Byggahus.se
Jag försöker febrilt få bort täckpluggen till blandaren så jag kan byta den keramiska insatsen (filtret) men det sitter för tight - jag får inte bort den... någon som har erfarenhet eller idéer på hur jag får bort den?

• Exploded diagram av en blandare med delarnas namn: reglervred, täckplugg, spärskruv, täckhuv, låsmutter, keramisk insats, blandarkropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det? Kämpar själv med låsmuttern och har ingen fast nyckel som är så stor. Tips?

Jag har tyvärr inte kommit in i blandaren ännu och den sitter fast som berget. Jag har testat olja, 5-52 och vinäger som ska kunna lösa upp kalk (som troligen gör att den sitter fast). Jag har dock inte gått all in ännu då jag inte har en ny blandare eller en lösning om den går sönder i det momentet... jag behöver tips.

Vore tacksam för andra husmorsknep eller professionellt synsätt på detta.

Aj då! Min täckhuv lossnade förvånansvärt nog (på blandaren i köket... återstår att se hur det går i badrummet...) men jag har som sagt fastnat på nästa steg Så tyvärr ingen hjälp. Citronsyra och hett vatten såg jag i en annan tråd. Vinäger är toppen till kalk med det ska ju in i gängorna på nåt sätt... Lycka till!

A AnnseO skrev:
Aj då! Min täckhuv lossnade förvånansvärt nog (på blandaren i köket... återstår att se hur det går i badrummet...) men jag har som sagt fastnat på nästa steg Så tyvärr ingen hjälp. Citronsyra och hett vatten såg jag i en annan tråd. Vinäger är toppen till kalk med det ska ju in i gängorna på nåt sätt... Lycka till!
Min har ju läckt under tiden... inte mycket men lite grann varje dag så den är kärv. Jag har alltså inte ens fått av handtaget dvs det som behövs för att komma åt den keramiska insatsen.

Gällande din nyckel så behöver man nog även en som är smal så man inte vrider sönder det runtomkring... special special...

Lycka till du med!

• Gilla
AnnseO
  • Laddar…
Ah, min skruv satt i reglaget (alltså inte exakt lika som din skiss) vilket nog underlättade. Då har du alla roliga/omöjliga steg kvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.