1 410 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Rör läcker vid stopp!
Snälla hjälp! Vårt suterränghus hus är från 1969. Innan vi köpte huset hade tidigare ägare en vattenläcka från badrum et, vilket gjorde att det droppade vatten genom taket på våningen under (i källaren, taket är betongbjälklag). De blåste ut badrummet, bytte rör, målade över sprickan i taket i källaren och allt var frid och fröjd. När vi flyttade in fick vi ett stopp i avloppet (kan ha varit vår son som stoppat ner något) och det blev då en mindre översvämning i badrummet när vi duschade. Då märkte vi att det droppade lite vatten från den gamla sprickan i taket i källaren igen. Vi gjorde en rörinspektion som filmade och hittade inga fel på rören. Hans tes var att det hade kommit ut vatten i skarven mellan det nya plaströret från badrummet till huvudstammen, i samband med det höga trycket stoppet medförde. Vatten hittar alltid ut, sa han. Detta har alltså hänt en gång och sen aldrig mer. Ska vi göra något åt detta? Vad finns det att göra? Det finns ingen fukt i taket, det har vi kollat. Och det är betong så inget som kan stå och ruttna. Detta hände således enbart när det var tvärstopp i röret och sen aldrig mer...
Om ni inte är sugna på att byta badrum så avvaktar ni med kraft.
Klicka här för att svara