Varmvattenmätare med synligt läckage och kondens, inlindad i papper, intill röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fastighet där vattnet stängdes av medands man arbetade med avloppet.

När vattnet släpptes på igen så var det flera varmvattenmätare som började läcka.
läckage kom inte från själva muttrarna som ansluter mätaren utan själva instrumenthuset.

Det har varit lite olika teorier om varför dom har gått sönder allt ifrån att dom sprack när kallt vatten nådde varmvattenmätare när vattnet slogs på igen till att orsaken skulle vara att man slog på vattnet med för högt tryck.
Personligen anser jag om mätare går sönder vid av för högt tryck så är den felkonstruerad bör dom inte hålla för högre tryck?

Tydligen är mätare inte speciellt dyr i inköp men kostsam att byta runt 5000kr inkl mätare.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Det är en sak att tåla ett högt tryck, en annan att tåla en snabb tryckökning/impuls.
Ett annat vanligt fel efter avstängning är att man river med avlagringar och skit.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är en sak att tåla ett högt tryck, en annan att tåla en snabb tryckökning/impuls.
Ett annat vanligt fel efter avstängning är att man river med avlagringar och skit.
Så hur vet man vilket tryck man har i ledningen när man slår på?

A Andy78 skrev:
Så hur vet man vilket tryck man har i ledningen när man slår på?
Det beror på hur snabbt du slår på vattnet och om någon förbrukare/kran är öppen i andra änden.

(Det är samma effekt som ger ”slag” i ledningarna när du snabbt stänger en öppen kran, fast kranen i det där fallet är ”något” större)

Självklart beror trycket på hur snabbt man slår på vattnet, men hur vet man trycket.
Men hursom mätaren borde vara konstruerad för högre tryck än vad som systemet kan leverera.

• Gilla
Svantesons
  • Laddar…
Det kan med snabbt påslaget vatten kombinerat med luftbubblor/luftfickor uppstå betydligt kraftigare tryckstötar än vad mätaren klarar av.
Någon har klantat sig vid påslaget är min uppfattning.
Gå ihop med de andra drabbade och gör en gemensam åtgärd.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Till och med jag som är total rörnovis vrider på vattnet försiktigt när jag haft det avstängt.

A Andy78 skrev:
[bild] En fastighet där vattnet stängdes av medands man arbetade med avloppet.

När vattnet släpptes på igen så var det flera varmvattenmätare som började läcka.
läckage kom inte från själva muttrarna som ansluter mätaren utan själva instrumenthuset.

Det har varit lite olika teorier om varför dom har gått sönder allt ifrån att dom sprack när kallt vatten nådde varmvattenmätare när vattnet slogs på igen till att orsaken skulle vara att man slog på vattnet med för högt tryck.
Personligen anser jag om mätare går sönder vid av för högt tryck så är den felkonstruerad bör dom inte hålla för högre tryck?

Tydligen är mätare inte speciellt dyr i inköp men kostsam att byta runt 5000kr inkl mätare.
Kan det inte vara gummitätningar i mätaren som brustit ? torrsprickor i gummidetaljer är inget okänt fenomen

O OPO skrev:
Kan det inte vara gummitätningar i mätaren som brustit ? torrsprickor i gummidetaljer är inget okänt fenomen
Det tror jag inte då den är installerad runt 2015.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.