Har googlat sönder mig själv och behöver koppla på er hjälp nu!
Sommarhus med vattenupptagning från pump 30 längdmeter och 15 höjdmeter från sjö.
Pump med tryckkärl vid sjön, Neptun nchw-e 110 i.
Sugventil i vattnet.
Pumpen är automatisk och startar mellan 1.5 bar och slår av vid 3 bar.
Just nu visar den 4.5 bar och står still.
Problemet är att uppe vid tomten är trycket bara 0.5 bar i Hydroforen!
Detta ska försörja 3 små byggnader, wc-hus, dusch-hus och huvudstuga. Tjena!
För att pumpen ska starta måste jag låta vattnet rinna slut i Hydroforen.
Att duscha är med andra ord ett h%€lvete minst sagt
Mina teorier:
1. Hydroforen är gammal som gatan och jag har aldrig rengjort den. Har den rostat igen vilket sabbar trycket?
2. Det är 15 höjdmeter mellan pump och hydrofor. Behöver jag sätta in en backventil vid ingången på hydroforen? Tänker att annars skapas ett höjdtryck mot pumpen från hela hydroforens vattensamling. Kan en backventil vid hydroforen underlätta för pumpen?
Vilka lösningar tror ni på?
Tack!
Bifogar en ritning och några bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder