Hej,

Precis flyttat in i en bostadsrätt och märkte efter ett par veckor att det var blött under diskhon. Det verkar droppa när vi kör diskmaskinen, men eftersom jag verkligen har noll koll på sånt här tänkte jag att ni kanske kunde hjälpa mig förstå vad jag kan göra..

Den vita slangen går från diskmaskinen.

Läckage under diskhon med en uppsamlingslåda, vita och grå avloppsslangar anslutna till diskmaskin och vattenlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckande vatten från vit diskmaskinslang under diskhon.
Skapa konto

Torka torrt och se var det läcker, troligtvis någon av de gängade övergångarna/muttrarna på ovansidan av aquastopp-ventilen (tror jag den kallas) på slangen till dm.
När du lokaliserat så stänger du vattnet och lindar tex gängtape i gängorna och sedan skruvar ihop igen så blir det nog tätt.

Och med stänger vattnet menar du? Är helt borta när det gäller sånt här. Ska jag skruva loss aquastoppen och därefter sätta gängtejp?

Nu har du ju en lite ovanlig lösning vad jag kan se (om det inte döljer sig någon avstängningskran bakom avloppsröret i bilden), där vattnet till diskmaskinen sitter direkt på ett T-avstick. (min röda linje i bilden nedan).
Normalt ska man nämligen kunna stänga av vattentillförseln till diskmaskinen med en avstängningsventil ovanpå diskbänken, ofta i anslutning till vattenkranen där.

Men om du kan se till så att det inte kommer fram vatten genom den "röda" delen i bilden, så kan du sedan lossa på och täta (eller först bara kontrollera att dra åt) alla de "blå" kopplingarna vid aquastoppen.
Diskmaskinsanslutning med T-avstick markerad med röd linje, avloppsrör och möjlig avstängningsventil i blått.
Skapa konto

Vart du stänger kan jag nog inte hjälpa dig med, brukar vara ett extra vred på blandaren och en separat slang till DM därifrån, din verkar vara kopplad direkt på blandarens kallvatten. Du får följa röret och se om du har avstängningsventil i din lgh, annars måste du kanske stänga vattnet till din lgh.
Du sätter gängtape i de gängor som vattnet läcker ifrån.

Edit: Tvåa på bollen.

TRJBerg
Om det bara droppar när DM körs är det nog snarare DM-avloppet som läcker. Inte vattenledningen.

Lösningen är ju inte godkänd då ska ha avstängning åtkomlig ovan diskbänk och det ser du ju inte ut att ha, fundera på att göra om och göra rätt.

Har lyckats stänga av vattnet, det var en ballofix som jag använde en insexnyckel för att vrida om.

Ifall jag ska ringa någon som ska fixa droppandet, är det en VVS-are eller en diskmaskinsreparatör? Eftersom det droppar från aquastoppen.

Var droppar det exakt? Är det anslutningen så kolla packningen eller är det från själva aquastoppen det kommer?

Stefan N Stefan N skrev:
Var droppar det exakt? Är det anslutningen så kolla packningen eller är det från själva aquastoppen det kommer?
Jag ser hur det samlas vatten inuti aquastoppen som rinner ner på utsidan av slangen som går mot diskmaskinen.

Hej,

Precis flyttat in i en bostadsrätt och märkte efter ett par veckor att det var blött under diskhon. Noterade när jag kollade att det droppar vatten inuti aquastoppen som sedan rinner längs med utsidan av slangen som går till diskmaskinen. Har stängt av vattnet till diskmaskinen och funderar på om det är något jag kan fixa själv eller om jag måste ringa någon.

Är det isf VVS-reparatör eller diskmaskinsreparatör man ringer?

• Vatten droppar från en aquastopp kopplad till diskmaskinens slang under en diskbänk.
    Skapa konto
  • Vattenläckage under diskhon med aquastopp och slangar mot diskmaskin, uppsamlingslåda för vatten.
    Skapa konto
Är det inifrån själva enheten som det läcker eller är det i kopplingarna?
Om du in stänga av vattnet så kan du skruva loss den och se om du kan hitta felet/skadan.

Hur gammal är diskmaskinen?
Läcker den från själva enheten så borde det ju täckas av garantin förutsatt att den inte är för gammal. Även om det är för gammal så kan man alltid ringa tillverkaren och höra.
Ibland så kan dom hjälpa till även om garantin har gått ut. Ser ju inte jätte bra ut att en Aquastop läcker.....

Diskmaskinen är inköpt 2019 av tidigare ägaren. Är det el i aquastoppen så att jag behöver dra ut sladden till diskmaskinen om jag ska koppla ur och undersöka själv?

O
Aquastoppen styrs av diskmaskinen och samma ström som den.

O
Dock tror jag att du har läckage på packningar a som sitter före aquadelen så det ri ner neråt

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.