Jag undrar bara vad ni tycker om denna rörkoppling. Jag tycker att det ser inte bra ut.
Tacksam för feedback.
Mvh

• Otydligt foto av en komplex rörkoppling med flera kopparledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det såg ju inte så genomtänkt ut, men om det finns plats för snyggare lösningar ser jag inte.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Koppar är snyggt.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
T
Ser ut att vara i en källare där synliga rör går i övrigt (och det kanske är ett pannrum eller tvättstuga)?
Får jag gissa så vill inte rörmokaren hålla på med din rörisolering mer än nödvändigt (pga asbetsrisk) och med tanke på dom två sakerna så är nästan okej.
Sen kan det ju vara så att röris hade nytt pressverktyg och vart sugen att prova det lite.

Jag tror på det sistnämnda...

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
P
F Fato skrev:
Jag undrar bara vad ni tycker om denna rörkoppling. Jag tycker att det ser inte bra ut.
Tacksam för feedback.
Mvh
Bekosta någon som sanerar rören så går de säkert att få till på ett vettigare sätt.
.tycker de är helt ok med tanke på förutsättningarna

Jag har ingen kunskap om det men rörmokaren gjorde det så . Därför undrar om det är rätt installerad.

Rent tekniskt ser jag inget problem. Om man skulle gjort det snyggare hade det förmodligen blivit mycket mer jobb för att kapa det isolerade röret och få fram en ände att koppla på.

Tack! Min oro var att de inte gå sönder av vatten trycket. Nu vet jag att det inte är problem.

Nej, tio kopplingar i rad tål samma vattentryck som en koppling. Sen ökar såklart sannolikheten att något är fel ju fler prylar man har, men är det tätt nu så kan man utgå ifrån att det är korrekt gjort och då ska det hålla i 50 år.

Detta handlar om en extra koppling jämfört med om man använt krökar med snävare radie. Inte mycket att bråka om.

hade Röris åkt tillaffären för att köpa kortböjar hade det kostat 1500kr extra och blivit ett jäkla liv om det istället.

• Haha
TechChad
  • Laddar…
Staffans2000
Henrik Nordlander skrev:
Bekosta någon som sanerar rören så går de säkert att få till på ett vettigare sätt.
.tycker de är helt ok med tanke på förutsättningarna
Nej. Gör inte det. Isoleringen sitter bra där den sitter. På bilden ser det inte ut att vara asbest just där. Dessutom är det troligtvis kopparrör och om så, hade det varit snitsigare att koppla på före blindstumpen och gå direkt till anslutningen. Alla dessa presskopplingar ger ett amatörmässigt intryck.
Men rent tekniskt, är det inget fel. Rörläggaren fick nog bara lite "feeling" när han tog upp nya presstången (se ovan).

Staffan

• Gilla
  • Haha
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.