Hej. Jag har tyvärr märkt att vatten kastats ut från ett ventilationsrör från biomodul paketet, och det är röret längst bort som kommer från botten av paketet.
Har grävt två hål i marken över och kan konstatera att det ligger vatten över biomodulerna.
Då det kom fram vatten i hålen.
Installationen är bara 8 år gammal och kan det verkligen vara så att det redan har tätnat igen..
Någon som har råkat ut för något liknade eller har någon idé .
Har fått bytt pump, kretskort,och givare hit och dit i slamavskiljaren (baga easy) och nu detta...
Vh

Claes Sörmland
Trist.

Visst kan infiltrationer och markbäddar slamma igen. Vanligen så beror det på dåliga markförhållanden, t ex för högt grundvatten eller olämplig underliggande mark. Vattnet stiger då i anläggningen, skapar akut syrebrist och en accelererande igensättning av ytan p g a syrebristen (bakterierna gör slem vid syrebrist).

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vad gör man åt detta. Är det så illa som jag tror att man måste byta hela bädden?

Claes Sörmland
Toblin 25 Toblin 25 skrev:
Vad gör man åt detta. Är det så illa som jag tror att man måste byta hela bädden?
Vanligen så beror det ju på att infiltrationen/bädden är anlagt på fel plats och då behövs tyvärr en ny plats och en ny bädd.

Vår bädd är nu 8år. Vi har fått samma problem nu, vatten pumpas ur de bakre rören.
Min tes är att:
Vår pump gick sönder för 2år sen den nya pumpen från Baga var mycket kraftigare.
Nyligen gick nivåsensorn sönder vilket resulterade i att nivå steg över vad den brukar starta pumpen och tömde ut mer än vanligt innnan den stoppade.

Välkommen till BAGA Easy !

Snacka om ett missvisande namn på en produkt som helt enkelt INTE fungerar på något sätt och definitivt är allt annat än EASY !

Vi hade ett BAGA Easy i några år och kunde konstatera att det endast är en skrivbordsprodukt som aldrig testats under verkliga förhållande.

Investerar du i ett Baga Easy minireningsverk så kommer du med största sannolikhet att vara sysselsatt 24/7.

Räkna med:

1.Regelbundna översvämningar och som det verkar i ditt fall ventilationsproblem som gör att flockningsmedlet INTE fungerar vilket i sin tur gör att du får flytslam i pumpbrunnen.

2. Extra tömningar från kommunen som kostar cirka 3000 per gång. ( Många tömningar blir det )

3. Sveriges mest otrevliga support.

4. Ockerpriser på förbrukningsmaterial och reservdelar.

5. Saker som lampor som helt enkelt INTE fungerar och som teknikerna från BAGA INTE vet hur man fixar.

Gammal tråd men alltid hjälper det någon som funderar på att investera i ett minireningsverk.

Ett tips: Välj något annat än BAGA !

• Gilla
Kalle Banan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.