Hej,

Håller på med en totalrenovering av ett fritidshus och har nu kommit till steget att få upp inkommande vatten (32mm PEM) till den vägg där jag tänkt att placera vattenmätarskåpet (angränsande våtrum med golvbrunn). I dagsläget kommer slangen in i ca 45 graders lutning och det sitter en rak PRK-koppling ganska långt ner (inringad med rött i bilderna). Den inkommande vinkeln går att justera något om det skulle behövas. Slangen kommer att gå upp i en vägg ytterligare ett par fack längre bort.

Eftersom slangen just utanför huset (fram till servisen) inte ligger på frostfritt djup (la dock en 70mm XPS-skiva ovanpå) och vi inte kommer att nyttja vatten dagligen där vintertid hade det känts bäst att kunna ha en värmekabel i den.

Då det redan finns en befintlig rak PRK-skarv på den inkommande slangen tänkte jag att det bästa alternativet för att få i en värmekabel kanske är att byta den raka skarven mot en PRK-Y-koppling där värmekabel kan matas ned. Värmekabeln får sedan löpa utvändigt längs PEM-slangen (innanför rörisolering) tills den går upp genom väggen. Låter detta som ett vettigt alternativ?

Det jag sedan funderar på är den resterande dragningen i krypgrunden. Ska man först använda en 45-gradersvinkel för att vinkla om slangen horisontellt och sedan använda en 90-graders-böj för att gå upp genom väggen eller bör man försöka böja slangen utan skarvar? Det kanske går att skippa 45-gradersböjen och bara använda en 90 när den ska upp genom väggen? (Se bifogade bilder för alt 1-3)

Om det ska skarvas ytterligare i krypgrunden bör man då använda PRK, elektrosvetsmuff eller något annat?

Tacksam för feedback!

Alt 1:
Inkommande PEM-vattenslang med PRK-koppling i krypgrund, markerad med rött och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt2:
PEM-slang med PRK-koppling i krypgrund med markeringar för renovering av fritidshus.
Skapa konto

Alt3:
Inkommande vattenslang med lutning i krypgrund markerad med PRK-koppling inringad i rött.
Skapa konto

En Y-koppling kostar skjortan , grannen köpte en på grund av platsbrist, har för mig att gick på ca 1300kr, bättre då med ett T som kostar minst 50 % av den, V-kabel in på raka delen och vatten ut på 90 grader delen, vatten går dit man leder det. Givaren för V-kabeln placeras på det förväntade kallaste stället

Tack! Jag har dock redan en Y-koppling som sitter monterad ovanför bjälklaget i dagsläget. Skulle eventuellt kunna återanvända den om det är möjligt. Antar att man då byter plastmuttrarna som klämmer PEM-slangen till nya?

Någon som har någon ytterligare synpunkt på de olika lösningsförslagen?

Nej inga synpunkter som sådant, då ska V-kabeln gå in på den raka delen och inte in i 45:an som en del montageanvisningar säger, i Y:et finns det lite vassa kanter som inte är bra, kabeln kan vibbrera i den och skava sönder i vattenströmningen. En V-kabel ska inte monteras i knän oavsett plast eller metall

Tack igen,

Brukar det gå att köpa färdiga T-kopplingar där en genomföring för värmekabel följer med? Har letat runt lite och de flesta värmekabelsgenomföringar jag hittat verkar ha gänga R20 medans jag antar att en T-koppling för 32mm PEM bör ha R32?

Nej inga färdiga kit, genomförning 20 , då blir det att bussa ner från 32 till 20 och skruva ihop delarna

By the way, fin krypgrund! Vad har du lagt för matta på marken? :)

R robertua skrev:
By the way, fin krypgrund! Vad har du lagt för matta på marken? :)

Tack! Har grävt ur hela krypgrunden och gjutit nya plintar. Började med att lägga en dryg dm med singel i botten, plast ovanpå det och sist 10mm tjock betongtäckmatta. Limmade mattan med butyl, vilket luktade väldigt mycket lösningsmedel under flera veckor, men som tillslut gav med sig och försvann. Gjorde faktiskt en liten del av huset nyligen också och då limmade jag med MS Polymer-fogmassa istället. Den fäster inte lika bra, men verkar sitta så länge man inte sliter i mattan.

För att uppdatera den ursprungliga frågan så funderar jag på att istället gräva upp den nuvarande PEM-slangen ut till servisen för att kunna dra en ny slang skarvfritt genom krypgrunden och upp i vattenmätarskåpet.

• Gilla
robertua
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.