Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag tänkte förenkla vattenledningarna lite i källaren. Egen brunn.
Något man inte ska ta bort i denna härva? Frågetecknet ska vara en vakuumventil så inte varmvattenberedaren kollapsar vid strömavbrott eller så. Behöver den sitta i en sådan slinga eller kan den sitta vart som helst på röret? Övertrycksventilen ska väl också sitta kvar.
Något man inte ska ta bort i denna härva? Frågetecknet ska vara en vakuumventil så inte varmvattenberedaren kollapsar vid strömavbrott eller så. Behöver den sitta i en sådan slinga eller kan den sitta vart som helst på röret? Övertrycksventilen ska väl också sitta kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vacumventil behövs inte vid eget vatten, den är till för om inkommande kommunvattentryck sjunker så ska inte ditt vatten gå ut i gatan. I VVB sitter det en backventil så det kan inte gå baklänges. Säkerhetsventilen ska alltid finnas. Sen har du en elektronisk kalkflockare och den bör vara kvar om den fungerar, därav är det nog så att kringlorna finns för att få plats.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag hittade en vakuumventil på Rinkaby som tål 90 grader, så den borde kunna sitta på den varma sidan lika gärna. Jag vet inte om beredaren innehåller någon och om kalken i gotlandsvattnet kanske får den att sätta igen.J jonaserik skrev:Vacumventil behövs inte vid eget vatten, den är till för om inkommande kommunvattentryck sjunker så ska inte ditt vatten gå ut i gatan. I VVB sitter det en backventil så det kan inte gå baklänges. Säkerhetsventilen ska alltid finnas. Sen har du en elektronisk kalkflockare och den bör vara kvar om den fungerar, därav är det nog så att kringlorna finns för att få plats.
Jag läste råd&röns test av kalkfilter och de hade fått mer kalk med den här avkalkaren än referensen utan någonting. Det var inom toleransen så sannolikt är att de istället är helt verkningslösa. Jag kan inte med mina kunskaper i fysik få det till att någonting i vattnet skulle påverkas av manicken. De enda som funkade kostade 15-20 tusen.
Enligt grannarna skulle man räkna med att byta tvätt- och diskmaskin ofta. Det kanske går på ett ut.
Du behöver ingen vacumventil alls, den börjar nog att läcka så småningom. Det med kalk är ett otyg , lika i Skåne. Ett tips är för att ha VVB/TM/DM i någotsånär trim är att rengöra EL-patronerna i dom, det dom som först stryker med och ett billigt arbete. Kalken avsätts på patronerna varje gång dom är drift och till slut så blir inte patronen av med värmen och spricker..Lättare då med kaffebryggaren att koka med citronsyra/vatten
Klicka här för att svara