Hej! Står och velar och är osäker på hur stort behovet att göra det här jobbet är, tar tacksamt emot råd!
Flyttade in i ett hus från 50-talet för lite mer än ett år sedan. Tidigare ägare påtalade att det fanns behov att byta inkommande vattenservis och avloppsrör ut till gatan. Information jag har fått är att dom sedan många år haft rörmokare där ca varannat år för att spola avloppsröret ut till gatan, som någon slags underhåll tror jag. Om jag förstod tidigare ägare rätt var det aldrig stopp i avloppet och vi har inte märkt några problem under tiden vi bott här. Avloppsrören är gjutjärn ingjutet i källarens betongplatta och betong utanför huset. Finns stora träd bredvid.
När ny vattenmätare installerades för några år sedan ska den rörmokare som var där då sagt att inkommande vattenrör (galvaniserat stål) var i dåligt skick och gick av dom arbetade med det. Rummet som röret kommer in i i källaren har betonggolv, en hög tröskel och brunn i rummet om det skulle bli läckage. Rören efter vattenmätaren är (till största del) bytta till kopparrör.
Det finns en brunn som står ovanpå avloppsröret utanför huset dit jag tror dagvatten och ev dränering går. Jag gissar att brunnen behöver bytas om man gräver upp. Något som komplicerar det lite är att rör från bergvärme ligger nedgrävda tvärs över avloppsrör och vattenservis. Kommer också behöva gräva upp delar av en stengång och en liten mur och återställa dessa.
Jag tänker att någon gång verkar det rimligt att gräva och byta avloppsröret och vattenservis men har svårt att avgöra hur stor risker vi tar med att vänta? På tidigare ägare lät det som något som behövde göras omgående men samtidigt har ju rören legat där 70 år snart och än fungerar det, och vi vill inte lägga pengar på det om det är onödigt... Tillför det något att ta hit någon för att filma i rören?
Flyttade in i ett hus från 50-talet för lite mer än ett år sedan. Tidigare ägare påtalade att det fanns behov att byta inkommande vattenservis och avloppsrör ut till gatan. Information jag har fått är att dom sedan många år haft rörmokare där ca varannat år för att spola avloppsröret ut till gatan, som någon slags underhåll tror jag. Om jag förstod tidigare ägare rätt var det aldrig stopp i avloppet och vi har inte märkt några problem under tiden vi bott här. Avloppsrören är gjutjärn ingjutet i källarens betongplatta och betong utanför huset. Finns stora träd bredvid.
När ny vattenmätare installerades för några år sedan ska den rörmokare som var där då sagt att inkommande vattenrör (galvaniserat stål) var i dåligt skick och gick av dom arbetade med det. Rummet som röret kommer in i i källaren har betonggolv, en hög tröskel och brunn i rummet om det skulle bli läckage. Rören efter vattenmätaren är (till största del) bytta till kopparrör.
Det finns en brunn som står ovanpå avloppsröret utanför huset dit jag tror dagvatten och ev dränering går. Jag gissar att brunnen behöver bytas om man gräver upp. Något som komplicerar det lite är att rör från bergvärme ligger nedgrävda tvärs över avloppsrör och vattenservis. Kommer också behöva gräva upp delar av en stengång och en liten mur och återställa dessa.
Jag tänker att någon gång verkar det rimligt att gräva och byta avloppsröret och vattenservis men har svårt att avgöra hur stor risker vi tar med att vänta? På tidigare ägare lät det som något som behövde göras omgående men samtidigt har ju rören legat där 70 år snart och än fungerar det, och vi vill inte lägga pengar på det om det är onödigt... Tillför det något att ta hit någon för att filma i rören?
Redigerat:
Jag fastnar på detta. Man har bytt vattenmätare och konstaterat att inkommande rör är så dåligt att det gick av när man bytte vattenmätare. Man lagade det (?) och bytte mätare men delar av röret är kvar även invändigt?N Nevada2 skrev:När ny vattenmätare installerades för några år sedan ska den rörmokare som var där då sagt att inkommande vattenrör (galvaniserat stål) var i dåligt skick och gick av dom arbetade med det. Rummet som röret kommer in i i källaren har betonggolv, en hög tröskel och brunn i rummet om det skulle bli läckage. Rören efter vattenmätaren är (till största del) bytta till kopparrör.
