Claes Sörmland
X xLnT skrev:
Varför man väljer ett aktivt reningsverk mot ett passivt förstår jag inte. Jag har hittills inte sett någon fördel med dessa.
Jag håller med. Undvik allt som rör sig. Pumpar och sånt. Det kräver ju garanterat regelbunden service.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med. Undvik allt som rör sig. Pumpar och sånt. Det kräver ju garanterat regelbunden service.
Lägg till det allt som kräver krångliga tillsatser av svindyra kemikalier osv.
Problemet är väl att de traditionella passiva lösningarna inte anses klara kvävekraven.

C cpalm skrev:
Lägg till det allt som kräver krångliga tillsatser av svindyra kemikalier osv.
Problemet är väl att de traditionella passiva lösningarna inte anses klara kvävekraven.
Med flockning gör dom, vi har ett.

C
X xLnT skrev:
Med flockning gör dom, vi har ett.
Flockning = kemikalier, eller?

BAGA har ju en lite annorlunda och spännande design på sina slamavskiljare som skiljer sig från vanliga trekammarbrunnar. Så här förklarar de vattenflödet i sin design:

[bild]

Flytkakan med toapapper hamnar således huvudsakligen i cylindern märkt 2 och bottenslammet i 3. Lättare flytslam kan nog också finnas på ytan av 4 men ska under inga omständigheter ta sig in i utloppslådan 5.

Låter bra på papper men vi som lever i verkligheten vet att med BAGA Easy är det bara en tidsfråga innan flytslammet letar sig fram till pumpbrunnen vilket gör att pumpen sätts igen med översvämning som följd och dyra (Ca 3000 SEK) tömningar.

En felkonstruktion som helt enkelt INTE fungerar och aldrig testats fullt ut under verkliga förhållanden vilket de påstår !

BAGA förlitar sig helt på att flockmedlet ska göra jobbet och få slammet att sjunka så att det INTE flyter upp i sidofacken och sedan vidare till pumpbrunnen.

Kontaktar man BAGA så påstår de alltid att det är kundens fel

1. Luftning
2. Fel PH på vattnet
3. Nivågivaren kass
4. BAGA skyller på anläggaren
5. Anläggaren skyller på BAGA
6. Etc etc etc

BAGA Easy garanterar att du får ett rent helvete och huvudbry 24/7 !

• Gilla
The Tor
  • Laddar…
Bor man vid ett vattenskyddsområde har man inte så mycket att välja på !

Vissa lever i verkligheten, andra inte !

Claes Sörmland
A Andersson1963 skrev:
Bor man vid ett vattenskyddsområde har man inte så mycket att välja på !

Vissa lever i verkligheten, andra inte !
Det finns ju luftpumpsdrivna saker. Förvisso går även luftpumpar söder men de är billiga och lättutbytta.

• Haha
Andersson1963
  • Laddar…
Pumpen är ju bara till för om du har infiltrationen högre än slamavskiljaren, så det är ett passivt reningsverk.

Jag har kört mitt i ett par år, och det funkar fint. Att man testar vattnet är viktigt innan installation, avluftningen måste också funka. Sen finns det olika flockningsmedel, servicepersonen testar ut och väljer ett som funkar för ditt vatten.

Sen finns det ett filter före pumpen, man kan ganska enkelt själv sätta i en ny strumpa om det skulle behövas. Bagan larmar med sms till tfn om det skulle behövas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.