Hej,

Skulle borra i badrumstaket tidigare idag då jag håller på att sätta upp nytt innertak. Kände hur jag gick igenom vad jag misstänkte var ett avfallsrör men allt var torrt så tänkte det inte skulle va någon fara. Nu mot natten, ser jag att det droppat några smådroppar och att skruven har en hängande droppe på sig.

Hur åtgärdar jag detta enklast? Kan man köra i lite silikon/monteringsfog tillräckligt djupt så det hittar in i röret och täcker det eller finns det något annat bättre sätt? (Bortsett från att bila och ersätta röret dvs)

Välkommen till ByggaHus.

En bit gummi tex från cykelslang som du lindar runt röret och sedan en slangklämma där hålet är, för att garantera att det blir tätt.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
N nabbeman skrev:
Hur åtgärdar jag detta enklast?
Är detta i ditt eget hus eller gäller det en lägenhet i ett flerfamiljshus? Avsevärd skillnad på vad du kan, får och bör göra i de två olika fallen.

Välkommen till forumet för övrigt!

Tack för välkomnandet :)
Det är en bostadsrätt och röret är ingjutet i betong.

Om du bor i en bostadsrätt så är det väl antagligen ett badrum ovanför ditt badrum också, så hur djupt borrade du? Är det risk att det är något som hör till lägenheten ovanför?
Varför tror du det är ett "avfallsrör" (och vad är det???).
Rör i ett badrumsgolv (och som det droppar vatten ur) är väl antingen tappvattenrör, avloppsrör, värmeledningsrör (till element, handdukstork eller golvvärme).
Vad finns det i ditt eget badrum på samma position (dvs om du tittar ner på golvet rakt under hålet i taket du borrat)?

Det tillhör förmodligen grannen ovanför ja. Borrat 5cm och det är i hörnet av badrummet. Bilade upp mitt egna golv tidigare och så som det var lagt ska inget rör funnits där. Tänkte på detta innan jag borrade..

Bifogar bild, det rödmarkerade är borrningen och det gula är så som röret hos mig ligger.

• Badrum under renovering med grå kakelväggar, en stege och markerade borenheter och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B b8q skrev:
Är det risk att det är något som hör till lägenheten ovanför?
Det är nog inte bara en risk utan tyvärr högst trolig!
B b8q skrev:
Varför tror du det är ett "avfallsrör" (och vad är det???).
Avloppsrör gissar jag. Vore det tappvatten/"värmevatten" hade TS nog inte tvekat...

Kontakta omgående "förvaltaren/vicevärden/styrelsen/fastighetsskötaren " eller hur ni nu har det i er förening. Jag skulle även kontakta mitt försäkringsbolag.

Detta är inget du kan lösa på ett bra sätt på egen hand utan ta hjälp! Kan såklart kännas pinsamt men du är inte den förste och inte den sista som lyckats med detta.

Pinsamt på riktigt blir det om du försöker mörka och fixa det själv, och en mycket kostsam vattenskada visar sig om ett år eller så.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Är mest kostnaden det hade medfört ifall man är tvungen att gå ifrån grannens golv jag är orolig över. Tror ni det går det komma åt och laga underifrån? Dvs från mig?

N nabbeman skrev:
Tror ni det går det komma åt och laga underifrån?
Jag tror inte att du är hjälpt i detta fall av att vi på ett forum tror en massa saker. Kontakta genast de som "har hand om" huset, inte till veckan, inte om några timmar utan nu!

Skadan är redan skedd och det kan du inte påverka. Det du kan påverka är hur omfattande följderna av den blir och omfattningen minimerar du genom att agera nu.

• Gilla
JanneJanne123 och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror inte att du är hjälpt i detta fall av att vi på ett forum tror en massa saker. Kontakta genast de som "har hand om" huset, inte till veckan, inte om några timmar utan nu!

Skadan är redan skedd och det kan du inte påverka. Det du kan påverka är hur omfattande följderna av den blir och omfattningen minimerar du genom att agera nu.
Har redan bilat fram röret. Pratat med rörmokaren som lagt mina rör och de sa att jag bara ska bila fram det och vänta tills på måndag så kunde de komma. Så visst kan jag göra något själv.. Då försäkringen förmodligen inte täcker måste jag göra vad jag kan själv.

Är det normalt att lägga rör 3cm över taket?

Staffans2000
Det här var spännande. Bilder!

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här var spännande. Bilder!

Staffan
That’s the spirit!

• Skadad vägg och isolering med synligt rör och svarta märken som kan vara mögel eller sot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju helt klart ut som ett avloppsrör. Skulle själv nu direkt försöka täta med en vinkork eller annat som går att peta i så det inte rinner div avloppsvatten ner i ditt badrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.