I helgen skulle jag hälla upp lite vatten ur kökskranen. Det kom brunaktigt vatten med lågt tryck. Vad är detta tänkte jag och sprang ner till hydroforen. Trycket var under ett kilo och jag undrade om brunnen sinat.

Förklaringen kom snart, tonåringen hade badat i nästan en timme. När han gått från badrummet så såg jag att kranen var på för fullt. Han hade alltså tappat ur vatten och samtidigt fyllt på med nytt under nästan en timme! Sen klagade han på att han fick brun sörja på sig, men han får skylla sig själv :D. Vet inte hur många kubik som kan ha fyllts på, men ett badkar rymmer väl 200L som tappas upp på fem-tio minuter, så det kan ha gått åt någon eller några kubik.

Hur mycket vatten kan det finnas i vår djupborrade brunn? Den är ca 80 meter djup. Jag har förstått att vatten fylls på via sprickor i berggrunden och att man nån gång har mätt upp kapaciteten. Kan denna kapacitet bli sämre vid det torra väder vi har här på västkusten? Kan grundvattennivån påverka tillflödet även på det djupet?

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Du har ca 100 l vatten per 10 m i borrhålet. Var vattenytan sedan hamnar när du inte tar vatten beror på geologin, men ca 3-5 m nedanför borrhålets topp är inte ovanligt. Detta ska stå i borrprotokollet, likaså tillflödet i borrhålet.
Tillflödet kan variera beroende på hur tät bergrunden är. Det kan vara allt ifrån 40 l/h till 300 l/h och kanske mer om bergrunden är rik på vattenförande sprickor.
Grundvattennivån kan sjunka vid torrt väder och stort vattenuttag. En brunn som sinat behöver tid på sig för att återhämta sig. Grundvattnet runt hålet brukar sjunka undan "trattformat" runt hålet till viss del beroende på hur de vattenförande sprickorna i berget går.
På SGUs (Svergies Geologiska Undersökningar) hemsida kan du se aktuella grundvattennivåer.
Hur mycket vatten du kan få ut beror också på vilket djup pumpen sitter och vilken kapacitet den har. Lyfthöjden för pumpen räknas dock från vattenytan i borrhålet, så även om pumpen sitter på 75 m djup så blir lyfthöjden bara 10 m när vattenytan i borrhålet ligger på 10 m under borrhålskanten.

• Gilla
  • Älska
f10l och 3 till
  • Laddar…
Vi har uppmätt 600l/timme, men det är ett rör på 130mm ungefär, så visst kan man tömma röret, men det fylls på ganska snabbt. Röret ovanför pumpen rymmer ca 150 liter i vår installation.

M mikaelbe skrev:
I helgen skulle jag hälla upp lite vatten ur kökskranen. Det kom brunaktigt vatten med lågt tryck. Vad är detta tänkte jag och sprang ner till hydroforen. Trycket var under ett kilo och jag undrade om brunnen sinat.

Förklaringen kom snart, tonåringen hade badat i nästan en timme. När han gått från badrummet så såg jag att kranen var på för fullt. Han hade alltså tappat ur vatten och samtidigt fyllt på med nytt under nästan en timme! Sen klagade han på att han fick brun sörja på sig, men han får skylla sig själv :D. Vet inte hur många kubik som kan ha fyllts på, men ett badkar rymmer väl 200L som tappas upp på fem-tio minuter, så det kan ha gått åt någon eller några kubik.

Hur mycket vatten kan det finnas i vår djupborrade brunn? Den är ca 80 meter djup. Jag har förstått att vatten fylls på via sprickor i berggrunden och att man nån gång har mätt upp kapaciteten. Kan denna kapacitet bli sämre vid det torra väder vi har här på västkusten? Kan grundvattennivån påverka tillflödet även på det djupet?
Jag har en 61 m djup brunn och vattnet hade alltid räckt bra. Men sedan köpte två grannar rullgräsmattor och vattnade dem dag och natt i 14 dagar, som det står i instruktionen. Då sa min brunn "slurp" och det kom ut bara lite brunaktig sörja. Rörmokaren rekommenderade mig att vänta till nästa dag och kolla om det kom ut nåt vatten och upprepa varje dag, tills det kom mer och renare vatten. Det tog väl 3-4 dagar, innan det skedde och vattnet fortsatte att vara grumligt, även om det blev successivt bättre. Då hade väl rullgräsmattorna blivit färdigvattnade, antar jag. Det som gör mig förbannad är att de här "herrgårdsmänniskorna" tar för sig så att vi "stugmänniskor" får lida. Måste de anlägga sina nya gräsmattor precis under en het värmebölja? Fy fan!

• Gilla
Sndrus
  • Laddar…
Hej på er!
Jag har just fått en brunn borrad!
Två meter ner till berg och vatten hittades vid 48m!
I protokollet står det "Uppmätt vattenmängd >10 000 l/tim", men det är ingenting skrivet på "Vattennivå under markyta"...
För det första, jösses vilken vattenmängd! Kan det finnas något negativt med det? Och hur kollar jag lämpligast/lättast vattennivån?

• Gilla
Bruno Andersson
  • Laddar…
Inget ovanligt med mycket eller lite vatten, du behöver inte bry dig var nivån är, bara att det räcker, det med att borra efter vatten är som att skicka paket med postnordlotteriet, kommer kommer ej.

• Haha
Raffenerat
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget ovanligt med mycket eller lite vatten, du behöver inte bry dig var nivån är, bara att det räcker, det med att borra efter vatten är som att skicka paket med postnordlotteriet, kommer kommer ej.
Visst spelar det roll hur högt nivån är! Åtminstone om man vill känna sin brunn! Hög nivå kräver ju mindre pumpkraft oavsett hur djupt pumpen sitter... Nivån på grundvattnet samt tillflöde och förbrukning ger ju vilken pumpförmåga jag behöver på pumpen!

Har inte sagt något om det ena eller andra, bara att om vattnet räcker, klart vilken pump man behöver är i beroende på uppfordringshöjden ( nivån ) . Men aldrig vara för snål på en pump

• Gilla
Antejoha
  • Laddar…
R Raffenerat skrev:
Hej på er!
Jag har just fått en brunn borrad!
Två meter ner till berg och vatten hittades vid 48m!
I protokollet står det "Uppmätt vattenmängd >10 000 l/tim", men det är ingenting skrivet på "Vattennivå under markyta"...
För det första, jösses vilken vattenmängd! Kan det finnas något negativt med det? Och hur kollar jag lämpligast/lättast vattennivån?
Du binder fast en tyngd i ett snöre som du sen skickar ner i brunnen. Lyssnar efter när tyngden slår mot vattenytan och markera på snöret. Sen drar du upp det och mäter från tyngd till markering så har du djupet till vattenytan, dra av foderrörets höjd över mark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.