Claes Sörmland
useless useless skrev:
UK är ju inte med i EU... Men det skulle vara intressant att se vad en normal kommunal bygglovsavdelning säger om en sån lösning.
Det står på sidan att den omfattas av den harmoniserade standarden för minireningsverk upp till 50 personekvivalenter, SS-EN 12566-3 ”Förtillverkade avloppsanläggningar”. Så då är kommunen låsta till att ta ställning till de prestandauppgifter som listas i certifieringen enligt denna standard. Kommunen får inte ifrågasätta dessa uppgifter. (Men prestanda som inte anges enligt standarden kan kommunen fortfarande ganska godtyckligt värdera.)

Jag förstår inte hur minireningsverket renar fosfor. Och det är bland det första som en kommunal handläggare också skulle fundera på. Binds det upp i maskpopulationens biomassa?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
UK är ju inte med i EU... Men det skulle vara intressant att se vad en normal kommunal bygglovsavdelning säger om en sån lösning.
Det spelar ju ingen roll att UK lämnat EU.
De har fått verket godkänt enligt EUs regler (vilka är de som krävs även i Sverige i detta fall) och lär givetvis vara intresserade av att sälja till EU fortsatt.
Gällande fosfor så antar jag att den äts upp av maskarna.
 
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Det spelar ju ingen roll att UK lämnat EU.
De har fått verket godkänt enligt EUs regler (vilka är de som krävs även i Sverige i detta fall) och lär givetvis vara intresserade av att sälja till EU fortsatt.
Gällande fosfor så antar jag att den äts upp av maskarna.
SS-EN 12566-3 är ju inget godkännande utan en standard för hur verket ska utvärderas och vilka prestandauppgifter som ska anges på vilket sätt. Sen har ju olika länder olika krav på rening av olika ämnen. Och i Sverige har vi olika krav beroende på om utsläppspunkten ligger i normal eller hög skyddsnivå för miljö respektive hälsoskydd.
 
Ja, det finns en massa utrymme för godtycklighet när det ska handläggas och min lilla erfarenhet säger mig att det är svårt att få igenom nåt nytt och obeprövat oavsett hur bra det är på papperet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Ja, det finns en massa utrymme för godtycklighet när det ska handläggas och min lilla erfarenhet säger mig att det är svårt att få igenom nåt nytt och obeprövat oavsett hur bra det är på papperet.
Jag håller med, en nöjd avloppstillståndshandläggare är en som kan handlägga något som redan har passerat och inte kräver så mycket ny värdering. Men lagen är inte tänkt så utan tanken är att företag ska konkurrera på en fri marknad med nya innovativa lösningar och handläggaren ska beakta de prestandauppgifter som tillverkarna uppger enligt standaren.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
SS-EN 12566-3 är ju inget godkännande utan en standard för hur verket ska utvärderas och vilka prestandauppgifter som ska anges på vilket sätt. Sen har ju olika länder olika krav på rening av olika ämnen. Och i Sverige har vi olika krav beroende på om utsläppspunkten ligger i normal eller hög skyddsnivå för miljö respektive hälsoskydd.
Givetvis måsye de nå en viss nivå i resultatet. I Sverige (och resten av EU?) Verkar det vara 90% rening av fosfor bla. , vid normal skyddsnivå.
Tror jag läste att maskarna fixade 92% eller nåt, men de ska ju kunna visa upp ett officiellt protokoll förstås.
UK har upphöjt EN 12566-3 till BS (British std, inte bullshit..) sedan nåt år tydligen och det verkar vara mkt fokus på det nu då alla med äldre anläggningar måste byta ut sina gamla slamavskiljare eller komplettera dem med typ en Biobox eller liknande för att få godkänt av inspektör.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.