Har nyligen bytt varmvattenberedare (då den gamla började läcka), samt i färd med att koppla in kall och varmvatten till det nybyggda garaged. Detta har lett till att det är dags att börja reda ut rördragningen under varmvattenberedaren där husets alla rör sammanstrålar. Status är som såhär:
D.v.s vi har gamla prisolrör som kommer upp ur plattan, dessa rören går ut till resten av huset. Vi har inkommande vatten (samt vattenmätare) som kommer underifrån i bild. Vi har soft-pex rör som är kopplade till varmvattenberedaren som sitter på väggen 30-50cm ovanför (medveten om att soft-pex inte bör användas för varmvattenberedare, men det var en nödlösning som jag nu tänker fixa). Till sist har vi de nya pex rören (LK) från garaget som kommer längs med väggen från vänster.
Sett från ovan:
Notera att VVB kommer ovanifrån, medan de andra rören kommer från plattan (eller horisontellt).
Så, min plan är som följer (sett från ovan):
Tänker att jag hårdlödar alla böjar och grenkopplingar (https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rordelar-for-lodning/) samt använder klämringskopplingar för att koppla på mig på samtliga inkommande rör (garage, de som går ner i plattan, VVB och inkommande) (vill inte löda på plats utan göra det på ett säkrare ställe).
Några frågor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
D.v.s vi har gamla prisolrör som kommer upp ur plattan, dessa rören går ut till resten av huset. Vi har inkommande vatten (samt vattenmätare) som kommer underifrån i bild. Vi har soft-pex rör som är kopplade till varmvattenberedaren som sitter på väggen 30-50cm ovanför (medveten om att soft-pex inte bör användas för varmvattenberedare, men det var en nödlösning som jag nu tänker fixa). Till sist har vi de nya pex rören (LK) från garaget som kommer längs med väggen från vänster.
Sett från ovan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera att VVB kommer ovanifrån, medan de andra rören kommer från plattan (eller horisontellt).
Så, min plan är som följer (sett från ovan):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att jag hårdlödar alla böjar och grenkopplingar (https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rordelar-for-lodning/) samt använder klämringskopplingar för att koppla på mig på samtliga inkommande rör (garage, de som går ner i plattan, VVB och inkommande) (vill inte löda på plats utan göra det på ett säkrare ställe).
Några frågor:
- Storlekarna på rören, är de vettiga. Befintliga rör är 22mm i stammarna (den gamla beredaren och inkommande har 22mm rör). Jag tänker att jag behåller 22mm för kallvatten men minskar till 18mm för varmvatten
- Finns det en bättre lösning eller tankevurpa som jag har gjort. Har hanterat klämringskopplingar för, aldrig hårdlödat förr, men känner inte att det borde vara något problem att lära sig. Kan även nämna att jag inte har tillgång till något pressverktyg.
- Andra tankar och idéer?
Har funderat och räknat vidare på det här och för enkelhetens skull så behåller jag 22mm för båda stammarna. Till det tänker jag mig hårdlödade böjar och grenkopplingar. T.ex. avsticket för husets kallvatten (18mm) blir:
Övergångarna till PE-X rören tänker jag mig:
Låter det vettigt? En något relaterad fråga, pex rören jag har är LK Uni 25x3.5 och vad jag vet tillverkar LK inte halvkopplingar till den dimensionen, är halvkopplingen jag har valt en ok lösning?
- 22mm löd t-rör (https://www.rinkabyror.se/artikel/lod-t-ror-22/)
- En stump 22mm kopparrör
- Rak löd-övergång 22 till R20 (https://www.rinkabyror.se/artikel/lod-rak-22x20r-utv/)
- Halvkoppling R20 till 18mm (https://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-18xr20/)
Övergångarna till PE-X rören tänker jag mig:
- Rak löd-övergång 22 till R20 (https://www.rinkabyror.se/artikel/lod-rak-22x20r-utv/)
- Metall bussing R20 till R25
- Halvkoppling PEX R25 till 25x3,5 mm (https://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-pal-pex-25x25r/)
Låter det vettigt? En något relaterad fråga, pex rören jag har är LK Uni 25x3.5 och vad jag vet tillverkar LK inte halvkopplingar till den dimensionen, är halvkopplingen jag har valt en ok lösning?
Klicka här för att svara