Hej,

Jag har dåligt flöde i vasjen i köket. Har förökt rensa avloppet med olika sorters rensfjädrar utan framgång. Jag har även filmat, se bild, och det är ut att vara en fettpropp ca 1m in i röret. På bilden ser den ut att täcka hela röret men ändå har vi flöde igenom.

Problemen med rensfjädrarna tror jag är att de är så små, max 10mm diameter. Finns det någon som är större som jag kan testa? Som sagt proppen verkar sitra endast 1 m in.

Jonas
 
  • Inspektionsbild av fettpropp i avloppsrör 1 meter in, blockerar röret men tillåter visst flöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skall göra en boll av ståltråd och sätta fast i hålet i spetsen på rensfjädern.
En stålfjäder gör, som du skriver, ingen verkan.
Se bara till att du sätter fast den ordentligt så den inte lossnar inne i avloppsröret.
 
  • Gilla
mic mac
  • Laddar…
KristinaRT
Du kan också testa att hälla Yes och riktigt varmt vatten i avloppet och sedan köra med rensfjädern. Har du tur mjukas proppen upp och lossnar.
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
Rickard.
Jag har testat avloppsrensare till högtryckstvätt med väldigt bra resultat.
 
  • Gilla
mic mac och 1 till
  • Laddar…
ralvejd
Skållhet vatten i rikliga mängder bruka funka.
Koka upp flera kastruller och töm dessa i en kontinuerlig ström.
när kokhet vatten är slut fortsätt med varmvatten från kranen.

Upprepa tills det säjer gluurrrrp.

Annars:
Kaustiksoda och varmvatten fixar det mesta, men vvs'are kommer kanske avråda från kaustiksoda.
 
  • Gilla
stekv
  • Laddar…
Fettkakor kan sitta riktigt hårt om de har fått sitta länge. Kaustiksoda ska man vara försiktig med om man har gjutjärnsrör. Kokhett vatten kan hjälpa tillfälligt och förbättra situationen. Jag skulle säga att mekanisk rensning är det bästa. Med lite tur kan det gå bra med högtryckstvätt och rörrensare. Annars får man gå på med bättre grejer - > spolbil och högtrycksspolning eller rotskärning med kätting. Den sista kan vara lite klurig om det är massa böjar på ledningen.
 
Stort tack för alla svaren!

Har testat med uppkokt vatten, yes och kaustiksoda utan resultat. Men något i stil med förslaget med stålullsboll på rensfjädern ska jag testa.
 
Uppdatering,

Jag testade med uppkokt vatten igen. Förra gången hällde jag i 5 liter utan resultat. Denna gång kokade jag upp 10 liter och hällde i vart efter. Plötsligt blev det lite bättre flöde och än lite bättre. Nu kan jag ha fullt kranflöde utan att det stockar. Jag gjorde en ny filmning och märkligt nog ser det fortfarande likadant ut som innan med vad som ser ut som en fettvägg. Hajar inte det men bra flöde har jag för tillfället.
 
Rickard.
Det räcker med ett väldigt litet hål för att klara av vattnet från en blandare. 10% öppet är säkert tillräckligt men minsta lilla så är det stopp igen.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Köp en sån här och testa. Borde få bort proppen efter några omgångar.

[länk]
Har kört med dem ett flertal gånger utan framgång. Problemet är att skruven har så liten diameter så man får bara upp ett litet hål som snart täpps igen.
Däremot såg jag ett annat verktyg när jag följde länken som verkar lovande då det har mycket större diameter. Ska testa denna och ser om det kan rena upp mer.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/rensverktyg-3-i-1-2000034472
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det räcker med ett väldigt litet hål för att klara av vattnet från en blandare. 10% öppet är säkert tillräckligt men minsta lilla så är det stopp igen.
Ok, det kan i så fall förklara vad jag är.
 
Jonas byggis Jonas byggis skrev:
förslaget med stålullsboll på rensfjädern ska jag testa.
Ståltråd. Inte stålull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.