Vi har en borrad brunn där vi har lite problem med järnsmak på vattnet samt med missfärgning i toaletter. Misstänker att det är järn? Vi har dock inte speciellt höga järnvärden enligt vattenanalysen.

Tar vi vatten ur kylen där vi har något slags filter (kol-filter?) så är det inga problem med smaken så det verkar ju relativt enkelt att rena!?

För att komplicera det hela lite med val av filter så har vi en vattenanläggning med konstanttryckspump utan hydrofor/hydropress av märket MiljöPuls (https://www.scandiapumps.com/product/miljoplus-4-st-grundpaket/)

Vattenanalysrapport för brunnsvatten med markerat provdatum och "Borrad brunn" notering, visar olika värden som pH och järninnehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenanalysresultat som visar låga järnvärden och andra mineraler i dricksvatten från en brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För ett järnfilter är inte konstanttryckpumpen ett problem om den kan producera minst 2.5 bar kontinuerligt. Köper ni ett filter, se till att den har en stor öppning till filtermassorna eftersom det underlättar väsentligt när det behöver bytas eller om det "satt sig" som en enda stor klump. Om filtret backspolar ska det vattnet föras ut i dagvatten, inte det vanliga avloppet. Placera filtret vattensäkert så att ett läckage inte orsakar skada.

Tack för det, låter ju bra att det inte ska vara några problem med pumpen och filter. Har iordning gjort i garaget (där pumpelektroniken finns) med avlopp som går till dagvattnet så placeringen är löst.

Frågan är bara om man behöver ett fullskaligt filter med backspolning och filter massor (typ detta https://aquagruppen.se/vattenfilter/jarnfilter/jarnfilter-f-100 ) eller om man kan komma undan med något enklare och billigare? Känns som en riktigt jungle det här med filter...

Det är en djungel. Jag har köpt från aqua expert, filtret heter ferroline. Öppningen är stor så det är lätt att underhålla. Personalen där har hjälpt mig lite då och då när jag haft problem eller frågor, mycket värt.

Filtermassan hade stelnat för mig, vilket inte verkar otroligt ovanligt att det inträffar. Om man har ett filter som ser ut som en svetsflaska, med en 8cm öppning, gissar jag att man kommer få svårt att få ut en stelnad filtermassa. Fråga därför filtertillverkaren efter massa som inte kan stelna, eller någon form av garanti för det tillfälle det sker.

Lyfter tråden igen! Är det någon annan som har en uppfattning om man kan komma undan med något enklare filter (typ patronfilter) eller om det är att skjuta sig själv i foten?

Undrar också hur man bör göra rent praktiskt, ska man kontakta en rörmokare som fixar allt eller beställer man filter från tillverkaren och kontaktar rörmokare för installation?
Eller kan man enkelt göra det själv?

Hej Kör du med en vvs är det hens förslag som gäller på lösning , min son kör med järnfilter från jula och byter oftare men det funkar. tror att han kör med tre parallellt för ökat flöde

Det som gör att man kan filtrera ut järnet är att vattnet har syresatts. Patronfilter kan inte filtrera ut 2värt järn, det måste vara 3värt. Har man hydrofor kommer vattnet i kontakt med syre, och en del järn fälls ut i hydroforen. Jag har hydropress för att slippa massa slem och järn i botten av tanken, och syresätter vattnet med en sk "micronizer" före filtret.

Filtret från aqua expert jag nämnde tidigare i tråden kostade 25.000 och efter 3 år i drift sprack de klämringar som håller locket på plats. 1300 kr kostade nya ringar och de faller utanför materialgarantin. När dessa ringar spricker riskerar man att hela toppen lossnar varvid vattnet kommer forsa och forsa så länge brunnspumpen fungerar.

• Gilla
scanmar
  • Laddar…
Kolla runt med lite olika företag som jobbar med vattenfilter. Förklara din situation och vad du har för pump etc. så kommer du få bra hjälp.

Att bara använda patronfilter kan fungera, men det är inte säkert att det är den bästa lösningen. Inte heller behöver det bli den billigaste lösningen på lång sikt.

Det finns för- och nackdelar med alla typer av vattenfilter. De som har stor öppning(rostfria behållare) är smidigare att tömma filtermassorna på(behövs göras efter 5-10 år ca), medans de som är i glasfiber är väsentligt mycket billigare att köpa. Nackdelen med rostfria behållare är också dyra klämringar ;)

Det viktiga i frågan är vad som finns inuti behållaren och hur det tar bort järnet.

Ett järn- och manganfilter kan kosta runt 10-15.000kr om du kollar runt med lite olika företag. Men välj den produkt och det företag som du känner dig trygg med. Det finns många lösningen på ett och samma problem :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.