Hej,
Jag renoverar tvättstuga i källare och eftersom jag ska lägga klinker passar jag på att bila upp avloppet och byta gjutjärnsrören under källarplattan från 1963 till plast.

Plötsligt såg jag att det läckte från ett förgreninsrör.
När jag bytte ut avloppsrördelen såg jag att råttor gnagit hål innifrån. Se bild.

Nu hade jag tur att jag märkte detta innan jag gjutit igen.

Vad kan jag göra för att hindra detta?

Inga av de råttstopp jag ser på google verkar passa mig.
Jag har ingen stor spolbrunn på utsidan, bara ett 110rör upp från servisen. På insidan tänkte jag sätta en 110-golvbrunn med vertikalt utlopp och luktstopp att ha som spolbrunn.

Jag vill hellst slippa en stor ful durkplåtslucka på insidan.

Alla inspel uppskattas!

• Plastavloppsrör med synliga gnagspår och stort hål, ett tecken på råttangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfritt?

Dumma frågor kanske, men:
Vet du med säkerhet att det är råttor (eller möss)?
Vet du med säkerhet att de gnagt inifrån?

• Gilla
hansfors och 1 till
  • Laddar…
Vad skulle det annars vara? Det där är ett av få ställen de kommer åt att gnaga på.

Det måste vara råttor. För info installerade jag den delen på fotot för en vecka sedan. När den låg på plats låg den delen där hålet är ner mot grus/sand så troligast är nog innifrån. (den är vönd uppochner på fotot) dessutom är gnagmärkena sådana att det ser ut att vara gnagt innifrån.

ang rostfritt så känns det ju som om standard är pp-plast och då borde det ju finnas ett sätt att få det att funka även i en vanlig villa med källare.

Tag kontakt med kommunen/ VA-huvudmannen så sätter de ut gift i ledningsnätet i gatan.

Filma avloppet och se till att du inte har några gamla oanvända stammar där de kan bygga bo/ta sig in. En effektiv lösning är annars att sätta en backventil, men den medför bland annat ett underhåll, någon gång om åter bör man kontrollera dess funktion.

Edit: jag rekommenderar alltid att sätta en spolbrunn med 200mm stigarrör. Ovärderligt den dagen man har stopp då det är mycket lättare att få ner verktyg i den. https://www.rinkabyror.se/artikel/spolbrunn-110x200x110/

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
När du säger det så r fnns det en avloppsstam som jag inte vet vart den leder. (den går liksom uppströms under källarplattan och ut i trädgården under träaltanen.) Kan den tänkas leda till en äldre dränering eller en brunn utomhus?

Bra ide med att kontakta komunen, men det känns som att det inte är en långsiktigt hållbar lösning. Nu när det är uppbilat så såg jag ju att det blev hål. när jag gjutit igen kommer jag inte ha den möjligheten.

Måste man ha inspektionslucka i golvet till en backventil?

P proffsrik skrev:
När du säger det så r fnns det en avloppsstam som jag inte vet vart den leder. (den går liksom uppströms under källarplattan och ut i trädgården under träaltanen.) Kan den tänkas leda till en äldre dränering eller en brunn utomhus?

Bra ide med att kontakta komunen, men det känns som att det inte är en långsiktigt hållbar lösning. Nu när det är uppbilat så såg jag ju att det blev hål. när jag gjutit igen kommer jag inte ha den möjligheten.

Måste man ha inspektionslucka i golvet till en backventil?
Svårt att säga vart den leder, kan eventuellt vara en golvbrunn som är igengjuten? Har det kanske funnits en källaringång där engång i tiden?

Kontakten med kommunen skulle jag säga är den långsiktigt hållbara lösningen, vanligtvis är det därifrån råttorna kommer.

Aldrig någonsin att jag hade satt en backventil som inte går att kontrollera. Helst en som går att ta upp och kontrollera. Ta en titt på https://www.wapro.com/sv/produkter/waback-residential-1. Tyvärr är den rätt så dyr.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
P proffsrik skrev:
Ställ nått som låter i röret och gå ut i trädgården och lyssna

N NoOne2k skrev:
Ta en titt på [länk]. Tyvärr är den rätt så dyr.
Om jag läser beskrivningen på hur den fungerar verkar det ju inte skydda mot råttor. Den stänger ju bara när bakvatten får en flottör att stiga. Utan vattenspegel verar sen ju vara helt öppen.

Däremot har du ju ju "tyvärr" helt rätt i att jag nog är tvungen att få en backventil inspekterbar.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Svårt att säga vart den leder, kan eventuellt vara en golvbrunn som är igengjuten? Har det kanske funnits en källaringång där engång i tiden?
Nej, ingen källaringång. huset är från 1963 och jag har fått ritningar och VA-ritningar från kommunen.
Dessa VA-ritningar stämmer precis med det avlopp jag bilat upp så när som detta mystiska avstick som inte är med på ritningen.

P proffsrik skrev:
Om jag läser beskrivningen på hur den fungerar verkar det ju inte skydda mot råttor. Den stänger ju bara när bakvatten får en flottör att stiga. Utan vattenspegel verar sen ju vara helt öppen.

Däremot har du ju ju "tyvärr" helt rätt i att jag nog är tvungen att få en backventil inspekterbar.
Länkade fel: https://www.wapro.com/sv/produkter/wastop-backventil.

N NoOne2k skrev:
Länkade fel: [länk].
Tack, Den verkar vettigare.

J
Hur gick det? Har fått samma problem!!!
Har en avloppsstam som går till en brunn i källartrappan, vilken inte används så mycket då där är tak över trappan. Men vad kan jag göra åt det?
Bifogar ritning på avloppet
Ritning av ett hus med markerade avloppsstammar och andra installationer, med noteringar och mått specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Y
Anticimex kan lägga öppna en golvbrunns insats och lägga ner gift bundet med ståltråd den vägen och det kan bli lugnt ett tag då.

Finns insatser i metall som gör om avloppsrören till envägs rör, liten lucka som stänger när det inte rinner.

Sen kan man ju pröva spola ut dom också med spolbil men något lockade dit råttorna från början och troligen finns godsaken kvar där sen också, fast dom lär sig nästan för snabbt att gift inte är smaskigt att återkomma till.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.