B
Hur mycket utrymme krävs för teknikutrustning för pump, vattenrening mm om man har enskilt vatten?

Hur har ni gjort det och placerat det?

Om man först bygger garage (fristående) för att ha under byggtiden och vill ha tillgång till vatten bör man då ha teknikrummet i garaget?

B Bygghus1 skrev:
Hur mycket utrymme krävs för teknikutrustning för pump, vattenrening mm om man har enskilt vatten?

Hur har ni gjort det och placerat det?

Om man först bygger garage (fristående) för att ha under byggtiden och vill ha tillgång till vatten bör man då ha teknikrummet i garaget?
Det beror på hur mycket rening man behöver. Vi har två patronfilter på inkommande för att ta bös och omvänd osmos under diskbänken för dricksvatten, men då är vattnet officiellt tjänligt (om än med anmärkning). Om man ska rena även för dusch har man en lite mer omfattande apparat framför sig.

B
Men pump mm kräver inte det en yta i teknikrum/tvättstuga eller hur löser man det?
Räcker det att avsätta t ex ett 60 underskåp i tvättstugan för allt som kan tänkas ha med vatten att göra?

I vårt fall tänkte vi dock bygga garaget först. Krävs det ett eget litet "teknikrum" för vattnet i garaget eller tar det bara lite plats på väggen som en vattenmätare typ?

Är brunnen borrad än? Finns det andra brunnar i området? Det kan ju ge en vägledning ifall du behöver någon rening av vattnet. Jag antar att vi pratar en borrad brunn. Då sitter själva pumpen nere i brunnen och tar ingen plats inne. Som minst behöver du en hydropress. Den får plats i ett 60 underskåp. Men om du skulle behöva något filter också krävs det mer plats. Kanske lika mycket till. Och skall du avsätta ett utrymme för det så kan det vara poäng att ha varmvattenberedaren där också.

A Avemo skrev:
Är brunnen borrad än? Finns det andra brunnar i området? Det kan ju ge en vägledning ifall du behöver någon rening av vattnet. Jag antar att vi pratar en borrad brunn. Då sitter själva pumpen nere i brunnen och tar ingen plats inne. Som minst behöver du en hydropress. Den får plats i ett 60 underskåp. Men om du skulle behöva något filter också krävs det mer plats. Kanske lika mycket till. Och skall du avsätta ett utrymme för det så kan det vara poäng att ha varmvattenberedaren där också.
Jag har en borrade brun. Vattnet är tjänligt men rikt på järn och PH år lite fel. Nu har jag en 300 l hydrofor och två filter som är kanske 150 cm höga och 30(?) cm i diameter. Hydrofoeren är klart störst men även de andra tar lite plats. På uppsidan har vi klockrent vatten.

Mitt pumphus är ca 2x2,5 meter invändig. Hade rymts på mindre yta, kanske hälften om man knökar. Hydroforen kanske tar onödigt mycket plats men det är väldigt skönt vid strömavbrott att ha mycket trycksatt vatten.

N nybyggarn3 skrev:
Nu har jag en 300 l hydrofor och två filter som är kanske 150 cm höga och 30(?) cm i diameter. Hydrofoeren är klart störst men även de andra tar lite plats.
Det går ju att välja olika där. Min hydropress är på 50 L. Den är klart mindre än mitt enda filter som är ungefär stort som ett av dina. Jag tänkte främst på höjden eftersom TS skrev om underskåp. En hydropress går in i ett underskåp. En hydrofor troligen inte. Ett järnfilter troligen inte heller. Det brukar väl generellt vara mer platskrävande med en hydrofor än en hydropress. Men det kanske krävs för vissa filter?

A Avemo skrev:
Det går ju att välja olika där. Min hydropress är på 50 L. Den är klart mindre än mitt enda filter som är ungefär stort som ett av dina. Jag tänkte främst på höjden eftersom TS skrev om underskåp. En hydropress går in i ett underskåp. En hydrofor troligen inte. Ett järnfilter troligen inte heller. Det brukar väl generellt vara mer platskrävande med en hydrofor än en hydropress. Men det kanske krävs för vissa filter?
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte för och nackdelarna. Jag tog in lite offer på komplett anläggning och den jag i fastnade för var hydroforen med. Jag gissar att den är bäst med sen typ av filter jag har. Utöver det uppskattar jag att inte bli utan vatten så fort när strömmen går, vilket den gör rätt ofta här.

N nybyggarn3 skrev:
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte för och nackdelarna.
En hydrofor har vattnet i direktkontakt med luften i den. Hydropressen har ett gummimembran emellan. Det innebär att det krävs en marginal i hydroforen. En gräns för hur mycket man får tappa ur innan luften föjler med ut i rören. Om man jämför en hydropress och en hydrofor med samma volym så kan hydropressen ge en större mängd vatten efter att pumpen stannat. Därför är oftast hydropressen mindre för samma tillämpning.

En hydropress håller trycket utan underhåll. Hydroforen behöver nivån hållas efter då och då genom att fylla på luft.

En hydrofor har troligen en längre livslängd eftersom det inte finns ett gummimembran som kan spricka efter ett par decennier.

Jag tror att vissa typer av vattenfilter fungerar bättre tillsammans med en hydrofor.

A Avemo skrev:
En hydrofor har vattnet i direktkontakt med luften i den. Hydropressen har ett gummimembran emellan. Det innebär att det krävs en marginal i hydroforen. En gräns för hur mycket man får tappa ur innan luften föjler med ut i rören. Om man jämför en hydropress och en hydrofor med samma volym så kan hydropressen ge en större mängd vatten efter att pumpen stannat. Därför är oftast hydropressen mindre för samma tillämpning.

En hydropress håller trycket utan underhåll. Hydroforen behöver nivån hållas efter då och då genom att fylla på luft.

En hydrofor har troligen en längre livslängd eftersom det inte finns ett gummimembran som kan spricka efter ett par decennier.

Jag tror att vissa typer av vattenfilter fungerar bättre tillsammans med en hydrofor.
Tack för förklaringen. Jag tror dock inte att min anläggning behöver fyllas på med luft. Har inte gjort det hittills, inklusive första start. Jag har en luftinjektor innan hydroforen. Får för mig att den löser problemet?

Har du mycket järn ska du välja hydropress så att vattnet inte utsetts för luft innan det går in i filtret.

N nybyggarn3 skrev:
Jag har en luftinjektor innan hydroforen. Får för mig att den löser problemet?
Antagligen. Jag tror att luftinjektorn och hydroforen båda behövs för en viss typ av järnfilter.

S saltet skrev:
Har du mycket järn ska du välja hydropress så att vattnet inte utsetts för luft innan det går in i filtret.
Oj, är det verkligen sant? Vi syresätter med luftinjektor för att järnet ska fälla ut bättre (enligt leverantören av anläggningen)

A Avemo skrev:
Antagligen. Jag tror att luftinjektorn och hydroforen båda behövs för en viss typ av järnfilter.
Det tror jag också. Fungerar iaf fantastiskt bra. Ända nackdelen är att det är mycket luft i vattnet som tar kanske 10 sekunder att försvinna ur ett glas eller kanna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.