Jag har installerat vattenfelsbrytare för ett par veckor sedan. Fyra gånger om dagen gör den ett täthetstest. Det vill säga den stänger ventilen och mäter hur trycket förändras under 20 minuter. Oftast är tryckminskningen 0,00 bar. Men ibland kan det vara mindre förändringar. Typ runt 0,05 i tryckminskning. Vad beror detta på? Kan det vara temperaturförändringar i rören / vattnet? Vi har inga droppande kranar vad jag vet och om det vore någon otät koppling eller ett läckande rör så skulle den förändringen märkas vid varje täthetskontroll antar jag. Enligt leverantören är ett tryckfall på upp till 0,5 bar acceptabelt i en normalstor villa (utan att ange någon anledning).
När vi hade gamla kopparrören för allt vatten så kunde trycket sjunka med två-tre bar.
Efter felsökning så visade det sig att när vi hade tagit varmvatten så sjönk trycket är vattnet i VV-rören & VV-växlaren kallnade.
men nu efter att vi bytt ut alla vattenrör till RiR så har vi inte haft det problemet, varför det är så vet jag inte.
Efter felsökning så visade det sig att när vi hade tagit varmvatten så sjönk trycket är vattnet i VV-rören & VV-växlaren kallnade.
men nu efter att vi bytt ut alla vattenrör till RiR så har vi inte haft det problemet, varför det är så vet jag inte.
Om kopparrören krymper när de kallnar så borde väll trycket öka? Eller är det vattnet som minskar i volym när det svalnar?Demmpa skrev:
När vi hade gamla kopparrören för allt vatten så kunde trycket sjunka med två-tre bar.
Efter felsökning så visade det sig att när vi hade tagit varmvatten så sjönk trycket är vattnet i VV-rören & VV-växlaren kallnade. men nu efter att vi bytt ut alla vattenrör till RiR så har vi inte haft det problemet, varför det är så vet jag inte.
Det är vattnet som ändrar densiteten med temperaturen, volumetriska expansionskoefficienten ar 2.1e-4 / °C d.v.s det expanderar 0.021% per grad, eftersom volymen är densamma så kommer trycket att ändras.
Det är även därför som det ofta droppar från säkerhetsventilen efter att man tagit mycket varmvatten ur en varmvattenberedare (förrådsberedare).
http://web.abo.fi/fak/tkf/vt/Common/Docs/tabeller.pdf
Det är även därför som det ofta droppar från säkerhetsventilen efter att man tagit mycket varmvatten ur en varmvattenberedare (förrådsberedare).
http://web.abo.fi/fak/tkf/vt/Common/Docs/tabeller.pdf
Är med på att trycket minskar då vattnet svalnar i rören. Men om man tappat varmvatten så sjunker ju även temperaturen på vattnet i beredaren och det vattnet expanderar då det värms upp igen. Man borde alltså även kunna få en tryckökning vid täthetstestet.Demmpa skrev:
Det är vattnet som ändrar densiteten med temperaturen, volumetriska expansionskoefficienten ar 2.1e-4 / °C d.v.s det expanderar 0.021% per grad, eftersom volymen är densamma så kommer trycket att ändras.
Det är även därför som det ofta droppar från säkerhetsventilen efter att man tagit mycket varmvatten ur en varmvattenberedare (förrådsberedare).
[bild]
[länk]
Det kan vara temp förändring och det fan vara en förbrukare som släpper igenom.janwide skrev:
Jag har installerat vattenfelsbrytare för ett par veckor sedan. Fyra gånger om dagen gör den ett täthetstest. Det vill säga den stänger ventilen och mäter hur trycket förändras under 20 minuter. Oftast är tryckminskningen 0,00 bar. Men ibland kan det vara mindre förändringar. Typ runt 0,05 i tryckminskning. Vad beror detta på? Kan det vara temperaturförändringar i rören / vattnet? Vi har inga droppande kranar vad jag vet och om det vore någon otät koppling eller ett läckande rör så skulle den förändringen märkas vid varje täthetskontroll antar jag. Enligt leverantören är ett tryckfall på upp till 0,5 bar acceptabelt i en normalstor villa (utan att ange någon anledning).
Trycket varierar med varmvatten produktionen
Nu har vi ingen beredare utan bara värmeväxlare, så varmvattnet tappar temperaturen även i växlaren.janwide skrev:
Trycket i kallvattenledningarna ändras inte när trycket i varmvattenberedaren ökar, detta tack vare att det sitter en backventil på inkommande kallvatten till VVBn, denna backventil ska sitta där just för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattenledningen.
Sedan x antal år sedan så monterar typ alla VA-nätsägare backventil vid/i vattenmätaren, detta för att det inte ska kunna komma smutsigt vatten in i vattenledningsnätet om trycket skulle försvinna. Denna backventil/återstömningsskydd är numera ett krav.
OK. Det förklarar en delDemmpa skrev:
Nu har vi ingen beredare utan bara värmeväxlare, så varmvattnet tappar temperaturen även i växlaren.
Trycket i kallvattenledningarna ändras inte när trycket i varmvattenberedaren ökar, detta tack vare att det sitter en backventil på inkommande kallvatten till VVBn, denna backventil ska sitta där just för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattenledningen.
Sedan x antal år sedan så monterar typ alla VA-nätsägare backventil vid/i vattenmätaren, detta för att det inte ska kunna komma smutsigt vatten in i vattenledningsnätet om trycket skulle försvinna. Denna backventil/återstömningsskydd är numera ett krav.
Ja men det förutsätter att ventilen är hel och att installationen är gjord där.Demmpa skrev:
Nu har vi ingen beredare utan bara värmeväxlare, så varmvattnet tappar temperaturen även i växlaren.
Trycket i kallvattenledningarna ändras inte när trycket i varmvattenberedaren ökar, detta tack vare att det sitter en backventil på inkommande kallvatten till VVBn, denna backventil ska sitta där just för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattenledningen.
Sedan x antal år sedan så monterar typ alla VA-nätsägare backventil vid/i vattenmätaren, detta för att det inte ska kunna komma smutsigt vatten in i vattenledningsnätet om trycket skulle försvinna. Denna backventil/återstömningsskydd är numera ett krav.
Klicka här för att svara
