M MiWass skrev:
Jag har bestämt mig för Expondos större avhärdare, med 15 L saltbehållare, ca 6500:- i inköp.
Fick manualen/ installationsbeskrivningen skickad till mig innan jag beställde, som jag visade för rörmokaren som sa att det var inga större problem med installationen då det är 1" rör för både in och utlopp, samt enkel anslutning för backspolningen till avloppet.

Har även tittat på Trebemas produkt Aqua 2000 - som är en "jonisator" som slår sönder kalken = vatten passerar i röret mellan två punkter där Aqua 2000 skickar ut elektroniska signaler som gör att kalken finfördelas. Det som händer är att kalken blir kvar, men följer med vattnet - så att det inte blir kvar som kalkavlagringar och skadar rör. Men - i och med att ett filter sitter efter, så fångas kalken upp där.

Jag tror det blir bästa lösning. Enda förbrukningen är då att köpa salt, som kostar ca 100 kr för 25 kg.
Kommer väl gå ca 2 kg per månad.

Finns mängder av olika avhärdare och därmed också mängder av olika priser.

Tycker man får ställa sig frågan:
1. Vilket behov har jag?
2. Vad har jag för budget?
3. Vad accepterar jag för underhåll och skötsel?

Sen om man går ut och stirrar på en sten och hoppas att allt ska lösa upp sig, det får stå för dem.. (skämt).

Tanken här är väl ändå att vi kan dela erfarenheter, tips, råd - utan att bli hånade, skrattade åt, förlöjliganden. Ska det vara pajkastning så skiter jag fullt i att ens va här. Det hör inte hemma anser jag. Så har nån inget vettig att säga, så va tyst - håll dina fördömande åsikterna för dig själv - respektera andra som vill ha ett svar, inte ett påhopp.
Hej, jätteintressant, berätta gärna hur det gått och hur avhärdaren funkar osv. Jag beställde och skickade tillbaka min avhärdare från Expondo då min rörmockare sågade installationsanvisningen. Så mycket spännande att höra om hur det går för dig:

//Mats

• Gilla
MiWass
  • Laddar…
En avhärdare arbetar med salt. Allt annat är bluff!

Jag har en sådan avhärdare. Den puttrar på i lugn och ro. Synd bara att den inte är flödesstyrd. Den är tidsstyrd men den kan sätta igång natten efter att max flödet är nått. Jag håller koll. Har räknat och skruvat så det passar vårt lilla hushåll. Saltkostnaden är egentligen liten.
Jag är inte riktigt överens med Mogge om avhärdares ekonomiska vinst, men jag rekommenderar avhärdare och andra vattenfilter (vi har även ett järn/mangan-filter) av helt andra skäl. Att få ett rent vatten är rentav en standardhöjning. Renare vatten ger renare tvätt, godare mat och godare drycker. Det är - oss emellan sagt - en njutning.
Jag förstår inte miljö-snacket: det blir lite mer natrium i vårt vatten, medan kloriden skvalpar ner i avloppet. Det är ganska små mängder. Vi hushåller med vattnet efter bästa förmåga och förbikopplar ibland, t. ex. när jag spolar av bilen. Just detta att hushålla med vattnet är det viktigaste för miljön.

• Gilla
NinaWr och 1 till
  • Laddar…
C Cider skrev:

Jag har en sådan avhärdare. Den puttrar på i lugn och ro. Synd bara att den inte är flödesstyrd. Den är tidsstyrd men den kan sätta igång natten efter att max flödet är nått. Jag håller koll. Har räknat och skruvat så det passar vårt lilla hushåll. Saltkostnaden är egentligen liten.
Jag är inte riktigt överens med Mogge om avhärdares ekonomiska vinst, men jag rekommenderar avhärdare och andra vattenfilter (vi har även ett järn/mangan-filter) av helt andra skäl. Att få ett rent vatten är rentav en standardhöjning. Renare vatten ger renare tvätt, godare mat och godare drycker. Det är - oss emellan sagt - en njutning.
Jag förstår inte miljö-snacket: det blir lite mer natrium i vårt vatten, medan kloriden skvalpar ner i avloppet. Det är ganska små mängder. Vi hushåller med vattnet efter bästa förmåga och förbikopplar ibland, t. ex. när jag spolar av bilen. Just detta att hushålla med vattnet är det viktigaste för miljön.
Vilken typ av avhärdare har du? Att det är salt förstår jag, då jag också resonerat som att salt är bland de bättre för just kalk och mjukgörare. Är det en från expondo?

