Hej! Flyttade in i vårt nya hus för ett tag sedan. I källaren fanns tre avloppmynningar/brunnar. När jag flyttade in tog vi bort en gammal toalett - ett av avloppsrören. För att undvika dofter satte jag igen avloppet med en plastpåse med en handduk i. I källaren finns 2 andra avloppsrör/brunnar - som jag anslutit tvättstugans maskiner+diskho till. I det andra avloppet har jag dragit ner entrevåningens köksavlopp.

Enligt senaste tillgängliga ritningar över avlopp ska dessa två avlopp gå direkt till huvudstammen. Och avloppet med toaletten separat gå till huvudstammen.

I veckan hade stockholmsråttorna fest och åt upp större delen av handduken och sprang runt i källaren. Tänkte därför att jag idag skulle byta ut min ytterst tillfälliga lösning (plastpåse+handduk) till en lite mer permanent lösning - att gjuta igen avloppet.

Till min förvåning stämmer dock ritningarna över stammarna dessvärre inte alls - både köksavloppet och tvättstugans avlopp passerar detta avlopp innan de ansluts till huvudstammen. Med andra ord - om jag pluggar igen detta avlopp med betong så blir det stopp för avloppen från köket och tvättstugan - och allt vatten från tvättstugan hamnar på golvet!

Har ni några förslag hur jag löser detta? Hade önskat att slippa utgiften att bila upp halva källaren för att dra om avloppsrören - finns annat att fokusera på i renoveringen.

Vill alltså stänga igen detta avlopp - luftfritt och råttfritt (äter råttorna bara upp en gummiplugg?). Men går inte gjuta igen med betong för då stoppar jag kök + tvättstuga. Några förslag?

Källaren är inte så skitig som det ser ut på bilden - allt smuts är för att jag slagit bort plastringen som satt i avloppsröret. Och där ser ni resterna av en uppäten handduk också ;-)

• Öppet avlopp i källare med uppäten handduk, rörrestar och röravskärningar omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innermåttet är 120mm och jag har köpt en plastplugg som är 110. Sitter på plats nu. Kommer detta vara en tillräcklig lösning? Mer eller mindre permanent? Kommer ställa garderober över - men kommer lätt komma åt om det skulle vara något.

Äter råttorna sig förbi denna plugg vid nästa möte? Eller tror ni den håller tätt?

Förutsatt att råttorna INTE äter sig igenom pluggen - hur länge kan jag räkna med att den håller luktfritt? Innan gummit blir poröst och lukt tränger igenom?
Plastplugg installerad på golv med smuts och skräp runtomkring, nära en vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råttor är ju duktiga gnagare men lägg i stålull i locket så kanske det hjälper som ett extra lager.
/B

T topmount skrev:
Köp lite putsnät och knöla samma. De funkar bra och riskerar inte åka ner och orsaka stopp.

[länk]

pluggen och gummit håller tätt länge
tack att du tar dig tid att svara!

skulle du säga att detta funkar trots att två andra avlopp (köket och tvättstugan) passerar här? Eller kan detta bidra till ett totalstopp?

om jag sätter det INNAN botten på detta rör - är det ingen risk att det halkar ner till botten då? Och ligger och blockerar annat från de andra två avloppen?

från trådstarten:

”både köksavloppet och tvättstugans avlopp passerar detta avlopp innan de ansluts till huvudstammen. Med andra ord - om jag pluggar igen detta avlopp med betong så blir det stopp för avloppen från köket och tvättstugan - och allt vatten från tvättstugan hamnar på golvet”

Åk till nån byggbutik och be att få en klinkerplatta som prov och lägg den uppepå.

• Gilla
Cider
  • Laddar…
Ta ur plastpluggen och fyll hålrummet i proppen med betong.
Tre skruv genom plasten gör att betongen inte kan ramla ur.

Om du pluggar detta avlopp så kan råttorna leta sig ut genom andra avlopp/toaletten.

Protte

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Råttorna letar sig fram i avloppssystemet genom att känna efter luftdrag. Om du bara ser till att det är luft och ljustätt så kommer de inte att försöka ta sig ut där. Men prototypens förslag med betonfylld plugg låter som en bra helgardering

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Lägg en stålplatta över plastlocket och limma med bygglim?

Hur gick det?

Det är ju inte bara råttor som ska stoppas utan även översvämningar ifall det blir stopp längre bort. Så det vill ju till att det är vattentätt också.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Hur gick det?

Det är ju inte bara råttor som ska stoppas utan även översvämningar ifall det blir stopp längre bort. Så det vill ju till att det är vattentätt också.
Tack som frågar! Satte i plastplugg och la några marmorplattor över.

Hört en råtta krafsa två gånger och då kokat vatten och hällt ner i avloppet. Den är säkert där på nätterna också - så har väl säkerligen besök varje vecka. Oavsett - fortfarande inga dofter så tror den gett upp försöket innan det ätit sig igenom pluggen (?). Annars borde det luktat i källaren - som när den åt upp min handduk och plastpåse förra gången!

Jag har en garderob framför - så har inte orkat dra bort den för att titta. Oavsett så vet jag ju att råttan inte kommer igenom - eftersom det ligger 5-6 marmorplattor över.

Gällande översvämning så har jag ändå en golvbrunn två meter bredvid som ger mig problem. Tro mig - hade vatten i hela tvättstugan tre veckor efter inflytt :-) blev ett inköp av avloppsslang till högtryckstvätten direkt!

Råttor ska visst vara allergiska mot ättika. Kanske smart att hälla lite ättika i avloppet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.