Henrik Nordlander skrev:
Det där är inga problem.

Helt godkänt o kommer fungera tills de renoveras på nytt med nya "regler,"
Nja när två liggande ansluter mot stående ska anslutningen vara max 70gr enligt säker vatten.

Men visst kommer detta med största sannolikhet funka bra så kör på

En annan grej är att om du har möjlighet att vända på förminskningen så gör det så blir det ännu mer rätt enligt säker vatten men ser dock inte helt 100 hur den sitter så kanske redan är rätt!

• Diagram som visar anslutning av liggande rör till stående rör med en vinkel på mindre än 70 grader.
  • Schematisk illustration av toalett med anslutning till spillvattenledning, markering vid förminskning av dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Andreas Patrik Andreas Patrik skrev:
Nja när två liggande ansluter mot stående ska anslutningen vara max 70gr enligt säker vatten.

En annan grej är att om du har möjlighet att vända på förminskningen så gör det så blir det ännu mer rätt enligt säker vatten men ser dock inte helt 100 hur den sitter så kanske redan är rätt!
tanken var att ha förminskningen som på bilden men valde att vrida den lite för att vinkeln skulle bli bättre vid anslutningen av 75-rören. Ser inte att detta kan bli något problem eftersom toavattnet går rakt ner i stammen och knappast kan hoppa ut åt sidorna. Möjligen kan det stänka något in i röret från anslutning som kommer in på sidan men att det skulle nå ända till duschbrunnen känns helt osannolikt.

P
Andreas Patrik Andreas Patrik skrev:

Som sagt så kommer de säkert fungera.
Men hade inte gjort så själv just för att komma ifrån hörngrenets 90 böjar.

Det går ju att lösa ganska enkelt

janwide
Henrik Nordlander skrev:
Som sagt så kommer de säkert fungera.
Men hade inte gjort så själv just för att komma ifrån hörngrenets 90 böjar.

Det går ju att lösa ganska enkelt
Jag är inte säker på att jag förstår vilket problem ni menar. Det är ju inte två motstående anslutningar. Vid motstående anslutningar kan ju avloppsvattnet kastas över in i den andra anslutningen. Hur det skulle kunna ske här förstår jag inte.

P
janwide janwide skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår vilket problem ni menar. Det är ju inte två motstående anslutningar. Vid motstående anslutningar kan ju avloppsvattnet kastas över in i den andra anslutningen. Hur det skulle kunna ske här förstår jag inte.
Jag påstår inte att det är ett problem. Det verkar ju vara just de som diskuteras så visade bara att jag hängde med.

Kör på det där.

Det finns lika många sätt som montörer.

(y)

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Staffans2000
L lordi skrev:
Om det bara skulle komma en begränsad mängd när du hoppar i, så vill du nog gärna hålla samma hastighet som vattnet.
Japp!

Och ju mer det lutar, desto mer likartad hastighet håller du (skiten:D) och vattnet. I ett vertikalt rör faller ni lika fort.
Hur som helst. För en privatperson har det iallafall ingen betydelse. Likadant med förminskningen.

Staffan

wildeside
Ska jag följa idén med 1cm/m får jag problem, har 6 meter fall på 20 meter rör.
Inget har fastnat i den ledningen på 10 år.

wildeside wildeside skrev:
Ska jag följa idén med 1cm/m får jag problem, har 6 meter fall på 20 meter rör.
Inget har fastnat i den ledningen på 10 år.
Men du har väll gjutit ett ordentligt fundament där rören planar ut? :crysmile:

E
Ja, detta är ett vanligt missförstånd. Minst 1/m på 10-stammen och minst 2 på de klenare ledningarna.

Men för stora trappas med fördel ned medelst vinklar.

wildeside
Nä jag har grävt ner skiten:rofl:.
Blir många böjar om jag ska trappa ner den ledningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.