Så, i helgen när hustrun och hennes kompisar var i stugan så lade såklart vattnet av. Kom inget ur kranen längre.
Pumpen i "pumphuset" stod och körde konstant, och trycket på mätaren svajjade mellan 1-1,5 bar och det lät liksom som att den gurglade. I vanliga fall går den ju "bara" när man spolar vatten i kranar eller liknande. Jag stängde av pumpen, testade starta om, ingen direkt skillnad, bara lite högre tryck. Inget bättre idag, så nu är den avstängd.

Vår första tanke var att grundvattnet var så lågt att det inte fanns mer att ta upp just nu, och därför blivit så här. Nu undrar jag mer om det inte är pumpen, för ingen förändring idag.

Iallafal; vi har en borrspetsbrunnsom tar grundvatten. Jag ANTAR att vad vi har är en hydropress. Pumpen är en Foras JXF 106, det sitter på ett tryckkärl/tank som jag inte helt har identifierat, men det är en Zilmat. Bifogar ett par bilder.

1. Är det en hydropress? Det är inte en hydrofor, right?
2. Jag gissar att det blivit nåt trycktapp och att den därför beter sig såhär. Vad gör man? Hur felsöker man?

Tack!

• Bild på en Foras JXF 106 vattenpump ansluten till ett blått tryckkärl, placerade i ett pumphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En besudlad etikett på en Foras JXF 106 pump med damm och smuts indikerar underhållsproblem.
    Skapa konto
  • Blå Foras JXF 106 vattenpump med teknisk informationsetikett, täckt av sågspån.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.