Som sagt fick jag en manual som också är på begriplig engelska, visst - en massa andra språk också men helt klart tydlig för både montering och skötsel på engelska.

Har inkommande vatten i garaget, där även tryckkärl står så allt detta kommer att installeras i garaget. Då spelar det ju ingen roll när avhärdningen går igång, då den inte kommer höras in i bostadshuset.
Vad jag läste så står det att avhärdningscykeln tar 63 minuter.. Vad menas med det egentligen?

I gamla huset fanns det en slags platsbalja som man öppnade på sidan och fyllde på med salt. Den var kopplad efter hydrofonen - men, drog så himla lite salt- kanske max 10 kg per år.

M MiWass skrev:
Vilken typ av avhärdare har du? Att det är salt förstår jag, då jag också resonerat som att salt är bland de bättre för just kalk och mjukgörare. Är det en från expondo?

Som sagt fick jag en manual som också är på begriplig engelska, visst - en massa andra språk också men helt klart tydlig för både montering och skötsel på engelska.

Har inkommande vatten i garaget, där även tryckkärl står så allt detta kommer att installeras i garaget. Då spelar det ju ingen roll när avhärdningen går igång, då den inte kommer höras in i bostadshuset.
Vad jag läste så står det att avhärdningscykeln tar 63 minuter.. Vad menas med det egentligen?

I gamla huset fanns det en slags platsbalja som man öppnade på sidan och fyllde på med salt. Den var kopplad efter hydrofonen - men, drog så himla lite salt- kanske max 10 kg per år.
Nej, det är inte Expondo. Vårt vatten går först genom ett järn/mangan-filter, så det kan vara svårt att jämföra. Jag brukar också skruva på en ventil så att vattnet inte blir helt mjukt: Det blir lite hårdhet kvar - mellan 1,5 och 2 dH. Det är för att vi har kopparrör, som kan grönfärga vattnet, och för att jag helt enkelt inte tycker om att få vattnet helmjukt.
Avhärdningscykel är den process då avhärdaren "regenererar" filtret. Spolar rent, tar in saltlösning, skvalpar och spolar tills filtermassan är som ny igen.

C Cider skrev:

Hej, så du menar att de avhärdare som jobbar med tex kolsyra eller filter inte fungerar? Tex Ecobulles eller andra modeller?

//Mats

S superplinten skrev:
Hej, så du menar att de avhärdare som jobbar med tex kolsyra eller filter inte fungerar? Tex Ecobulles eller andra modeller?

//Mats
Jag har med stort intresse läst en sida som heter "Ecobulles Ecobulles test review" , både på flamländska och på svenska (efter Google översättning). Kalken försvinner inte, utan förvandlas till en annan form. Kalciumkarbonat blir kalciumbikarbonat, som påstås vara mer lättlösligt i vatten, och som inte ska bilda kalksten i varmvattenberedare och blandare m.m

Det låter onekligen intressant, men jag skulle bra gärna vilja läsa ett jämförande test som utförts av ett oberoende laboratorium med vetenskapliga metoder. Än har jag inte hittat något sådant. Frågan är kanske också om kalciumbikarbonat - även kallad kalciumvätekarbonat - är så nyttigt att dricka.

Kolsyra gör vattnet surt, och tekniken som jag förstått det är att reducera mängden kalciumkarbonat (pannsten). Ett sätt att underhålla vvb och hålla dom kalkfria. Jag vet inte vad pH hamnar på efter en sådan, men det skulle jag nog vara nervös för. Ser inte riktigt behovet då du får bort all kalk till ett lägre pris med en avhärdare.

C Cider skrev:

Hej, intressant kommentar. Vad bygger du din kommentar "En avhärdare arbetar med salt. Allt annat är bluff!" på? Jag är precis i begrepp att köpa en avhärdare och är inte riktigt övertygad om att en avhärdare som arbetar med hjälp av salt är det mest miljövänliga alternativet, så alla argument emottages med tacksamhet.
//Mats

• Gilla
guggen
  • Laddar…
S superplinten skrev:
Hej, intressant kommentar. Vad bygger du din kommentar "En avhärdare arbetar med salt. Allt annat är bluff!" på? Jag är precis i begrepp att köpa en avhärdare och är inte riktigt övertygad om att en avhärdare som arbetar med hjälp av salt är det mest miljövänliga alternativet, så alla argument emottages med tacksamhet.
//Mats
Ja, Mats, det kan tänkas att jag var lite för styv i korken. Det belgiska konsumentförbundet har faktiskt testat metoden och jämfört med 2 andra metoder. Artikeln är på ett språk som kan vara svårt att läsa. Dock går det att utnyttja Google översättning. ,
Om du söker på Google: Waterontharder test - blog - Waterontharder kopen?
kommer du till Waterontharderhuis.nl
Välj: översätt den här sidan
Sen kan du även prova hänvisningen till en "annan blogartikel".