Att du har en tröskel och ett avlopp i rummet spelar nog ingen roll om röret går av. Du kommer inte hinna få vattnet avstängt innan det runnit ut i resten av källaren. Är hålet lite större sväljer inte golvbrunnen vattenmängden.
Avloppet märker du ju själv hur det fungerar så det verkar inte vara drivande för en förändring men vore jag i din sits skulle situationen med vattenröret trigga en uppgradering av detta direkt. Inte kul att ha en tickande bomb i källaren. Byt även vattenmätarkonsolen när du är i farten så du får nya ventiler. Vissa gamla ventiler är också tickande bomber...rostar sönder från insidan.
Om jag visste att det var "dåliga" rör i servisen hade jag definitivt åtgärdat det för "tapeter" om du förstår hur jag menar. Bytta själv servicen för ca 15år sen i ett hus byggt 1935 och de var i dåligt skick.
Jag tänker så här, du väljer tapeter före avloppsstammen, nästa juldag, släkten är på besök och ni ska precis sätta er och äta middag, din syster kommer då ut från toalettenoch säger till dig, ska det bubbla i handfatet när man spolar?
Frågan jag skulle ställa mig om jag i det läget helst hade fått beröm för mitt fina vardagsrum eller sluppit gå till grannen och låna toan efter att ha ringt jour rörfirman för 3000:- / timme....
Ja ja, man vet inte men jag brukar vilja fixa innan det går fel, så mycket lättare och billigare...
PS såg att jag var två på bollen! DS
Jag tänker så här, du väljer tapeter före avloppsstammen, nästa juldag, släkten är på besök och ni ska precis sätta er och äta middag, din syster kommer då ut från toalettenoch säger till dig, ska det bubbla i handfatet när man spolar?
Frågan jag skulle ställa mig om jag i det läget helst hade fått beröm för mitt fina vardagsrum eller sluppit gå till grannen och låna toan efter att ha ringt jour rörfirman för 3000:- / timme....
Ja ja, man vet inte men jag brukar vilja fixa innan det går fel, så mycket lättare och billigare...
PS såg att jag var två på bollen! DS
Tack för svar! Det är andrahandsuppgifter från tidigare ägare. Finns kvar en halvmeter gammalt galvaniserat stålrör inne i huset innan vattenmätaren.MathiasS skrev:
Lutar själv åt samma som ni skriver. Startade tråden för att säkerställa att vi inte lägger tid och pengar på något som är onödigt. Började fundera i sånna banor eftersom samma firma som rekommenderade byte också spolade avloppet regelbundet fast det ej varit stopp vilket jag tyckte lät lite konstigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter ju som att det är dags att byta inkommande vattenservis. Galv från kanske 50-talet borde ha tjänat ut nu. I mitt grannskap installerades vatten 64 med galv och det har varit hög tid att byta de senaste 20 åren för alla grannarna.
Och byter man inkommande vatten så passar man ju på att lägga nya avloppsrör också, återställningen av trädgården är ju det värsta jobbet som också är så tidskrävande att man sällan är beredd att betala för den utan får göra det själv. Själva schaktningen är en smal sak på några timmar.
Har du kollat med kommunen? De brukar ha noteringar om servisventilen och vad som är anslutet där. Jag fick en glad överraskning, de hade haft en vattenläcka (i gatan på 90-talet) men trodde att det läckte i servisen på tomtem så det var redan bytt till PEM hela vägen till huset.
Och byter man inkommande vatten så passar man ju på att lägga nya avloppsrör också, återställningen av trädgården är ju det värsta jobbet som också är så tidskrävande att man sällan är beredd att betala för den utan får göra det själv. Själva schaktningen är en smal sak på några timmar.
