinner också problemen med igensatta ventiler.
Rensa grävd brunn
Har du en grävd brunn suger vi först bort vattnet och bottenslammet för att sedan spola rent med en speciellt klorerad slang som endast används till sådana ändamål. Vi fyller givetvis på brunnen med rent vatten igen när vi är färdiga.
VARNING - gammal brunn
Gå aldrig ner själv i en gammal brunn för att börja gräva. Risken för ras är stor och det kan även bildas tunga gaser som trycker bort syret.
Kontakta proffsen!
Rensa grävd brunn
Har du en grävd brunn suger vi först bort vattnet och bottenslammet för att sedan spola rent med en speciellt klorerad slang som endast används till sådana ändamål. Vi fyller givetvis på brunnen med rent vatten igen när vi är färdiga.
VARNING - gammal brunn
Gå aldrig ner själv i en gammal brunn för att börja gräva. Risken för ras är stor och det kan även bildas tunga gaser som trycker bort syret.
Kontakta proffsen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden