É
Vi har eget avlopp, tvåkammarbrunn (tror jag) samt tank för toan. Det har bubblat en längre tid från kökets diskho när man spolat länge från dusch/badrum/tvättmaskin. Jag gjorde rent avloppen som vi får göra en gång per år eller så med högtryckstvätt och avloppsrensare men det blev ingen skillnad. Jag har dock endast rensat från efter "diskho kök 2".

Det är väldigt svårt att avgöra om luften vill in eller ut när det bubblar, jag satte en plastpåse vid en öppning i köket och den pulserade lite fram och tillbaka så blev inte mycket klokare av det. På chansing så köpte jag en vacuumventil och satte dit. Då slutade det bubbla i köket, men istället så bubblar det mycket mer i golvbrunnen i tvättstugan! Mer än det gjorde i köket förut. Främst bubblar det när man spolar i köket, men tror det kan bubbla vid spolning från dusch med.

Vi har ingen avluftning vid tak eller liknande och har aldrig haft. Därför testade jag med vacuumventil, bättre än ingenting tänkte jag. Om 1-1,5 år så ska vi få kommunalt avlopp så är inte så sugen på att bygga om för mycket om man inte har nytta av det i längre än så. Men vill slippa bubblandet fram till dess.

Vad kan det vara? Är det troligast stopp någonstans som jag missat vid rengöring. Varför bubblar det mer nu? Har jag bara flyttat problemet. Eller är det så att på grund av vacuumventilen så går det extra fort att skölja ner vattnet i köket vilket antingen skapar sug i tvättstugans golvbrunn eller snarare vill trycka ut luften den vägen? Det bubblar nästan upp som en fontän i golvbrunnen om man samtidigt häller i lite vatten där.

Schema över husets avloppssystem med diskho, dusch, tvättmaskin, golvbrunn och brunnsanslutningar.

O
Du har ett stock på ledningen ut mot tanken innan avluften. Då får du dessa fenomen.

Menar du att du inte har en avluft på systemet?
Om du inte har det så är det bara börja fixa för det behövs för att ta hand om gaser.
Ska sitta en avluft /20m ledning.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
É
Menar du stock som skit/gegga? Eller menar du luftkudde bara för att luften inte tar sig ut någonstans?
Kanske får ta en renrunda till då.

Vi får som sagt kommunalt avlopp om drygt ett år. Kommer bli utbygge hus och ihopslagning/omdragning toa/bdt så vill inte bygga massa avluftnining, det är väl inte så enkelt fixat om den ska vara högt upp vid tak?

O
Hur besvärlig installationen är, beror på hur ditt hus är byggt.
Kort kan man säga att du ska montera in en avluftningen från badrummet längst bort.
Har man egen brunn så är det ännu viktigare med avluftningen för att undvika gaser in i bostaden.
Men du har säkert en avluft nånstans. På ledningarna...

Jag tror du puttat sticket framför dig när du rensat. Kanske har du löst upp fett som fastnade nedströms

É
Hur menar du med gaser i bostaden? Vid själva bubblandet luktar det ju illa, men annars stoppar ju vattenlåsen. Om rören är lufttäta... det luktar i alla fall inget förutom vid bubbel. Jag har läst någon annanstans att utan avluftning kan det lukta illa ute vid brunnen men står man ut med det så var det inte värre än så. Och att det var sämre för brunnen i sig men den ska ju bort om ett år.

Nu har det slutat bubbla i några dagar. Jag rensade för första gången på sju år från golvbrunn badrum och diskho kök ner mot källaren. Enkelt då allt går öppet i källartaket. Sen fixade jag även ett litet baklut mellan golvbrunn badrum och diskho kök. Sedan dess verkar det bra.

Claes Sörmland
Bubblet beror på att när vatten passerar vattenlåsen så måste motsvarade volym luft lämna avloppsrören. Normalt är det öppet hela vägen till brunnen och då tar sig luft ut där. Men har man nästa stopp eller bakfall så att ett vattenlås skapas i stammen så bubblar luften upp baklänges. Det kan också uppstå tillfälliga häverteffekter vid stoppet och så slurpar avloppen vatten.

Detta löstes precis som var fallet här med rensning av rören eller att man tar bort bakfallet.

É
Jo låter vettigt. Enda som inte stämmer är att bakfallet i detta fall snarare borde stoppa bubbel, inte underlättade. Nät man spolade främst i köket så bubblade det i badrummet och bakfallet var mellan kök och badrum. Hade bakfallet varit efter köket hade det varit mer logiskt. (Se bild i första inlägget).

Men jag spolade också rent rören efter köket så det kanske var en propp där som var huvudorsaken. Men bakfall är väl aldrig bra, med stillastående smutsvatten stannar, så är nöjd med den åtgärden med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.