Hej,

Sett att det finns en del liknande trådar men inte blivit klok på svaren. Min utkastare som är en Gustavsberg som är ett år gammal smådroppar när vattnet är på. Jag kontaktade Gustavsberg som sa att det nog är spindeln och skickade mig en ny. Kan ju tillägga att jag knappt vet spindels funktion eller hur den monteras då jag inte gjorde det själv.

Läste sedan att det oftast är spindeln när det läcker när kranen är av vilket inte är mitt problem, för då är det inget droppande.

Men kan det vara värt att försöka byta spindeln ändå och är det någon som kan ge en kort beskrivning av vad man gör då, alternativt om det är något annat jag borde göra för att få bukt med det. Behöver man mer än novis kunskap om VVS så får jag väl leta efter någon som kan innan jag ger mig på det.

Om det är en Gustavsberg sitter det en liten insex skruv på toppen skruva ut denna och skruva ut spindeln med nyckeln då kan du dra ut hela insatsen
Montera i omvänd ordning
Glöm inte att stänga av vattnet först

Krilleman
J
Jag vet, trådlyft, men tycker det är dumt starta nya trådar om utkastare. Har köpt en sån här gustavsbergs utkastare. Ska ha hit en rörmokare för annat jobb, men vill förbereda så mycket som möjligt, så jag har just borrat hålet för utkastaren (då det är tjock källarvägg med sparsten blir det både lite jobb med borrning och att sen snygga till putsen som är enklare innan allt är monterat.

Min fundering här, visst måste vattnet in till utkastaren kunna lika väl komma uppifrån, vinkeln på insidan tycker jag ser ut att vara 90 grader och inte 87. Vore den 87 och man vrider den att peka uppåt så skulle det ju bli 6 grader "fel", som väl iofs går att lösa med att kröka röret lite, men det kanske finns nåt annat som talar för att vattnet ska komma underifrån... Även om jag inte förstår vad det skulle vara...

J
...lägger till en fråga, är det vettigt att sätta en kulventil på tilloppet så man kan stänga av denna kran helt under vintertid eller om man inte vill att någon busunge ska gå och vrida på vattnet?

Duger en vanlig 15mm vatette kulventil (typ ballofix) eller bör det vara en rejälare ventil?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.