Hej,

Jag har köpt en bänkdiskmaskin som jag vill installera på ett säkert sätt. Jag har kontaktat två firmor för att göra jobbet åt mig men inte fått något svar. Kanske är ett så snabbt och enkelt jobb att det är ointressant för professionella... Hoppas nu att jag kan få hjälp här med att göra detta på ett bra sätt.

Det verkar tidigare funnits en bänkdiskmaskin i köket. Finns en T-koppling (?) som man kan stänga av och på. Se bild 1 .

Vattenkopplingar under diskbänk med en T-koppling och avstängningsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den slang (bild 2) som följde med diskmaskinen för att kopplas in på intaget av vatten passar inte på denna koppling.

Närbild av en vattenanslutningsslang för bänkdiskmaskin som ej passar T-kopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att jag behöver något slags övergångsnippel? Finns det något speciellt man måste tänka på eller kan jag bara ta vad som helst som passar?

Sen undrar jag över denna approach i största allmänhet. Finns det några falluckor eller är det säkert så länge jag stänger av och på T-kopplingen när jag använder diskmaskinen? Kan jag använda kranen som vanligt under tiden?

Bor i lägenhet som jag kommer lämna om c.a ett år. så jag är inte intresserad av att lägga pengar på ett byte av blandaren.

Tacksam för alla svar.

O
För det första skall ett lock sitta på din ventil.
Nr2: du skall ha avstängningen åtkomligt ovan diskbänk.
NR3: hur skall vattenslang föras genom bänkplåt?

Du behöver byta till en blandare med diskbänk uttag. Eller montera en bänkgenomföring på din ventil och sedan ha en avstängning på vinkeln till genomföring en.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.