janwide
Jag har installerat vattenfelsbrytare för ett par veckor sedan. Fyra gånger om dagen gör den ett täthetstest. Det vill säga den stänger ventilen och mäter hur trycket förändras under 20 minuter. Oftast är tryckminskningen 0,00 bar. Men ibland kan det vara mindre förändringar. Typ runt 0,05 i tryckminskning. Vad beror detta på? Kan det vara temperaturförändringar i rören / vattnet? Vi har inga droppande kranar vad jag vet och om det vore någon otät koppling eller ett läckande rör så skulle den förändringen märkas vid varje täthetskontroll antar jag. Enligt leverantören är ett tryckfall på upp till 0,5 bar acceptabelt i en normalstor villa (utan att ange någon anledning).
 
tommib
Utan att veta specifikt skulle jag gissa på temperaturpåverkan.

Vilken vattenfelsbrytare är det? Det låter mycket att stänga av fyra gånger om dagen i 20 min.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
janwide
Leukomatic. Det är inga problem att den stänger fyra gånger om dagen. Man märker aldrig av det eftersom den öppnar direkt om man börjar tappa upp vatten.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
När vi hade gamla kopparrören för allt vatten så kunde trycket sjunka med två-tre bar.
Efter felsökning så visade det sig att när vi hade tagit varmvatten så sjönk trycket är vattnet i VV-rören & VV-växlaren kallnade.

men nu efter att vi bytt ut alla vattenrör till RiR så har vi inte haft det problemet, varför det är så vet jag inte.
 
janwide
Demmpa Demmpa skrev:
När vi hade gamla kopparrören för allt vatten så kunde trycket sjunka med två-tre bar.
Efter felsökning så visade det sig att när vi hade tagit varmvatten så sjönk trycket är vattnet i VV-rören & VV-växlaren kallnade. men nu efter att vi bytt ut alla vattenrör till RiR så har vi inte haft det problemet, varför det är så vet jag inte.
Om kopparrören krymper när de kallnar så borde väll trycket öka? Eller är det vattnet som minskar i volym när det svalnar?
 
Det är vattnet som ändrar densiteten med temperaturen, volumetriska expansionskoefficienten ar 2.1e-4 / °C d.v.s det expanderar 0.021% per grad, eftersom volymen är densamma så kommer trycket att ändras.
Det är även därför som det ofta droppar från säkerhetsventilen efter att man tagit mycket varmvatten ur en varmvattenberedare (förrådsberedare).

Tabell som visar vattens densitet vid olika temperaturer från 0.01°C till 350°C.

http://web.abo.fi/fak/tkf/vt/Common/Docs/tabeller.pdf
 
janwide
Demmpa Demmpa skrev:
Det är vattnet som ändrar densiteten med temperaturen, volumetriska expansionskoefficienten ar 2.1e-4 / °C d.v.s det expanderar 0.021% per grad, eftersom volymen är densamma så kommer trycket att ändras.
Det är även därför som det ofta droppar från säkerhetsventilen efter att man tagit mycket varmvatten ur en varmvattenberedare (förrådsberedare).

[bild]

[länk]
Är med på att trycket minskar då vattnet svalnar i rören. Men om man tappat varmvatten så sjunker ju även temperaturen på vattnet i beredaren och det vattnet expanderar då det värms upp igen. Man borde alltså även kunna få en tryckökning vid täthetstestet.
 
O
janwide janwide skrev:
Jag har installerat vattenfelsbrytare för ett par veckor sedan. Fyra gånger om dagen gör den ett täthetstest. Det vill säga den stänger ventilen och mäter hur trycket förändras under 20 minuter. Oftast är tryckminskningen 0,00 bar. Men ibland kan det vara mindre förändringar. Typ runt 0,05 i tryckminskning. Vad beror detta på? Kan det vara temperaturförändringar i rören / vattnet? Vi har inga droppande kranar vad jag vet och om det vore någon otät koppling eller ett läckande rör så skulle den förändringen märkas vid varje täthetskontroll antar jag. Enligt leverantören är ett tryckfall på upp till 0,5 bar acceptabelt i en normalstor villa (utan att ange någon anledning).
Det kan vara temp förändring och det fan vara en förbrukare som släpper igenom.
Trycket varierar med varmvatten produktionen
 
janwide janwide skrev:
Är med på att trycket minskar då vattnet svalnar i rören. Men om man tappat varmvatten så sjunker ju även temperaturen på vattnet i beredaren och det vattnet expanderar då det värms upp igen. Man borde alltså även kunna få en tryckökning vid täthetstestet.
Nu har vi ingen beredare utan bara värmeväxlare, så varmvattnet tappar temperaturen även i växlaren.

Trycket i kallvattenledningarna ändras inte när trycket i varmvattenberedaren ökar, detta tack vare att det sitter en backventil på inkommande kallvatten till VVBn, denna backventil ska sitta där just för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattenledningen.

Sedan x antal år sedan så monterar typ alla VA-nätsägare backventil vid/i vattenmätaren, detta för att det inte ska kunna komma smutsigt vatten in i vattenledningsnätet om trycket skulle försvinna. Denna backventil/återstömningsskydd är numera ett krav.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har vi ingen beredare utan bara värmeväxlare, så varmvattnet tappar temperaturen även i växlaren.

Trycket i kallvattenledningarna ändras inte när trycket i varmvattenberedaren ökar, detta tack vare att det sitter en backventil på inkommande kallvatten till VVBn, denna backventil ska sitta där just för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattenledningen.

Sedan x antal år sedan så monterar typ alla VA-nätsägare backventil vid/i vattenmätaren, detta för att det inte ska kunna komma smutsigt vatten in i vattenledningsnätet om trycket skulle försvinna. Denna backventil/återstömningsskydd är numera ett krav.
OK. Det förklarar en del (y)
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har vi ingen beredare utan bara värmeväxlare, så varmvattnet tappar temperaturen även i växlaren.

Trycket i kallvattenledningarna ändras inte när trycket i varmvattenberedaren ökar, detta tack vare att det sitter en backventil på inkommande kallvatten till VVBn, denna backventil ska sitta där just för att det inte ska kunna komma in varmvatten i kallvattenledningen.

Sedan x antal år sedan så monterar typ alla VA-nätsägare backventil vid/i vattenmätaren, detta för att det inte ska kunna komma smutsigt vatten in i vattenledningsnätet om trycket skulle försvinna. Denna backventil/återstömningsskydd är numera ett krav.
Ja men det förutsätter att ventilen är hel och att installationen är gjord där.
 
O
Men om vattenfelsbrytaren sitter på insidan om vattenmätare och backventilen till VP/VVB är trasig/ otät så kan du fortfarande få ett svajande tryck på displayen till din Vattenfelsbrytaren.
 
O
Den mäter ju trycket på insidan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.