Tvättställsblandaren i stugan är ansluten med en övergång från 12 mm kopparrör till vad det nu är för dimension på blandarens rör. Den sitter med muttrar som ser ut som på bilden. De är alltså inte vanliga sexkantsmuttrar utan det är i stället små "vingar" i hörnen. Ursäkta dålig bild, hoppas det syns ändå. Har inte sett en sån förr, vad heter den? Går den att dra med skiftnyckel ändå, eller polygrip, eller annat?

Otydlig närbild på en mutter med små "vingar" på ett rör, typiskt för anslutning av tvättställsblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som en halvkoppling med reduceringsinsatts på 12 delen, kan var en övergång 15-12 med, men svårt att se, går att lossa, håll emot så inte allt snurra.

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Krilleman
Det är en äldre Conex mutter på en helt vanlig klämringkoppling likt min bild.

Köper du en ny Conex mutter idag så är den "slät" numera.

PIM88125photo.jpg

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Så varför är (var) den inte en vanlig mutter? Som att den är gjord enbart för att dras för hand, för att inte dra sönder något? Eller är den tänkt för något specialverktyg så att Svensson (jag) inte ska vara där och pilla med skiftnyckel?

Krilleman
Det är en vanlig mutter med annorlunda design.

Skiftnyckel är korrekt verktyg för denna.

130035.jpg

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B beerfueled skrev:
Så varför är (var) den inte en vanlig mutter? Som att den är gjord enbart för att dras för hand, för att inte dra sönder något? Eller är den tänkt för något specialverktyg så att Svensson (jag) inte ska vara där och pilla med skiftnyckel?
När jag krökade, använde vi Vatette och denna, som jag kom ihåg som "Kuterlite". Men där fick jag på moppo av Krilleman, som drog mig i örat. Conex, var det tydligen.
Hur som hällst. Muttern är säkert bara en designgrej, för att sticka ut. Som en bieffekt, var den väldigt lätt att dra åt, även med kletiga fingrar.

DartkopplingsStaffan

• Haha
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Den gamla dartkopplingen får ett hedersomnämnande såhär på årets sista dag.

:crysmile:

• Gilla
  • Haha
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.