Byggahus.se

Kommer inte åt min vattenservis!

1. Zidor
    Medlem · 3 inlägg

Zidor

Medlem
    Hej! Har följt forumen i många år men inte själv lagt in något eget inlägg. Nu är det dags att få era kloka tankar.

Jag köpte ett gammalt hus för två år sedan och hann inte komma till att byta ut vatten och avlopp innan ingående vattenservis de sprang läck. Rören anslöts till kommunen 1960 och tomten styckades 1964 parallellt med vägen där kommunens ledningar går. Jag bor på den övre tomten dvs en skafttomt. Hur jag än letat så har jag inte hittat något servitut (tro mig jag har lusläst dokument från alla instanser från 1924 och framåt) Nu är det så att grannen har byggt ovanpå rören och vägrar naturligtvis skriva ett servitut för dem. Anslutningen till kommunen ligger rakt nedanför husen och utan servitut kommer jag inte åt anslutningen. Stockholm Vatten och avlopp (SVOA) anser att de fullgjort sin skyldighet att erbjuda mig en anslutning (där rören löper ut idag) men den faktiska situationen är att jag inte kommer åt anslutningen. Jag vill helst gräva nytt i min väg ner och få en ny anslutning från SVOA men det är tvärnej. Har ni några tankar som kan guida mig framåt?

2. M
    Medlem · Stockholms län · 2 208 inlägg

myrstack

Medlem
    Om du vill ändå gräva ner längs din skaftväg vad är det som hindrar att du även gräver längs framsidan på din grannes tomt till ditt nuvarande påstick?

Förstår att det givetvis innebär ett merarbete men om det nu redan är så att grannen byggt ovanpå din servis, du saknar servitut för denna så att i efterhand kräva ett servitut som skulle innebära tillgång till något som redan är otillgängligt ser jag inte så många andra vägar framåt. Om markförhållandena medger finns ju givetvis firmor som borrar under saker och ting men detta är gissningsvis bara görbart för inkommande vatten medels PEM, inte utgående avlopp

3. Zidor
    Medlem · 3 inlägg

Zidor

Medlem
    Tack för svar! Tyvärr är det så att grannens tomt avslutas i kommunens trottoar så det finns inte mycket utrymme att gräva där. Det är ändå ett förslag att kika närmare på....i brist på annat.

4. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 512 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Är din tomt styckad från den andra?

Är fastigheten belägen innanför verksamhetsområdet för vatten och avlopp SKA anslutningspunkten vara belägen i fastighetens absoluta närhet (ca 0.5m från tomtgräns), detta oavsett var eventuell servisventil sitter.

Det går att köra med styrd borrning även för självfallsrör, även om det kräver lite mer planering.

Om du ska gräva i skaftvägen, du kan inte gräva i trottoaren för att ansluta vid bef. servis?

5. Zidor
    Medlem · 3 inlägg

Zidor

Medlem
    Ja kommunalt vatten och avlopp kopplades in 1960 på den nuvarande anslutningspunkten. Tomterna styckades 1964 och den andra tomten bebyggdes 1967-69. Var finns det skrivet att anslutningspunkten SKA vara belägen i fastighetens absoluta närhet? Frågan är om det är mitt ansvar att ta mig till den anslutningspunkt som nu erbjuds av kommunen eller om kommunen ansvarar för att se till att det finns en anslutningspunkt 0.5 m utanför min tomtgräns?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.