Har du kollat med kommunen? De brukar ha noteringar om servisventilen och vad som är anslutet där. Jag fick en glad överraskning, de hade haft en vattenläcka (i gatan på 90-talet) men trodde att det läckte i servisen på tomtem så det var redan bytt till PEM hela vägen till huset.
Bra input Claes! Det är andra gången du hjälper mig med bra tips. Ja grävarna får gräva igen hålet men vi tänkte återställa trädgård, gångar osv själva. Ska ringa kommunen i veckan. Behöver också kolla om dagvatten och avlopp är separata rör eller om det går i samma, vilket kanske kommunen vet?
Är både vatten och avloppsledningar sedan 50-talet så närmar de sig slutet på sin tekniska livslängd. Har vattenledningen gått sönder inne i huset kan man tänka sig hur den ser ut ute i marken. Det är inte helt orimligt att den kommer att börja läcka den dagen man börjar gräva i marken. Beroende på hur ledningarna är dragna och i vilket skick de är kan det vara möjligt att relina dem med nya rör. Avloppet kan gå att relina med antingen kortrör (1m långa PVC/PP rör) eller strumpa. Det kan vara möjligt att relina den galvade vattenledningen med en 25mm pem slang, förutsatt att det inte är några böjar på det galvade röret. Då behöver man i princip bara gräva upp vid huslivet och vid tomtgränsen och kan på så sätt minimera grävandet.
Ska man ändå gräva upp tomten kan det vara lämpligt att dränera runt huset när man ändå är igång och lägga nya dagvattenledningar ut till tomtgränsen/anslutningspunkten.
Ska man ändå gräva upp tomten kan det vara lämpligt att dränera runt huset när man ändå är igång och lägga nya dagvattenledningar ut till tomtgränsen/anslutningspunkten.
Hade samma problem för tjugo år sedan i vårat förra hus. Det var galvat rör från servis i gatan in till huset och jag hade inte reflekterat över att det kunde vara dåligt men en kväll hörde jag hur det skvalade av vatten i källaren men vattenmätaren stod stilla. Tog dit kommunens jour och de var säkra på trasig ledning utanför källarväggen, så för att undvika vatteninträngning i källaren rekvirerades en grävmaskin som kom mitt i natten, trädgården grävdes upp liksom servisen som låg ute i länsvägen (avstängd länsväg skall aviseras ett bra tag i förväg) . Passade på att byta både vattenledning och avlopp. Behövde bara betala för de arbeten som utfördes inne på min egen tomt då galvade anslutningar till kommunens nät ansågs uttjänta, hade det varit nyare hade jag även fått betala jouravgift, uppgrävning samt återfyllnad av länsväg samt asfaltering av dito. Så det galvade röret kan gå sönder när som helst och vill det jävlas så kommer det att ske en storhelg när det är som dyrast.
Fler röster som talar för att inte skjuta upp bytet, fint!
Hade inte koll på att det gick att relina även inkommande vatten, trodde det var endast för avlopp. Bra synpunkt med dränering. Tittar man på den tekniska livslängden är det hög tid men lutar åt att låta det blir ett senare projekt. Verkar inte vara dränerat sedan huset byggdes men källaren är inte inredd och verkar inte ha några fuktproblem än.N NoOne2k skrev:Är både vatten och avloppsledningar sedan 50-talet så närmar de sig slutet på sin tekniska livslängd. Har vattenledningen gått sönder inne i huset kan man tänka sig hur den ser ut ute i marken. Det är inte helt orimligt att den kommer att börja läcka den dagen man börjar gräva i marken. Beroende på hur ledningarna är dragna och i vilket skick de är kan det vara möjligt att relina dem med nya rör. Avloppet kan gå att relina med antingen kortrör (1m långa PVC/PP rör) eller strumpa. Det kan vara möjligt att relina den galvade vattenledningen med en 25mm pem slang, förutsatt att det inte är några böjar på det galvade röret. Då behöver man i princip bara gräva upp vid huslivet och vid tomtgränsen och kan på så sätt minimera grävandet.
Redigerat:
Klicka här för att svara