92 833 läst ·
35 svar
93k läst
35 svar
Montera toalettstol på 110-rör, vilken manschett??
I vårt nybyggda hus i badrummet sticker det upp ett "vanligt" avloppsrör (110-rör) ca 50mm över klinkergolvet. Jag har köpt en ny toalett med standardmått och en gummimanschett 110x90. Hur mycket jag än pressar och lirkar får jag inte ner toaletten hela vägen, bara ca 20mm i manschetten. Jag har provat smeta på mängder med glidex men det hjälper inte. Jag har varit på Bauhaus och mätt anslutningsröret på flera toaletter från olika leverantörer och alla är runt 103 mm i diameter. Vad ska jag göra?? Kapa röret ytterligare och nöja mig med att anslutningsröret på toaletten bara går i 20 mm eller kapa röret jämsmed klinkergolvet och sätta dit en rak anslutning för toalett?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kolla så att toaletten inte har några förstärkningar (gjutningar) på utgående från toalettstolen som gör att du inte kan trycka ner toaletten i gummimuffen på avloppsröret. Normalt är att utgående rör från toalettstol slutar ca:10 mm från golvet om den är placerad plant. Om det är något hinder på toalettstolens utlopp får man anpassa höjden på det uppstickande avloppet därefter genom att korta det några mm så att utloppet från toalettstol kan gå ner i avloppet via gummimuffen och samtidigt få toalettstolen i vattring mot golvet. Om toalettstolen lutar och inte kommer i vattring kan man bygga upp med silikonsträngar under kanten på toalettstolen för att få den i vattring.
Det betyder att toaletten ska stå plant i förhållande om du lägger ett vattenpass på toalettstolen ska bubblan i synglaset ligga innanför sträcken på vattenpasset. Gummimanchett är den gummitätning du sätter fast på änden av det uppstickande avloppsröret som ska täta mot toalettstol.
Den vita raka anslutningen används oftast när det anslutande avloppsröret är för kort eller så finns det en variant som är exentrisk för att passa på toaletter där avloppsröret sitter för nära vägg. Kan du använda gummimanchett är detta att föredra eftersom du får en skarv mindre att hålla reda på.R rsa skrev:
Vattring är ett äldre uttryck för att sätta något i våg. I Norge säger man t ex att något är "i vater". I Danmark också har jag för mig.Anna_H skrev:
Jo. Wc-stos används i allra högsta grad. Varför ska man inte använda den?R RoBo skrev:
Om man drar upp en 110 ände så ska man kapa den längs betongen och montera en lös stos INNAN tätskikt och klinker kommer dit.
Ja du. Du tycker inte att den hade behövts i detta fallet? Hade det suttit en wc-stos där så hade TS kunnat använda sin WC-stol vid det här laget.R RoBo skrev:
110-ände släpper man upp om man inte kan eller orkar mäta ut ungefärlig höjd. Det går fint att göra så om man monterar den lösa stosen rätt, som jag skrev tidigare. Tätskiktet ska ansluta mot den.