Finns säkert 100+ trådar om detta men hittar inte och min hjärna är slut :)

Ska dra vatten från stora cirkeln till höger till de 3 andra mindre cirklarna.se bild
Längst till vänster för kök, mitten i väggen för genomgång in till badrum (i badrum drar jag synligt), sedan en kallvatten för tvättmaskin.

Vilken typ av rör brukar man (ska man) använda?
Hur görs genomföringen in till badrum genom vägg?
Hur/var drar man bäst upp rören vid VP/VVB?
Måste man ha fördelarskåp eller kan de gå upp ur golv i tvättstuga?
Vet att vattenrör inte får gå upp ur golv i badrum men "tror" det är annorlunda i tvättstuga där golvet inte spolas eller spills ned kontinuerligt.

Mvh Mr Brainfreeze.......

• Ritning av en planlösning med markerade vattenpunkter med röda cirklar för kök, badrum och tvättstuga.
F falkeye skrev:
Finns säkert 100+ trådar om detta men hittar inte och min hjärna är slut :)

Ska dra vatten från stora cirkeln till höger till de 3 andra mindre cirklarna.se bild
Längst till vänster för kök, mitten i väggen för genomgång in till badrum (i badrum drar jag synligt), sedan en kallvatten för tvättmaskin.

Vilken typ av rör brukar man (ska man) använda?
Hur görs genomföringen in till badrum genom vägg?
Hur/var drar man bäst upp rören vid VP/VVB?
Måste man ha fördelarskåp eller kan de gå upp ur golv i tvättstuga?
Vet att vattenrör inte får gå upp ur golv i badrum men "tror" det är annorlunda i tvättstuga där golvet inte spolas eller spills ned kontinuerligt.

Mvh Mr Brainfreeze.......
Man brukar använda PEX-rör-i-rör för att förlägga i plattan.

Det finns lite olika varianter för att komma ur vägg, bifogar en bild från egen renovering. Nån hålplåt och sådana "pistolhandtag".

Du kan få upp ur golv i tvättstuga, använd genomföringshylsa och håll avstånd mellan genomföringarna så är det ok!

• PEX-rör-i-rör installation i vägg, med genomföringshylsa och avståndshållare för vägggenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, vilka diametrar på rör använder man? kör man 16mm på allt?

F falkeye skrev:
Tack, vilka diametrar på rör använder man? kör man 16mm på allt?
16 till kök, 20 till badrum och 16 till kv på tappventil om den ska ha en egen matning.

Hittade en något tydligare bild på utgång ur vägg.

Rörinstallationer för vatten som utgår ur en OSB-vägg med fixeringskonsoler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.