I vårt nybyggda hus i badrummet sticker det upp ett "vanligt" avloppsrör (110-rör) ca 50mm över klinkergolvet. Jag har köpt en ny toalett med standardmått och en gummimanschett 110x90. Hur mycket jag än pressar och lirkar får jag inte ner toaletten hela vägen, bara ca 20mm i manschetten. Jag har provat smeta på mängder med glidex men det hjälper inte. Jag har varit på Bauhaus och mätt anslutningsröret på flera toaletter från olika leverantörer och alla är runt 103 mm i diameter. Vad ska jag göra?? Kapa röret ytterligare och nöja mig med att anslutningsröret på toaletten bara går i 20 mm eller kapa röret jämsmed klinkergolvet och sätta dit en rak anslutning för toalett?

Rak anslutning avlopp och gummimanschett 110x90 för toalett på ett klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Åsa Lund
Hur många mm är kvar ner till golvet under toaletten när du trätt i den i röret?
Så många mm borde vara det du ska kapa av från röret. Tycker inte du ska kapa röret längs med golvet.

Kolla så att toaletten inte har några förstärkningar (gjutningar) på utgående från toalettstolen som gör att du inte kan trycka ner toaletten i gummimuffen på avloppsröret. Normalt är att utgående rör från toalettstol slutar ca:10 mm från golvet om den är placerad plant. Om det är något hinder på toalettstolens utlopp får man anpassa höjden på det uppstickande avloppet därefter genom att korta det några mm så att utloppet från toalettstol kan gå ner i avloppet via gummimuffen och samtidigt få toalettstolen i vattring mot golvet. Om toalettstolen lutar och inte kommer i vattring kan man bygga upp med silikonsträngar under kanten på toalettstolen för att få den i vattring.

Nyfiken på vad du menar med Vattring, det är inte ett begrepp jag hört i detta sammanhang. För mig är det en vävteknik för moarétyg, dvs ett särskilt mönster.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det betyder att toaletten ska stå plant i förhållande om du lägger ett vattenpass på toalettstolen ska bubblan i synglaset ligga innanför sträcken på vattenpasset. Gummimanchett är den gummitätning du sätter fast på änden av det uppstickande avloppsröret som ska täta mot toalettstol.

Aha, du menar "i våg". Vattring betyder alltså inte vågrätt, det betyder vågmönster.

Är det helt galet/fel att använda den raka anslutningen, den vita till vänster på bilden?? I så fall kapar jag röret till ca 10 mm över golv, i med muffen och i med toaletten i muffen...

R rsa skrev:
Är det helt galet/fel att använda den raka anslutningen, den vita till vänster på bilden?? I så fall kapar jag röret till ca 10 mm över golv, i med muffen och i med toaletten i muffen...
Den vita raka anslutningen används oftast när det anslutande avloppsröret är för kort eller så finns det en variant som är exentrisk för att passa på toaletter där avloppsröret sitter för nära vägg. Kan du använda gummimanchett är detta att föredra eftersom du får en skarv mindre att hålla reda på.

• Gilla
Pernilla Dillner och 1 till
  • Laddar…
Det där är ett klassiskt lärlingsfel att inte dra upp en riktig WC-stos istället för en 110-ände.
Du får använda den raka anslutningen och kapa röret. Ev. behöver du inte kapa riktigt ända nere vid golvet.

• Gilla
hillstone och 1 till
  • Laddar…
Det är helt normalt att man dra upp en 110 ände när man gjuter en platta. Wc stos används i princip inte längre. Men är inte röris så vet inte vilken muff. Vi har ju en bra rörmokare här på forumet så du får nog snart svar.

Anna_H Anna_H skrev:
Nyfiken på vad du menar med Vattring, det är inte ett begrepp jag hört i detta sammanhang. För mig är det en vävteknik för moarétyg, dvs ett särskilt mönster.
Vattring är ett äldre uttryck för att sätta något i våg. I Norge säger man t ex att något är "i vater". I Danmark också har jag för mig.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Det är helt normalt att man dra upp en 110 ände när man gjuter en platta. Wc stos används i princip inte längre. Men är inte röris så vet inte vilken muff. Vi har ju en bra rörmokare här på forumet så du får nog snart svar.
Jo. Wc-stos används i allra högsta grad. Varför ska man inte använda den?
Om man drar upp en 110 ände så ska man kapa den längs betongen och montera en lös stos INNAN tätskikt och klinker kommer dit.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Besiktar en till fyra plattor i månaden och har inte sett en Wc stos på åtminstone 10 år. Varför använda nått som fördyrar och inte behövs.

• Gilla
CLMulti och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Besiktar en till fyra plattor i månaden och har inte sett en Wc stos på åtminstone 10 år. Varför använda nått som fördyrar och inte behövs.
Ja du. Du tycker inte att den hade behövts i detta fallet? Hade det suttit en wc-stos där så hade TS kunnat använda sin WC-stol vid det här laget.
110-ände släpper man upp om man inte kan eller orkar mäta ut ungefärlig höjd. Det går fint att göra så om man monterar den lösa stosen rätt, som jag skrev tidigare. Tätskiktet ska ansluta mot den.

Nu har ju TS en 110 ände så då är det väl inte mycket mer att älta om.

• Gilla
Finnen68 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.