Jag har just testat att hela hänvisningen fungerar. Det är mycket intressant läsning. (Bildtexterna blir tyvärr inte översatta, men det blir förstås mest kalk i glaset och VVB utan någon avhärdning alls.)

• Haha
superplinten
  • Laddar…
C Cider skrev:
Jag har med stort intresse läst en sida som heter "Ecobulles Ecobulles test review" , både på flamländska och på svenska (efter Google översättning). Kalken försvinner inte, utan förvandlas till en annan form. Kalciumkarbonat blir kalciumbikarbonat, som påstås vara mer lättlösligt i vatten, och som inte ska bilda kalksten i varmvattenberedare och blandare m.m
Men om då inte kalken försvinner, vilket är korrekt och då torde den alltså finfördelas så att den spolas med vattnet och inte blir kvar - som då kan/ skadar rör och VVS utrustning, så är den alltså i likhet med denna;

https://rorfokus.se/produkt/kalklos...MIkbvf3bLi7QIVhamyCh1k9ArREAQYAyABEgJ8pPD_BwE

Jag har köpt denna samt ett avhärdningsfilter från Expondo. Nu väntar jag ivrigt på att dessa ska komma.. visst, måste ta in rörmokaren för att ansluta avhärdningsfiltret dock Aqua 2000 är lätt som en plätt att installera.

Vad jag menar är att det i din mening "Kalken försvinner inte, utan förvandlas till en annan form" är exakt vad Trebemas Aqua 2000 gör.

M MiWass skrev:
Men om då inte kalken försvinner, vilket är korrekt och då torde den alltså finfördelas så att den spolas med vattnet och inte blir kvar - som då kan/ skadar rör och VVS utrustning, så är den alltså i likhet med denna;

[länk]

Jag har köpt denna samt ett avhärdningsfilter från Expondo. Nu väntar jag ivrigt på att dessa ska komma.. visst, måste ta in rörmokaren för att ansluta avhärdningsfiltret dock Aqua 2000 är lätt som en plätt att installera.

Vad jag menar är att det i din mening "Kalken försvinner inte, utan förvandlas till en annan form" är exakt vad Trebemas Aqua 2000 gör.
Snälla MiWass, ta mig inte så på orden. När jag skrev "Kalken försvinner inte, utan förvandlas till en annan form" ,var det bara sammanfattning av vad jag just läst i den flamländska beskrivningen från företaget Ecobulles! Mer än så vet jag inte!

Det skulle vara mycket intressant om du någon gång i framtiden kunde beskriva hur Din nya Trebemas Aqua 2000 fungerar, och vilken nytta den gör för kvaliteten på ert vatten.

Uppdaterar lite nu när jag har en lugn söndag.

Nej, tog inte dig på orden - utan mer att Aqua 2000 gör likadant som Ecobulles. Kalken slås sönder = i en annan form, så att den inte fastnar..

Jag har ännu inte fått Aqua 2000 - men väl det nya avhärdningsfiltret, som blev billigare än väntat då de hade en julkampanj (220 kr rabatt per 1100 kr spenderat) så det blev 6x220 i rabatt)

Nu inväntar jag rörmokaren som ska komma och koppla in avhärdningsfiltret vilket jag tror blir under veckan.
Återkommer då efter att det är installerat. Även undersöka vart Aqua 2000 tog vägen...

Hej,
Nu har jag köpt och fått avhärdaren från Ecobulles. Tyvärr kommer den inte att installeras förrän i mars, och jag är mycket nyfiken på resultatet!

TT4F TT4F skrev:
Denna manual är på följande språk:

Tyska
Polska
Tjeckiska
Franska
Italienska
Spanska

inte så konstigt att din rörmokare inte fattade ”Engelskan” :surprised::rofl:
Jag köpte en avhärdare från Ecobulles.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.