Hej,
Har sommarvatten indraget till fritidshuset (pumpautomat och grävd brunn). Tidigare ägare har haft stugan kallställd och tagit hem pumpen under vintern. Jag vill gärna använda pumpen även på vintern så jag kommer se till att rummet där pumpen står håller 10 grader. Det jag är lite orolig för är om det kommer en köldknäpp när vi inte är på plats så att rören fryser. Rören i krypgrunden är isolerade och det sitter en gammal avklippt värmekabel monterad längs med rören.

Antingen ser jag till att vattenledningen (PEM-slang) inte är helt full så att inte kopplingarna vid huset tar skada eller så skaffar jag en värmekabel. Det sitter en trädgårdsslang monterad längs med slangen som nog är tänkt att användas för att dränera systemet om tryckventilen löser ut. Min tanke är att använda trädgårdsslangen för att föra in en ny värmekabel i. Dräneringen kan jag dra någon annanstans.

Någon som har några tankar eller idéer? Eller en bra metod för att enkelt tömma ur sugslangen?

• VVS-installation med rör, kopplingar och trädgårdsslang i en fritidsstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy ner i en grävd brunn med en PEM-slang och en avklippt grön trädgårdsslang i krypgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att det är två V-kablar i brunnen, en vit troligtvis av äldre modell och en grön om den inte är slangen, men ser ut så. Går slangen ner i brunnen så kan du stoppa i en V-kabel, värmeeffekten blir något lägre i överförningen till slangen mn räcker nog till.

J jonaserik skrev:
Ser ut som att det är två V-kablar i brunnen, en vit troligtvis av äldre modell och en grön om den inte är slangen, men ser ut så. Går slangen ner i brunnen så kan du stoppa i en V-kabel, värmeeffekten blir något lägre i överförningen till slangen mn räcker nog till.
Den gröna slangen sitter på tryckventilen och går sen ner bredvid vattenröret ner till brunnen. Ryms en värmekabel i en trädgårdsslang?

Inga problem, bara att slangen inte är platt på något ställe, V-kabel finns i färdiga längder med stickpropp, vet du längden från inne till brunn

15-20 meter på ett ungefär.

Med den längden så skulle jag försöka att få i en snöre, kanske det går att suga med en dammsugare och en liten tuss bomull på en sytråd och sedan dra i ett snöreför att koppla/tejpa V-kabel på. V-kabel som man köper är lite sladdrig och tveksamt om den går att trycka så långt. Kan gå om du lägger den i frysen över natt så den blir stel och arbetar lite snabbt med att trycka i den

J jonaserik skrev:
Med den längden så skulle jag försöka att få i en snöre, kanske det går att suga med en dammsugare och en liten tuss bomull på en sytråd och sedan dra i ett snöreför att koppla/tejpa V-kabel på. V-kabel som man köper är lite sladdrig och tveksamt om den går att trycka så långt. Kan gå om du lägger den i frysen över natt så den blir stel och arbetar lite snabbt med att trycka i den
Tack för tipsen! Funderar på om man skulle klara sig med en kortare kabel. Behöver det verkligen vara värme i hela? Brunnen ligger nere i en backe så slangen borde ligga ganska djupt närmast brunnen. Kanske borde skaffa någon styv vajer och dra igenom slangen först.

Klart vet du att vattenslangen ligger frostfritt samt ingången till brunnen med, så behöver du bara ca 3 meter för att komma ut och ner i jord. Det gäller för dig att det inte fryser i slangen då du har en punpautomat, får den inget vatten går den varm och smälter invärtes ( plastgrejer i impellerhuset ). Bäst är att ha V-kabeln i slangen, då kan den tinas upp på några timmar on varit avstängd och frusit. Kostar en del med anslutningar till slangen. Det jag tänker är att det finns en gammal V-kabel och den ör inte där för inte, kanske för att det inte ska frysa under huset och ut till brunnen. Ska du ha hela vägen så skaffa en termostat där givaren gävs ner till slangen i jorden eller sätts på det ev kallaste stället, då får du ekonomi på driften. Konstant drift 25 meter X 7 W = 4,2 kW dygnet X pris/kW ???.

• Gilla
Echraz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.