Med ungefär tre månaders mellanrum börjar vattenflödet ur våra kranar att pulsera, d v s rinna stötvis. Jag slår av strömmen till pumpmotorn samt öppnar en vattenkran i huset. Därefter tar jag en stor cykelpump med tryckmätare och pumpar ca 120 slag in i hydropressorns gummiblåsa. Tar sedan bort cykelpumpslangen från ventilen, slår på pumpmotorn samt stänger den nyss öppnade vattenkranen. Nu fungerar anläggningen oklanderligt i kanske tre månader, innan vattenflödet på nytt börjar pulsera. Vad kan göras åt detta? Är det ventilen eller gummiblåsan som läcker en liten aning? Kan jag byta enbart gummiblåsa eller måste hela hydropressorn bytas? Kan jag ta bort gummiblåsan, pumpa upp den samt hålla ned den under vattenytan i badkaret för att se, om det bubblar från en liten, hårfin läcka någonstans? Vet någon hur "dom stora grabbarna", d v s proffsen gör?:thinking:

Stäng pumpen. Öppna en kran och låt vattentrycket sjunka till 0. Mät lufttrycket i luftventilen med en " däcktrycksmätare". Då har du ett mätvärde att utgå ifrån. När du sedan får problem, så gör om proceduren, så ser du om lufttrycket har sjunkit, om så har du troligen problem med ventilen. Prova också att " pysa" ur lite luft och kolla om det kommer vatten, vilket det inte ska göra, för då har du en defekt blåsa. Det är blåsan, som normalt har vatten i sig och omgivningen i tanken är luftfylld, så " bilventilen" leder bara in i tanken och sitter inte ihop med blåsan. Eftersom vattenanslutningen till blåsan normalt är ganska stor ( kanske 10 - 15 cm ), så kan det vara svårt att pumpa upp blåsan och kolla läckage under vatten.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Stäng pumpen. Öppna en kran och låt vattentrycket sjunka till 0. Mät lufttrycket i luftventilen med en " däcktrycksmätare". Då har du ett mätvärde att utgå ifrån. När du sedan får problem, så gör om proceduren, så ser du om lufttrycket har sjunkit, om så har du troligen problem med ventilen. Prova också att " pysa" ur lite luft och kolla om det kommer vatten, vilket det inte ska göra, för då har du en defekt blåsa. Det är blåsan, som normalt har vatten i sig och omgivningen i tanken är luftfylld, så " bilventilen" leder bara in i tanken och sitter inte ihop med blåsan. Eftersom vattenanslutningen till blåsan normalt är ganska stor ( kanske 10 - 15 cm ), så kan det vara svårt att pumpa upp blåsan och kolla läckage under vatten.
Tack för lättbegripligt och välformulerat svar Hasse Teknik. Är det möjligt att skruva loss tankens lock att byta ut ventilen? Kanske räcker det med att byta ventilinsatsen? Något vatten kommer inte ut när jag pyser ut lite luft ur ventilen. Avslutningsvis - finns gummiblåsor att köpa separat? Är de i så fall svåra att montera?

Ventilen sitter ju direkt i plåten, lika som på bilar med slanglösa hjul. Det finns då 2 olika vägar för luftläckage. Dels genom ventilen och dels mellan ventilen och tanken ( ventilens infästning kan vara angripet av rost eller uttorkat gummi ). Om det är ett någorlunda stort läckage, så kan det kanske upptäckas m.h.a. att man har på såpvatten. Lösa gummiblåsor bör finnas som reservdelar och de sitter fastklämda i flänsen med ett antal skruvar - lossar man dem, så kommer hela blåsan ut och man kommer då också åt insidan av tanken för att ev. byta luftventilen. Det kan också finnas ( är inte säker) olika typer av blåsor avsedda för dricksvatten eller " bevattningsvatten".

120tag med en cykelpump låter lite. Pumpa i så mycket luft det ska vara. Typ 2,5bar förtryck eller något åt det hållet.

Förtrycket bör ligga straxt under ( tumregelmässigt på 90 % ) av det tryck där pumpen startar t.ex. pumpstart= 2.0, så är förtryck 1.8 lämpligt. Då utnyttjar man hydropressen maximalt.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ventilen sitter ju direkt i plåten, lika som på bilar med slanglösa hjul. Det finns då 2 olika vägar för luftläckage. Dels genom ventilen och dels mellan ventilen och tanken ( ventilens infästning kan vara angripet av rost eller uttorkat gummi ). Om det är ett någorlunda stort läckage, så kan det kanske upptäckas m.h.a. att man har på såpvatten. Lösa gummiblåsor bör finnas som reservdelar och de sitter fastklämda i flänsen med ett antal skruvar - lossar man dem, så kommer hela blåsan ut och man kommer då också åt insidan av tanken för att ev. byta luftventilen. Det kan också finnas ( är inte säker) olika typer av blåsor avsedda för dricksvatten eller " bevattningsvatten".

Tack igen Hasse Teknik. När jag för drygt 20 år sedan köpte min hyropressor talades aldrig om mindre hälsosamma blåsor av butylgummi. Upptäckte häromdagen att exempelvis Clas Ohlsson uttryckligen skriver "ej för dricksvatten" i reklamen för några av de hydropressorer företaget säljer. Har även sett att ett par organisationer för husägare varnar för hälsorisker i sammanhnaget. Ämnet verkar fortfarande vara under utredning. Med tanke på att min hydropressor har många år på nacken. , rör det sig rimlogtvis om ett långsamt dödande gift i alla fall. Är det en gammaldags hydrofon, som man bör satsa på i alla fall?:cool:

Ska du leta ubåtar är det nog bra med en hydrofon.

D Daniel 109 skrev:
Ska du leta ubåtar är det nog bra med en hydrofon.
Det ena användningsområdet utesluter väl inte det andra. Finns säkert en modell, som snabbt skiftar från vattenuppfordring till u-båtsjakt. Med ett enkelt handgrepp byter man bara den avslutande bokstaven från "r" till "n".:rofl:

Vill bara påpeka att det kan vara svårt att skilja på talspråk och skriftspråk, när det gäller prylar man inte är expert på. När jag var liten sade vi alltid "hydrofon", vilket var talspråk för den bestämda formen " hydroforen" , så va inte så kinkiga när alla vet vad som avses.

• Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.