Byggahus.se

Får ej dra VA-ledningar till hus under plattan?

1. I
    Medlem · 10 inlägg
    Oj! Ja, det låter billigt med tanke på åtgärd. Och det låter inte som något man vill vara med om :-O

• Laddar…
  2. P
    Medlem · 434 inlägg
    Precis..
    Jag skulle ha gett mig och gjort som handläggaren vill även fast jag kanske har rätt så att bygglovet blir klart snabbare.
    Spolbrunn är alltid bra att ha när man fått rören igensatta med fett. Skönt att kunna få spolbilen att jobba från utsidan istället även fast de inte skitar ner så mycket numer.
    Ett hus jag bodde i för länge sedan fick stopp... då rensades det med rensmaskin och fjäder så all skit låg på källargolvet sedan :sick:

• Laddar…
  3. I
    Medlem · 10 inlägg
    Jag får bara korta svar tillbaka som: Inga VA-ledningar får dras under husgrunden!
    Vår kontakt från husbolaget skall kontakta handläggaren idag då vi inte får några tydliga svar och är lekmän som inte kan ifrågasätta vvs-ritningar. Vi kommer även ha tekniskt samråd med byggnadsnämnden nästa vecka så om de ser något fel som vår VA-handläggare ser så antar jag att vi får klarhet i det hela och får komplettera.

• Laddar…
  4. useless
    Lök. · 18 113 inlägg
    Hur har dom då tänkt sig att vatten och avlopp ska komma in i huset? Be dom som sagt var visa vilka lagar och regler dom stödjer sitt beslut på. Jag kan förstå om dom har synpunkter på vilken väg man drar rören, men att generellt förbjuda rör under grunden måste vara nån helt ny regel.
    Handläggaren kanske är från England...

• Laddar…
  5. H
    Medlem · 222 inlägg
    Är det bygglovshandläggaren som har synpunkt tycker jag fortfarande att det är obegripligt

• Laddar…
  6. I
    Medlem · 10 inlägg
    Bygglov är redan beviljat. Det är vattenmyndigheten som inte vill godkänna ansökan för anslutning till kommunalt vatten förän vi visat fullgod yttre och inre dragning av avlopp och vatten. En sak som kan vara känslig är att vattnet in i huset är några meter in då de vill ha vattenmätarskåpet vid en yttervägg.

7. Claes Sörmland
    Medlem · 6 163 inlägg
    Aha, det låter rimligare!

Då är regelverket kommunens Allmänna bestämmelser VA (ABVA). I dessa av kommunen beslutade bestämmelser finns regler för vattenmätarplatsen. Läs där!

8. I
    Medlem · 10 inlägg
    Tack! Då har vi nog listat ut vad handläggaren är ute efter. Om hon bara hade kunnat säga att det var vattenmätarens placering som inte var ok och hänvisat till ABVA istället för att bara kort skriva att inga ledningar får dras under grunden.... kanske var uppenbart för henne

• Laddar…
  9. mexitegel
    Allvetare · 15 026 inlägg
    Ni kan ju hoppas på att den handläggaren i alla fall inte ska hålla i det tekniska samrådet...

10. I
    Medlem · 10 inlägg
    Det är en annan ;). Vår kontakt från husbolaget pratade med handläggaren idag och nu verkar allt vara grönt. Det enda vi behöver ändra är att vattnet in i huset måste dras längs sidan av huset. Hon försökte fortfarande att vi inte fick ha avlopp under men kunde inte förklara varför. Även fast man drar det mer utanför husgrunden så behövs det ju fortfarande delvis dras under.

• Laddar…
  11. mexitegel
    Allvetare · 15 026 inlägg
    Ja, jösses. Ett samtal med chefen är nog det enda rätta där.