I min krypgrund i fritidshuset har jag vatten in enligt bilden. Det sitter kan tyckas lite för nära inspektionsluckan dvs utemiljön så jag är lite orolig att röret kan frysa vintertid. Vatten är avstängt vintertid men hur vet jag att inte vatten ligger kvar i röret en bit upp och kan frysa och därmed expandera?

Kopparrör med koppling och svart slang i krypgrund nära inspektionslucka, risk för kondens och frostskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så jag skulle vilja isolera av dels köldrisken samt dels att det är kondens från kopparröret som har gett blöta brädor runt själva ingångshålet.
Men diameter på kopparröret och biten som utgör kopplingarna blir ju olika stora så hur ska jag hantera det bäst?
Har svårt att få tag i rörskålsisolering typ rockwool så funderar på att nöja mig med typ Bauhaus Elastomer.
Ska jag köpa för två olika diameter (en för kopparsnutten och en för kopplingsdelen) och sedan tejpa vid skarven som blir eller kan jag köpa en och samma diameter dvs den större som krävs och att det inte gör något att diametern blir lite för stor för kopparsnutten?
Totalt är det kanske 30-35 cm kopparrör och 15 cm kopplingsdel + svart slang 50 cm.
Ska jag även isolera slangdelen?

Hur kallt blir det där? Blir det minusgrader så hjälper det inte att isolera, utan det måste även tillföras värme.

Enklaste sättet att isolera rörstumpen och kopplingen är med självhäftande isolertejp/-matta typ armaflex. Alternativt rörskålar i mjukare cellplast som du tejpar ordentligt utanpå.

• Gilla
BRATO073
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur kallt blir det där? Blir det minusgrader så hjälper det inte att isolera, utan det måste även tillföras värme.

Enklaste sättet att isolera rörstumpen och kopplingen är med självhäftande isolertejp/-matta typ armaflex. Alternativt rörskålar i mjukare cellplast som du tejpar ordentligt utanpå.
Jag kan tänka mig att det i dagsläget blir minusgrad i området runt luckan. Ska försöka få dit en bättre tättslutande lösning gällande inspektionsluckan så kylan stängs ute bättre än nu.

Hur får man tag i de produkter du anger? Finns inte dem bara i specialaffärer typ Ahlsell där man måste ha företag för att kunna handla?

Fritidshuset är nyköpt.
Det verkar inte historiskt sett ha inneburit några problem med sprängskador på kopplingar/rör så jag kanske gör en höna av en fjäder.
Men är ju osäker på om vatten finns kvar i rördelen efter avstängning och vill även komma tillrätta med kondensbiten mot träet.

Eller kanske det är en bättre idé att "kondensisolera" bara själva kopparsnutten och sedan lätta på kopplingarna en gång per år inför vintern för att låta eventuellt kvarvarande vatten efter avstängning sippra ut?
Då bör ju frostsprängningsproblematik undvikas helt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.