Hej!
Vår dräneringspump har sedan några dagar gått igång var 10:e minut ungefär. Detta har den aldrig gjort förut under våra fyra år. Vad kan detta bero på? Mvh Klaus

Antagligen mycket vatten i marken. Varierar mycket från år till år.
Vissa år kan det knappt finnas vatten i marken och andra år är det rena floden.
Kolla upp att nivåbrytaren ser ut att funka som tänkt.

imported_Mogge imported_Mogge skrev:
Antagligen mycket vatten i marken. Varierar mycket från år till år.
Vissa år kan det knappt finnas vatten i marken och andra år är det rena floden.
Kolla upp att nivåbrytaren ser ut att funka som tänkt.
Hur kollar jag det? Öppnade brunnen o h ser ju vatten på botten. Ngn pratade om att det kan vara vattenläcka på ingående vatten, känns det rimligt?

Men stå kvar och se om vattnet stiger så högt att det är motiverat att pumpen startar.
Syns det om det rinner in vatten till pumpbrunnen. Inloppet bör vara högre än vattenytan

Protte

Klausa80 Klausa80 skrev:
Ngn pratade om att det kan vara vattenläcka på ingående vatten, känns det rimligt?
Fullt möjligt att det kan vara vattenläcka. En sån kan vara rätt långt borta med.
Det följer rör, kablar i marken, letar sig egen väg.

prototypen prototypen skrev:
Men stå kvar och se om vattnet stiger så högt att det är motiverat att pumpen startar.
Syns det om det rinner in vatten till pumpbrunnen. Inloppet bör vara högre än vattenytan

Protte
Stod och kollade nu. Är väl 6-7 olika rör som kommer ut. Är ett precis vid vattenytan som det måste komma vatten ifrån för resterande rör kommer det inte en droppe ifrån. Ska man sänka ner pumpen djupare om det går så allt vatten pumpas bort? Eller kan pumpen skadas då?

prototypen prototypen skrev:

Protte
Det kommer vatten från iaf ett rör som porlar på ganska rejält. Är från röret som pekar mest ifrån huset och ut mot gatan. Men spelar kanske ingen roll åt vilket håll inloppet i brunnen är.

mvh Klaus

Kan vara inkommande vatten, försök att hitta din avstängningsventil i gatan , ta av locket.
Ta en skruvmejsel och håll mot spindeln / fyrkanttappen lägg örat mot skruvmejseltoppen och lyssna efter porlande ljud, alternativt ring tekniska så kommer dom med nyckel och stryper flödet så brukar det höras om det är bristen ledning.
Kanv även komma från grannens vattenledning.

Informera kommunen om misstänkt vattenläcka!

T tracker skrev:
Kan vara inkommande vatten, försök att hitta din avstängningsventil i gatan , ta av locket.
Ta en skruvmejsel och håll mot spindeln / fyrkanttappen lägg örat mot skruvmejseltoppen och lyssna efter porlande ljud, alternativt ring tekniska så kommer dom med nyckel och stryper flödet så brukar det höras om det är bristen ledning.
Kanv även komma från grannens vattenledning.
Vart brukar den sitta ute i gatan? Är det nere i en ”brunn” ngn märkning på den?

Klausa80 Klausa80 skrev:
Vart brukar den sitta ute i gatan? Är det nere i en ”brunn” ngn märkning på den?
Den får du inte stänga själv, även om du kan. Ring kommunen. De har koll på var ledningarna går.

Hej,

Har exakt samma problematik att larmet till dräneringspumpen har varit igång i 2 dygn nu i sträck. Har inspekterat brunnen och den är mycket riktigt full så pumpens vippa är aktiverad. Pumpen i brunnen pumpar i sin tur till en dagvattenbrunn (regnvatten)som går till kommunen.

Är det normalt? Det är ju enorma volymer den hunnit pumpa bort, typ 0.5-1m3/h ×48h= 24-48m3.

Kan tilläggas att hela huset är dränerat med Isodrän och att det snöat/regnat hyfsat mycket här på Gotland.

Tack för inspel!

Redigerat:
50m3/dygn låter mycket.
Skulle misstänka något läckage på vatten servis-ledning eller i gatan.
Men, hur vet du hur mycket som pumpas?
Pumpen specas för fritt flöde, om den skall pumpa en höjd minskar det drastiskt.

Så mycket vatten kan inte komma utifrån mark/stuprör, vi bor ju inte i Asien där det kommer 100 mm på en timma, som sägs stäng inkommande vatten i huset leta reda på var ventilen är och lyssna med en mejsel eller järnstång mellan spindeln och örat, fräser då så så är det nog en läcka och sånt händer.

Jag är inte säker på pumpkurvan även om jag vet H=2 m.
Men jag har nu kontrollmätt flödet in till dagvattenbrunnen och skulle gissa vi pratar om 360 liter/h.
Så min kalkyl tidigare behöver revideras. Kanske 0.36 m3/h × 48h = 17m3 totalt.

Vattenservisen är ganska ny PEM slang från 2012 så att den skulle vara slut ser jag som osannolikt dock.

Som sagt denna brunn pumpar dräneringsvattnet. Inte regnvatten från stuprören då de går direkt till dagvattenbrunnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.