Ser ut att vara i en källare där synliga rör går i övrigt (och det kanske är ett pannrum eller tvättstuga)?
Får jag gissa så vill inte rörmokaren hålla på med din rörisolering mer än nödvändigt (pga asbetsrisk) och med tanke på dom två sakerna så är nästan okej.
Sen kan det ju vara så att röris hade nytt pressverktyg och vart sugen att prova det lite.
Jag tror på det sistnämnda...
Får jag gissa så vill inte rörmokaren hålla på med din rörisolering mer än nödvändigt (pga asbetsrisk) och med tanke på dom två sakerna så är nästan okej.
Sen kan det ju vara så att röris hade nytt pressverktyg och vart sugen att prova det lite.
Jag tror på det sistnämnda...
Nej, tio kopplingar i rad tål samma vattentryck som en koppling. Sen ökar såklart sannolikheten att något är fel ju fler prylar man har, men är det tätt nu så kan man utgå ifrån att det är korrekt gjort och då ska det hålla i 50 år.
Detta handlar om en extra koppling jämfört med om man använt krökar med snävare radie. Inte mycket att bråka om.
hade Röris åkt tillaffären för att köpa kortböjar hade det kostat 1500kr extra och blivit ett jäkla liv om det istället.
hade Röris åkt tillaffären för att köpa kortböjar hade det kostat 1500kr extra och blivit ett jäkla liv om det istället.
Nej. Gör inte det. Isoleringen sitter bra där den sitter. På bilden ser det inte ut att vara asbest just där. Dessutom är det troligtvis kopparrör och om så, hade det varit snitsigare att koppla på före blindstumpen och gå direkt till anslutningen. Alla dessa presskopplingar ger ett amatörmässigt intryck.Henrik Nordlander skrev:
Men rent tekniskt, är det inget fel. Rörläggaren fick nog bara lite "feeling" när han tog upp nya presstången (se ovan).
Staffan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden